جلال پور:

سهم ایران از بازار 148 میلیارد دلاری ویتنام، 347 میلیون دلار است

سهم ایران از بازار 148 میلیارد دلاری ویتنام، 347 میلیون دلار است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سهم ایران از بازار 148 میلیارد دلاری ویتنام، 347 میلیون دلار و این کشور از بازار 78 میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ، 14 میلیون دلار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا - محسن جلال پور امروز (سه شنبه) در همایش فرصت های تجاری و سرمایه گذاری ایران و ویتنام افزود: اقتصاد دو کشور با توجه به حجم و بزرگی که دارد و پیشینه روابط، این ارقام در خور و شایسته نیست.
وی افزود: تهران و هانوی مشترکات و ظرفیت های خوبی دارند و با وجود توانمندی فراوان اقتصادی و تجاری دو کشور، سطح روابط قابل پذیرش نیست.
رئیس اتاق ایران اضافه کرد: نگاه به شرق سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است که در فضای رفع تحریم ها نیز با قوت استمرار خواهد داشت؛ و کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران در سیاست نگاه به شرق از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردارند.
وی گفت: ویتنام از ویژگی مشترک در زمینه های سیاسی و فرهنگی با ایران برخوردار است و در شمار اولویت های همکاری با تهران محسوب می شود؛ دو ملت بزرگ ایران و ویتنام دارای سابقه طولانی ضداستعماری و ضد امپریالیستی دارند و چیزی که مانع گسترش روابط می شود، شناخت بسیار کم فعالان اقتصادی از توانمندی های طرف مقابل است.
جلال پور گفت: اعزام هیات اقتصادی ویتنام به ایران گامی خوب در مسیر درست است و باید با جدیت اقدامات متناسبی برای گسترش شناخت از یکدیگر انجام داد.
وی اضافه کرد: عضویت ویتنام در بلوک های اقتصادی مهمی همچون اتحادیه اقتصادی آ.س.آن (اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا) و پیمان ترانس- پاسیفیک (TPP) اهمیت این کشور را در تحقق سیاست نگاه به شرق ایران دوچندان می کند.
به گفته رئیس اتاق ایران، ویتنام از اعضای فعال و تاثیرگذار اتحادیه اقتصادی آ.س.آن است که می تواند فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به این اتحادیه باشد که پنجمین قدرت اقتصادی دنیا به حساب می آید.
وی اضافه کرد: عضویت ویتنام در پیمان ترانس - پاسیفیک، امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق ویتنام به کشورهای آمریکا و کانادا با تعرفه بسیار کم را فراهم می کند؛ علاوه براین جایگاه منحصربه فرد و موقعیت ممتاز اقتصادی ایران در چهارراه ارتباطی جهان، فرصتی ارزشمند را برای ویتنامی ها فراهم می کند تا به بازار بزرگ 400 میلیون نفری ثروتمند منطقه دست پیدا کند.
این مقام مسئول، ایران را امن و اقتصادی ترین مسیر دستیابی به کشورهای سی آی اس، افغانستان، ترکیه و شمال عراق معرفی کرد و گفت: واقعیتی که مورد تائید و تاکید بسیاری از کشورهای منطقه مانند چین و هند قرار گرفته و رقابت آنها را در خصوص سرمایه گذاری در این زمینه به دنبال داشته است.
رئیس اتاق ایران افزود: ایرانی ها در بسیاری از عرصه های پیمانکاری، مهندسی و صنعتی می توانند انتخابی با کیفیت و با قیمت مناسب برای اقتصاد رو به رشد ویتنام باشند؛ در کارهای دریایی، پروژه های نفت و گاز، پتروشیمی، شهرسازی و آب و فاضلاب بنگاه های ایرانی از شرایط قابل توجهی برخوردارند.
جلال پور افزود: موقعیت و امتیاز جغرافیایی دو کشور، موضوع سرمایه گذاری مشترک در ایران و ویتنام را توجیه پذیر می کند و به عنوان نمونه سرمایه گذاری مشترک در ایران در صنعت پوشاک و تولید نساجی می تواند ضمن انتقال تجربه و فناوری ویتنامی ها، بازار بزرگ ایران و کشورهای اطراف را تامین کند.
همچنین سرمایه گذاری مشترک در ویتنام در زمینه تولیدات نهایی محصولات پتروشیمی با تامین خوراک از ایران، فرصت حضور در بازار بزرگ جهان و کشورهای عضو پیمان ترانس - پاسیفیک را فراهم می کند.
وی گفت: هدفگذاری دو میلیارد دلاری روابط تجاری دو کشور در یک افق پنج ساله دور از دسترس نیست و قابلیت تحقق دارد و به عنوان نمونه ایران در بخشی از محصولات وارداتی ویتنام مانند مشتقات نفتی و قیر، محصولات پتروشیمی، انواع پودرهای شیمیایی، آهن، فولاد و مس با ارزش تقریبی 30 میلیارد دلار، از مزیت برخوردار بوده و در شمار چند کشور نخست تولیدکننده در جهان است.
به گفته وی، ویتنام می تواند بخشی از نیاز بازار ایران به خصوص در زمینه پوشاک و تولیدات نساجی، تجهیزات الکترونیکی و برخی از ماشین آلات را تامین کند.
در حاشیه همایش فرصت های تجاری و سرمایه گذاری میان ایران و ویتنام، دو تفاهمنامه به امضا رسید؛ نخست تفاهمنامه ای بین شرکت غدیر و پترو ویتنام که مربوط به حوزه های سرمایه گذاری در زمینه پتروشیمی، پالایشگاه ها، حمل و نقل و بیمه محصولات پتروشیمی بود و دوم، تفاهمنامه ای بین نمایندگانی از بانک مرکزی ایران و ویتنام امضا شد.
خبرنگار ایرنا یادآور شد: پیش از این ووتین لوک رئیس اتاق بازرگانی ویتنام اعلام کرد: پنج سال گذشته روابط تجاری دو کشور نصف شده و به 85 میلیون دلار در سال رسید.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا