تسنیم گزارش می‌دهد

کابوس هجوم روغن پالم به بازار کشور در سال ۹۵

کابوس هجوم روغن پالم به بازار کشور در سال ۹۵

خبر‌های منتشر شده روزهای اخیر حاکی از برداشته شدن سقف واردات روغن پالم با جلب رضایت سازمان غذا و دارو در سال ۹۵ و وضع تعرفه ۲۶ درصدی برای واردات این محصول است هر چند که هنوز مسئولان دولتی واکنش رسمی در این ارتباط نداشته اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره زیاده روی مصرف روغن پالم مطالب زیاد مطرح شده است و قصد ورود به  موضوع سلامت این نوع روغن نداریم اما باید به این نکته توجه داشت سازمان غذا و دارو برای کنترل واردات این محصول به کشور سقفی در نظر دارد اما به نظر می‌رسد این سقف در حال فروریختن بوده یا به طور کامل فروریخته است.

بنا بر این گزارش سازمان غذا و دارو در سال گذشته سقف مجاز 420 هزار تنی برای واردات روغن پالم را تعیین کرد.

 اخیرا کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران و دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از تصمیم جدید دولت در سال آینده برای ورود بدون محدودیت روغن پالم با تعرفه 26 درصدی پرده برداشت.

وی در این ارتباط گفت: با مصوبه هیئت وزیران محدودیت واردات روغن پالم مانند سایر روغن‌ها برداشته شده است و به هر میزانی می‌توان آن را با تعرفه 26 درصدی وارد کرد.

زرگران با ارائه توضیح بیشتر افزود:درباره واردات انواع روغن در هیئت وزیران صحبت شد و نهایتا برای سال 95 تعرفه واردات دانه 5 درصد، روغن‌های  آفتاب گردان و سویا 10 درصد و روغن پالم 26 درصد تعیین شد.

این مقام مسئول بخش خصوصی گفت: بر اساس مذاکره ای نیز که با رئیس سازمان غذا و دارو نیز انجام شده بود، ایشان نیز عقیده داشت که  سقف واردات روغن  پالم  نیز برای سال 95 برداشته شود و دیگر محدودیت وزنی برای واردات این محصول وجود نداشته باشد، اما تعرفه واردت روغن پالم به 26 درصد برسد.

بنا بر این گزارش برداشته شدن احتمالی واردات روغن پالم در حالی صورت می گیرد که در اردیبهشت ماه  سال جاری دیناروند با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز از روغن پالم گفته بود: نتیجه این اقدامات کاهش واردات بیش از 300 هزار تن روغن پالم بود که با دیگر روغن‌های مناسب جایگزین شد.

رسول دیناروند در شهریور امسال با بیان اینکه سقف تعیین شده برای واردات روغن پالم 30 درصد مصرف روغن کشور است، اظهارداشت: با توجه به میزان واردات بیش از این سقف تعیین شده در 6 ماهه نخست امسال ترخیص روغن پالم تا پایان شهریور ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 1.4 میلیون تن روغن در کشور مصرف می شود، گفت: حدود 400 هزار تن آن باید از طریق روغن پالم تامین شود. این در حالی است که در سال 92، 750 هزار تن واردات پالم داشته ایم.

دیناروند با بیان اینکه مصرف روغن پالم ممنوع نیست، افزود: با توجه به اینکه  قیمت  روغن پالم ارزان تر و میزان اشباع اسید چرب آن بالاتر است توصیه بر محدود شدن مصرف آن است.

بنا بر این گزارش شاید بهترین کسی که بتواند درباره روغن بحث سلامت روغن پالم صحبت کند خود دیناروند رئیس سازمان غذا و داروی وزات بهداشت است.

وی  درخصوص مضرات روغن پالم می گوید: این روغن دارای اسید چرب اشباع زنجیره بلند است و یافته های علمی ثابت کرده که مصرف زیاد آن در انسداد عروق، بیماریهای قلبی عروقی و حتی در بیماری های سرطان اثرات سوئی دارد. بر همین اساس توصیه می شود که مصرف اسیدهای چرب اشباع زنجیره بلند از سوی مردم محدود شود.

این مقام مسئول افزود: روغن پالم شبیه اسیدهای چرب ترانس است که در روغن جامد وجود دارد البته روی اسیدهای چرب ترانس در روغن های جامد بسیار خوب کار شده و اکنون سهم مصرف روغن جامد در کشور تقریبا به زیر 25 درصد رسیده و در تلاشیم سهم مصرف خانوار در روغن جامد به صفر برساند.

دیناروند معتقد است؛ روغن پالم شبیه روغن جامد است و مصرف آن در هیچ جای دنیا ممنوع نیست اما از نظر تغذیه ای توصیه می شود آن را مصرف نکنند، هرچند که این روغن به دلیل بالا بودن پایداری حرارتی در روغن های سرخ کردنی مورد استفاده قرار می گیرد و توصیه می کنم مردم روغن پالم و سرخ کردنی را کمتر مصرف کنند.

بر این اساس با وضع تعرفه 26 درصدی برای واردات روغن پالم در سال آینده روغن نیمه جامد و سرخ کردنی که 50 درصد مواد اولیه روغن نباتی کشور را شامل می شود باید آماده افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت باشد.

انتهای پیام//

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا