واعظی آشتیانی در گفت‌وگو با تسنیم:

مردم در دولت روحانی منتظر سفره‌ رنگین‌تر نباشند

مردم در دولت روحانی منتظر سفره‌ رنگین‌تر نباشند

معاون اسبق وزیر صنعت با تأکید بر اینکه سال ۱۳۹۴ سال سختی برای اقتصاد بود، تاکید کرد که در سال ۹۵ هیچ اتفاق مثبت اقتصادی که مردم آن را در سفره هایشان حس کنند، نمی افتد و دولتی که ادعای راستگویی دارد باید راستی را پیشه کند.

امیررضا واعظی آشتیانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران تسنیم (پویا)،  گفت:  سال 94 سال بسیار سختی برای اقتصاد ایران ، بالاخص برای مردم بود. دولت همیشه بر این تاکید می کرد که تورم را کاهش داده است، اولین سوالی که از دولت می شود این است که اگر تورم را کاهش داده اید، پس چرا وقتی قیمت دلار بالا رفت، پایین نیامد و نکته مهمتر کالاها و خدماتی که در دولت قبل گران شده بود با پایین آمدن تورم، کاهش پیدا نکرده است.
وی افزود: چرا در حامل های انرژی افزایش قیمت داشته ایم. این چه کاهش تورمی است؟ چگونه ادعای کاهش تورم از 40 درصد به 14 درصد را دارند. این چه نوع کاهش تورمی است که باعث رکود شده؟ رکودی که باعث فلج شدن مملکت شده است. تمامی صنوف از این موضوع ناراضی هستند و تنها کسی از این وضعیت راضی است، دولت است. چرا در آمار تورم صداقت با مردم را زیر سوال برده اید؟ به مردم بگویید مشکلات چه است. رئیس جمهوری که ادعا کرد که ظرف 100 روز نسخه مشکلات  اقتصاد را خواهد پیچید و مشکلات اقتصادی را در 100 روز آسیب شناسی و برطرف می کند، بعد از سه سال، بالاخص در سال 94 چه اتفاق بزرگی را رقم زده است به جز اینکه وزیر اقتصاد، ادعا می کند که در خصوص، خصوصی سازی دولت، دولتی ها با ایشان همکاری نداشته اند، این نشان از چه واقعیتی است؟

بزرگترین اشتباه استراتژیک دولت گره زدن سرنوشت اقتصاد کشور به برجام بود
واعظی آشتیانی خاطرنشان کرد: در عین حال نتیجه بسط دادن برجام به اقتصاد، و مشکلات کشور حاصلش همین است که امروز می بینیم برجام هیچ حاصلی برای مملکت نداشت، و جز بدقولی ها و بد بدعتی ها که امریکایها، داشتند و مقام معظم رهبری بارها و بارها تاکید داشتند که امریکایها بد بدعت و بد قول هستند حاصلی نداشت. ولی ظاهرا گوش شنوایی در این رابطه نبود. بزرگترین اشتباه استراتژیک دولت این بود که سرنوشت اقتصاد کشور را گره زدند به برجام و امروز ما این شرایط را داریم می بینیم. یک روز ادعا می کنند سوئیفت برقرار شده، برخی از مقامات مختلف اذعان می کنند که سوئیفت برقرار شده است و برخی می گویند که نشده است. برخی ادعا می کنند که نصفی از سوئیفت اجرا شده، حالا فرض بفرمایید که سوئیفت هم برقرار شده باشد، چه اتفاق مهمی دارد می افتد؟

معاون اسبق وزیر صنعت افزود: دولت سعی کند با توجه به در پیش بودن  انتخابات ریاست جمهوری آینده انتخاباتی برخورد نکند، سعی کند که واقعیت ها را بپذیرد، دولت بپذیرد که کار ریشه ای و ساختاری در اقتصاد انجام گیرد. باید بپذیرد که پول داشتن مشکل را حل نمی کند، بلکه مدیریت داشتن و چگونگی مدیریت کردن بر هزینه ها و درآمدها اصل و ملاک مهم است. تا کی ما می خواهیم تمام مشکلات را به بی پولی ارتباط بدهیم؟  تا کی می خواهیم اقتصاد درونزا را تخریب بکنیم و به پردازیم به اقتصاد برونزا؟  اقتصاد برونزا هم شرایطش این خواهد شد که کشور را به وابستگی سوق دهیم. انتظار از دولت این است که سیاستگذاری هایش را به سمت اقتصاد درونزا ببرد. درونزا بودن اقتصاد می تواند، مشکلات کشور را حل کند. امیدواریم در سال 95 دولت این مهم را انجام دهد. هر چند که من اعتقاد دارم که تا پایان دولت یازدهم هیچ اتفاق مثبت اقتصادی که مردم آن را در سر سفرهایشان حس بکنند نخواهد افتاد.

دولت توانایی مدیریت پول را ندارد
وی افزود: دولت توانایی مدیرت پول را ندارد، نکته مهم این است که دولت سعی کرده پول ها را جمع کند، ولی چه مدیریتی برای این پول دارد؟ دولت باید بیاید شفاف در رسانه ها اعلام کند که سیاست ما در قبال پولهای آزاد شده چیست؟ مردم که نامحرم نیستند. زمانی که مردم می خواستند رای بدهند محرم بودند، امروز باید نامحرم باشند؟ وقتی قرارداد مربوط به خودرو و سایر قراردادها برای مردم نامحرم می شود، معنی و مفهوم این نامحرمی چه هست؟ چطور هنگام رای گیری مردم را محرم، تاج سر و ولی نعمت  می دانیم، ولی در این مواقع که به سمت عقد قراردادها می رویم محرمانه می شود؟ چطور با کسانی که قرارداد می بندیم همه چیز شفاف است ولی برای مردم نامحرم می شود؟

به مسئولان آدرس غلط می دهند
واعظی آشتیانی تأکید کرد: مسئله بعد در سرمایه گذاریهای خارجی این است که باید بسترهای این کار فراهم باشد، که ما در این مورد مشکل داریم، از نظر مقررات و یک سری مسایل دیگر. ما نباید یک کشور مصرفی باشیم و جیب خارجی ها را پر کنیم.
وی گفت: متاسفانه به  مسئولان دولتی آدرس های غلط می دهند و به استناد آدرس های غلط، صحبت می کنند، و به استناد همین آدرس های غلط تنش ایجاد می شود. در کشوری که اقتصادش مبتنی بر سیاست بازی و دستوری عمل کردن است، و مسایل روانی بر آن تاثیر می گذارد، هر صحبت و گفتمانی که مبتنی بر واقعیتها نباشد باعث تنش های اقتصادی خواهد شد؛ و این نشان از تزلزل اقتصادی ما دارد؛ و این نشان از این دارد که ما اقتصادمان یک اقتصاد پویا و درونزا نیست، و در عین حال از یک بیماری دارد رنج می برد. دولت باید تکلیف این را هرچه زودتر روشن کند.

آمارهای دولتمردان با هم مغایرت دارد
این کارشناس صنعت گفت: اینکه نرخ بیکاری  افزایش پیدا کرده نشان می دهد که دولت اشتغالی ایجاد کرده، کارهای کاذبی است که در شهرها فراوان پیدا می شود. شرکت ها و کارخانه جاتی که تعدیل نیروی انسانی داشته اند و یا تعطیل شده اند و با استناد به متولیان صنعت کارخانه جات با 30 تا 40 درصد فعالیت تولیدی می کنند، آیا این نشان از اشتغال است؟ وقتی یک کارخانه ای و یا یک موسسه ای  و یا یک تشکیلات خدماتی تعدیل نیروی انسانی می کند و یا ظرفیت خدمات یا تولیداتش کاهش پیدا می کند، نشان از این است که داریم به سمت افزایش نرخ بیکاری می رویم.

وی افزود: الان در نیروهای تحصیل کرده ما بالغ بر 70 تا 80 درصد بیکار هستند. باید یک فکر اساسی کرد، و فارغ از هرگونه نگاه سیاسی برای خدمت به کشور کار کنیم. همه مسئولین در رده های مختلف و کسانی که به عنوان کارشناس در کشور کار می کنند، باید کمک کنند، که دولت در مسیری قرار گیرد، که موجب رفاه و آسایش مردم شود. نه اینکه ما متوسل به آمارهای متناقضی بشویم که از جمله بانک مرکزی یک آمار بدهد و مرکز آمار یک آمار متفاتی دیگر را بدهد. و خود متولیان دولتی نیز آمار و ارقامشان با واقعیت ها مغایرت دارد. دولتی که ادعای راستگویی را دارد باید آمارش هم مبتنی بر راستگویی و درستی باشد.

معاون اسبق وزارت صنعت افزود، وقتی دولت قبل را محکوم می کنیم، و رئیس جمهور اعلام می کند 820 میلیارد دلار واردات ظرف هشت سال دولت قبل  داشته و معاون اول رئیس جمهور این را به 800 میلیارد کاهش می دهد و سپس آقای نوبخت که معاون برنامه و بودجه است، آنرا به 420 میلیارد کاهش می دهد؛ واقعا این تفاوت اعداد و ارقام را مردم و کارشناسان دارند رصد می کنند، و اینجاست که این تضاد و پارادوکس باعث بدبینی خواهد شد چه در بین کارشناسان و چه در بین مردم. پس چه بهتر ما نقد دولت های گذشته را کنار بگذاریم، و آنچه را که در توان داریم انجام دهیم.

به گفته وی، اصولا کسانی دولت ها و رئیسان جمهور را نقد می کنند که خودشان ناتوان هستند و این روش روش خوبی نیست و مطمئا باشند که دولتهای آینده هم همین رفتار را با آنها خواهند داشت. اگر دولتهای ما از نقد همدیگر بپرهیزند و بروند به سمت اینکه خدمت بکنند، و از تسویه حساب های شخصی و سیاسی و باندی خودشان دست بردارند، می توانیم بگویم دارند گامی را در جهت پیشرفت و رفاه مردم برمی دارند. در غیر اینصورت هر دولتی که می آید بدگویی دولت قبلش را می کند و برای جبران ناتونی اجرایی خودش سعی می کند که دولت های قبلی را مورد هجمه قرار دهد.

واردات بی رویه فولاد باعث احتمال ورشکستی حدود 83 درصد کارخانه های فولاد خصوصی شده است
معاون اسبق وزیر صنعت گفت: در شرایط امروز که ما تقریبا رکود تولید داریم، شاید در بخش دولتی وضعیت اقتصادی بهتر باشد هرچند ما شاهد این هستیم که شرکت ذوب آهن و فولاد در بخش خصوصی  نزدیک 70 تا 80 درصد محصولاتشان دپو شده است، و مشتری ندارد به دلیل اینکه واردات بی رویه فولاد انجام شده است، و براساس آمارهایی که منشتر شده غریب 83 درصد احتمال ورشکست شدن کارخانه های فولاد وجود دارد؛ این جای تاسف است، در چنین وضعیتی که کارخانه جات از نظر تولید، وضعیت خوبی را طی نمی کنند، باید هم فکر تولیدکنندگان بود و هم فکر کارگرها بود و این تعادل باید به درستی حفظ شود. ولی من سوالم از متولیان این است که آیا واقعا کارگری که متاهل است و دریافتیش یک میلیون و صد هزار تومان خواهد بود، با توجه به خط فقری که اعلام شده تقریبا بیش از دو میلیون تومان است، می تواند زندگی بدون دغدغه ای که  بتواند خدمت بیشتری در محیط کارش داشته باشد. ما می دانیم که یک تولید خوب و یک محصول خوب و در عین حال بهره وری بالا در گروه رفاه و آسایش کارگر است. ولی در عین حال بنده باور و اعتقادم این است که باید یک منطقی در در حقوق و دستمزد کارگران باشد که آنها رغبت بیشتری داشته باشند و کارفرما هم این قابلیت را داشته باشد که با سرمایه خودش هم فضای اشتغال خودش را رونق بدهد و هم به اقتصاد کشور کمک کند.

کاهش تورم را فقط دولتی ها می بینند
وی افزود: اگر دولت به صورت واقعی کاهش تورم داده بود آن موقع می توانست در زندگی مردم تاثیر داشته باشد اما این کاهش تورمی که می گویند فقط خود دولتی ها روی کاغذ دارند لذتش را می برند ولی واقعیت این است که تورم همان سرجای خودش هست، شاید هم بیشتر هم شده، به دلیل اینکه هرآنچه که به ادعای دولت فعلی در دولت قبلی افزایش قیمت داشته قیمتهایش سر جایش است.

واعظی آشتیانی تأکید کرد:  دولت تا به سمت تولید هدفمند نرود، و تا زمانی که حمایت از تولید نداشته باشد، و تا زمانی که آسیب شناسی مشکلات تولید را نکند، و تا زمانی که یک عده توی دفتر و دفتر نشین ، بنشینند و برای تولید کشور تعیین تکلیف بکنند، که صرفا در کتابها و تئوریهای خودشان این مسایل را پیدا می کنند، شما اطمینان پیدا کنید که هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. باید از کارشناسانی که تولید را حس می کنند، و در محیط تولید بوده اند، و مشکلات و معضلات تولید را می توانند تحلیل بکنند، باید از این دسته افراد استفاده کرد.

در سال 95 اتفاق خاصی در اقتصاد نخواهد افتاد
وی افزود: در سال 95 وضعیت تولید از امسال بدتر نخواهد شد ولی اتفاق خاصی نیز نخواهد افتاد. تا وقتی که دولت کار منطقی، هدفمند و حمایتی انجام ندهد. دولت باید شرایط را درک کند، و بهترین راه کار در این شرایط اقتصاد مقاومتی است، من تاسف می خورم وقتی می بینم اقتصاد مقاومتی را هر از گاهی مسئولان دولتی برای خالی نبودن عریزه مطرح می کنند، و هیچ اتفاق مثبتی در این قضیه نیافتاده است. تا زمانی که اقتصاد مقاومتی عملی نشود ما نمی توانیم به نتایج مثبتی برسیم.

معاون اسبق وزیر صنعت در پایان  افزود:  امیدوارم که دولت در سال 95 موفق باشد، و بتواند مشکلات مردم، اقتصاد و تولید کشور را به یک سرانجام خوب برساند و آن هم نباید تنها به سال 95 اکتفا شود، باید اقتصاد مقاومتی را با یک باور عمیق قلبی شروع کرد، زیرا دنیای توسعه یافته اگر امروز به توسعه یافتگی رسید، مطمئنا با ادبیات خاص خوشان همین اقتصاد مقاومتی را که درونزا بودن اقتصادشان بوده را شروع کرده اند و بعدا به سمت اقتصاد برونزا روی آورده اند و ما باید این واقعیت را بپذیریم.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا