هزاران تن لوله در انبارها مانده است

هزاران تن لوله در انبارها مانده است

گروه صنایع معدنی >فولاد - در حالي که توليدکنندگان داخلي براي تامين لوله هاي فولادي مورد مصرف در صنعت انرژي کشورکاملااعلام آمادگي کرده اند، واردات لوله هاي فولادي مورد نياز در صنعت انرژي خلاف حمايت از توليد داخل و اقتصاد مقاومتي است.

به گزارش ماین نیوز، کمتر از دو ماه از امضاي توافقنامه توليد مشترک ورق هاي فولادي کيفيت API-X60 و گريدهاي بالاتر مورد استفاده در صنايع نفت و گاز (که در حال حاضر از طريق واردات تامين مي شود) بين شرکت هاي فولاد مبارکه اصفهان و اکسين خوزستان مي گذرد، اما خبرها حاکي از آن است که براي دومين بار سفارش هاي لوله هاي فولادي به شرکت TMK روسيه داده شده که البته تمامي اين موارد خلاف سياست هاي کلان اقتصاد مقاومتي نيز است. براين اساس، معاون ارشد شرکت TMK روسيه که بزرگ ترين توليدکننده لوله هاي فولادي مورد نياز در صنعت انرژي در روسيه است، اعلام کرد که در حال مذاکره با ايران به منظور تامين لوله هاي نفتي مورد نياز اين کشور است.

اين درحالي است که دو شرکت بزرگ فولادي مبارکه اصفهان و اکسين خوزستان براي تامين اين محصول به شرکت هاي نفت و گاز اعلام آمادگي کرده اند و حتي به اذعان مديران ارشد اين شرکت ها در فهرست مشتريان مورد تاييد سازمان هاي مصرف کننده قرار دارند، از اين رو واردات اين محصول در شرايطي که فولادسازان شرايط سختي را از نظر اقتصادي پشت سر مي گذارند و همچنين در راستاي اقتصاد مقاومتي تمام همت خود را بر بومي شدن محصول ياد شده به کار بسته اند، در جهت خلاف حمايت از توليد داخل و سياست هاي کلي کشور است، چرا که به اعتقاد اين مديران به جاي محصول نهايي بايد مواد خام يا محصولاتي که در داخل کشور توليد نمي شود، وارد شود. از سويي ديگر شنيده ها حاکي از آن است که شرکت هاي وارد کننده، به ازاي طلب خود نسبت به واردات لوله هاي فولادي و گازي اقدام مي کنند.

بهرام سبحاني، مدير عامل فولاد مبارکه در اين باره گفت: بررسي اهداف سند چشم انداز حاكي از آن است كه ميزان ورق هاي فولادي مورد نياز براي اجراي پروژه هاي خطوط لوله انتقال گاز طي سه سال آينده به بيش از 5/ 2 ميليون تن بالغ مي شود که اين ميزان از ظرفيت نصب شده در كارخانجات لوله سازي كشور فراتر نخواهد رفت. به گفته وي، تامين ورق فولادي مورد نياز صنايع توليدکننده لوله هاي انتقال سيالات همواره مورد توجه خاص فولاد مبارکه قرار داشته به طوري که طي سال هاي گذشته بيش از 3/ 1 ميليون تن انواع ورق هاي API براي گاز شيرين در اين شرکت توليد و در اختيار کارخانه هاي لوله سازي کشور قرار گرفته است. سبحاني تصريح کرد: علاوه بر اين، شرکت فولادمبارکه با استراتژي توسعه کيفي سبد محصولات توليدي خود در حوزه صنايع نفت و گاز، از دو سال قبل اقدام به سرمايه گذاري هاي گسترده براي کسب دانش فني و نصب تجهيزات لازم براي سولفور زدايي در واحد فولادسازي براي توليد فولادهاي كيفي کرده و در سال 94 توانمندي لازم براي توليد ورق هايAPI X65 ، API X60 با گوگرد پايين که مناسب براي محيط هاي گاز ترش است را به دست آورد.

وي افزود: ضمنا با توجه به توانمندي ايجاد شده در واحد فولادسازي قابليت توليد تختال هاي مورد نياز براي توليد پليت حتي با کيفيت API X80 براي مصرف در محيط گاز ترش نيز وجود دارد که براي مورد اخير از طريق تفاهم نامه همکاري منعقده با شرکت فولاد اکسين قابليت تبديل آن به پليت مورد نياز لوله سازان در کشور فراهم شده است. وي تاکيد کرد: با عنايت به مراتب فوق و سرمايه گذاري هاي انجام شده، شرکت فولاد مباركه هم اکنون قادر است کليه نيازهاي صنايع نفت و گاز کشور تا گريدهاي X65 مقاوم به محيط گاز ترش را به تنهايي و گريد X80 را نيز با مشارکت شرکت فولاد اکسين مطابق با استانداردهاي روز دنيا توليد و عرضه کند.

مدير عامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: توانمندي ها و ظرفيت هاي ايجاد شده در زمينه توليد ورق هاي فولادي و لوله هاي قطور بي شک برگ زرين ديگري از افتخارات صنعتگران کشور است که بهره مندي از آن که زماني جزو آمال و آرزوهاي صنعت نفت و گاز کشور بوده به طور قطع از مصاديق بارز عمل به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در جهت اجراي عملي اصول اقتصاد مقاومتي با نگاه به توانمندي هاي داخلي است که سرلوحه کار تمامي کارگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بوده و خواهد بود، بنابراين پذيرش خبر قرارداد تامين لوله از شرکت هاي روسي که اين روزها در برخي جرايد عنوان شده دور از ذهن بوده و در صورت صحت اين خبر، اتخاذ چنين تصميمي توسط دولتمردان و مديران صنعت نفت و گاز با هر توجيهي نظير آزادسازي پول هاي بلوکه شده در خارج از کشور حاصلي جز ابتر ماندن سرمايه گذاري هاي داخلي كه در راستاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي و با هدف قطع وابستگي انجام گرفته نخواهد داشت.

سبحاني گفت: از معاون اول رئيس جمهوري، وزير نفت و وزير صنعت، معدن و تجارت انتظار داريم اكنون كه واحدهاي فولادسازي با انباشت كالاي توليدي در انبار با مشكل نقدينگي و كاهش توليد مواجه هستند قبل از اينكه اين تصميمات به مرحله عملياتي برسد مانع انجام آن شوند. مدير عامل فولاد اکسين خوزستان نيز در اين خصوص گفت: به رغم اعلام آمادگي شرکت هاي بزرگ توليدي مبني بر امکان تامين نيازهاي ساخت لوله هاي انتقال نفت و گاز در داخل کشور، واردات اين گونه محصولات فولادي نهايي معنا و مفهومي ندارد.

عزيزقنواتي با بيان اينکه، براساس سياست هاي کلي نظام، تمام دستگاه ها بايد در راستاي حمايت از توليد داخل و اقتصاد مقاومتي گام بردارند، افزود: اين درحالي است که مديران کارخانه هاي توليدي فولادي در سخت ترين شرايط اقتصادي قرار دارند، واردات اين لوله هاي فولادي ضربه سختي به اين صنعت وارد خواهد کرد. وي با تاکيد براينکه درحال حاضر شاهد قطع وابستگي حساس ترين محصول مورد نياز صنعت نفت و گاز کشور هستيم گفت: با قاطعيت اعلام مي کنم محصول توليدي مشترک دو شرکت مبارکه و اکسين خوزستان و براساس اخذ استانداردهاي معتبر به طور کامل قابل رقابت با توليد مشابه خارجي است.

قنواتي ظرفيت اسمي توليد ورق هاي فولادي کيفيت API-X60 و گريدهاي بالاتر مورد استفاده در صنايع نفت و گاز را يک ميليون و 50 هزارتن اعلام و تصريح کرد: هم اکنون سالانه نياز وزارت نفت به ورق هاي فولادي يک ميليون تن است که امروز به طور کامل بومي شده است. وي بابيان اينکه توليد ورق هاي مذکور از حدود 10 ماه پيش در کشور آغاز شده است، افزود: از اين رو بستري فراهم شده تا در صورت هر گونه محدوديت هاي بين المللي احتمالي در آينده در توليد اين محصول خودکفا باشيم. مدير عامل فولاد اکسين خوزستان تاکيد کرد: ورق فولادي کيفيت API-X60 و گريدهاي بالاتر براي انتقال خطوط گاز صادراتي شيرين است که در شرکت لوله سازي صفا به لوله تبديل مي شود. وي با اشاره به اينکه ورق هاي فولادي مذکور براي تامين نياز صنايع نفت و گاز هم اکنون از کشورهاي چين، برزيل و آلمان وارد مي شود، افزود: با خودکفا شدن در اين زمينه سالانه يک ميليارد و 100 ميليون دلار صرفه جويي ارزي صورت مي گيرد.

قنواتي درخصوص ميزان سرمايه گذاري براي توليد ورق هاي فولادي ياد شده افزود: اين شرکت تاکنون 400 ميليون دلار در اين زمينه سرمايه گذاري کرده است که درصورت واردات آن از خارج اين ميزان سرمايه ملي به هدر خواهد رفت ازاين رو با توجه به اينکه ما جزو مشتريان مورد تاييد وزارت نفت هستيم و به رغم اعلام آمادگي براي تامين لوله هاي فولادي نفتي، واردات اين محصول از نظر اقتصادي توجيهي براي اقتصاد کشور نخواهد داشت.
شرکت TMK بعد از رفع تحريم هاي ايران در ماه ژانويه مقداري لوله هاي فولادي به ايران فروخت و حالااميدوار است تا بتواند در اين زمينه با ايران قرارداد بلندمدت ببندد. به گفته ولاديمير اشماتوويچ، معاون ارشد TMK در استراتژي و توسعه کسب و کار، ايران بازار بسيار مهمي براي ما است و حالاکه تحريم هاي ايران برداشته شده است ما قصد داريم به صورت جدي در بازار ايران حضور پيدا کنيم. وي افزود: بخش زيرساخت صنعت نفت ايران قبل از تحريم قديمي و فرسوده بود حالاقديمي تر و فرسوده تر هم شده است و ايران نياز به همه چيز دارد از قبيل انبارهاي ذخيره، تانکرها و پالايشگاه ها.

شرکت TMK قبل از تشديد تحريم ها عليه ايران نيز يکي از تامين کنندگان مهم لوله هاي فولادي موردنياز ايران بود. اين شرکت حتي کارخانه اي را در ولگاگراد در جنوب روسيه احداث کرده بود تا بتواند لوله هاي فولادي توليدي خود را در اين کارخانه با کشتي و از طريق رود ولگا به درياي خزر برده و از آنجا به ايران صادر کند. وي اظهار کرد: لوله ما در ايران بسيار شناخته شده است، اين شرکت روسي حتي تامين کننده لوله هاي فولادي موردنياز صنعت نفت آمريکا و برخي ديگر از کشورهاي نفتي دنيا نيز به شمار مي رود. بر اساس اين گزارش، تامين مواد اوليه و تجهيزات صنعت نفت دو بازيگر اصلي دارد. يکي توليدکننده که بايد مطابق نياز مشتري توليد و تحويل دهد و ديگري وزارت نفت که بايد به دنبال توسعه زنجيره ارزش خود از محل توليد داخل کشور باشد. به نظر مي رسد دو طرف اين بازي فعلادر خواب زمستاني به سر مي برند و فعلاخارجي ها بيشتر از داخلي ها بيدار بوده و از لغو تحريم ها سود مي برند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا