رئیس خانه معدن ایران: جذب 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی، راهکار برون رفت از بحران اقتصادی است

رئیس خانه معدن ایران: جذب 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی، راهکار برون رفت از بحران اقتصادی است

تهران- ایرنا- رئیس خانه معدن ایران گفت: امروز اقتصاد کشور برای برون رفت از بحران، به جذب 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد که این مهم از طریق سازمان دهی بخش خصوصی تحقق می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا بهرامن» سه شنبه افزود: شکستن رکود کنونی و ایجاد رشد اقتصادی هشت درصدی مطابق پیش بینی برنامه ششم توسعه، به منابع نیازمند است و در واقع به ازای تحقق رشد یک درصدی، یکهزار میلیارد ریال تامین مالی نیاز دارد.
وی خطاب به فعالان معدنی عضو خانه معدن گفت: ایران حدود 6 هزار واحد معدنی دارد که بیش از 70 درصد آنها در حال بهره برداری است و حداقل 10 معدن کشور بزرگ و در کلاس جهانی جای می گیرند که قابلیت جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی را دارند.
بهرامن میزان ذخایر معدنی افغانستان را بر اساس آمار منتشر شده یک هزار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: صادرات این ذخایر به اتصال به آبهای آزاد نیاز دارد که جنوب کشور ما با چنین موقعیتی می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.
به گفته وی، کشوری مانند پرو در سال 2013 بالغ بر 24 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی معدنی جهان را به خود اختصاص داد و 50 میلیارد دلار از 124 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را جذب کرد. با این همه، جمهوری اسلامی ایران که یکی از 10 کشور شاخص معدنی جهان محسوب می شود، 40 میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی شناسایی شده و 20 میلیارد تن ذخیره احتمالی دارد.
وی گفت: امروز زنجیرهای تحریم از دست و پای بخش خصوصی کشور گشوده شده و بنابراین برای تسریع در مبادلات تجاری با شرکای بین المللی، به اتصال و ارتباط با شبکه های بانکی و بازارهای بین المللی نیاز است اما در این زمینه نارسایی و ضعف آشکاری در نظام بانکی وجود دارد.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
بهرامن یادآوری کرد: حجم بالای نقدینگی 9 تریلیون ریالی موجود و رشد لجام گسیخته آن در چرخه اقتصادی کشور به منزله شاخص ناکارآمدی عملکرد نظام بانکی به شمار می رود که در هدایت سرمایه های کوچک و سرگردان به سوی تولید موفق نبوده است.
سالیانه از 5400 معدن فعال کشور حدود 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود.
پیش از این اعلام شد در سال پایانی برنامه پنجم توسعه (1394- 1390) میزان استخراج مواد معدنی کشور به رقم 570 میلیون تن می رسد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد امسال مجموع مواد معدنی استخراجی به 420 میلیون تن خواهد رسید.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا