گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام نشان داد

کاهش تولید نفت اوپک و افزایش تولید نفت ایران

کاهش تولید نفت اوپک و افزایش تولید نفت ایران

نفت ایران بیشترین افزایش قیمت را در میان شاخص‌های سبد نفتی اوپک داشت/تولید نفت ایران به بالای 3میلیون بشکه در روز رسید

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) گزارش ماهانه خود را در 14 مارس منتشر کرد. بررسی‌های صدای اقتصاد از این گزارش نشان می‌دهد متوسط سبد نفتی اوپک در ماه فوریه برای نخستین بار در سه ماه گذشته بیش از 8.4درصد افزایش قیمت داشت و به این ترتیب با 2.22دلار افزایش به 28.72دلار در ازای هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت حوزه دریای شمال نیز در این ماه به 33.53دلار در ازای هر بشکه رسید. اما شاخص نفتی دبلیوتی‌آی 1.16دلار سقوط کرد و به قیمت 30.62دلار در ازای هر بشکه رسید. اختلاف دبلیوتی‌آی و برنت نیز به 2.76دلار رسید.

برآوردهای اوپک برای اقتصاد جهان در سال جاری به 3.1درصد کاهش یافته است. رشد اقتصاد جهان در سال 2015 بر اساس برآوردهای اوپک 2.9درصد بود. برزیل و روسیه نیز جزو کشورهایی هستند که بیشترین کاهش رشد اقتصادی را در سال 2016 تجربه خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از اوپک، بیشترین افزایش تولید نفت مربوط به ایران بوده است که 187هزار و 800 بشکه به تولید نفت خود اضافه کرده است. به این ترتیب تولید نفت ایران در ماه فوریه به 3میلیون و 132هزار بشکه در روز رسیده است و در نتیجه تولید نفت ایران پس از سال‌ها به بالای سه میلیون بشکه در روز رسید

رشد تقاضای جهانی برای نفت خام در سال 2015 بر اساس برآوردهای اوپک، 1میلیون و 540هزار بشکه در روز بود. متوسط تقاضای جهانی نیز 92میلیون و 980هزار بشکه در روز بود. رشد تقاضای نفت در سال 2016 نیز حدود 1میلیون و 250هزار بشکه خواهد بود. تقاضای نفت خام نیز در این سال به طور متوسط 94میلیون و 230هزار بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، عرضه نفت غیراوپکی‌ها در سال 2015 به طور متوسط 57میلیون و 90هزار بشکه در روز بوده است.

گزارش ماهانه اوپک همچنین نشان می‌دهد قیمت نفت سنگین ایران که در ماه ژانویه 24.07دلار در ازای هر بشکه بوده، در ماه فوریه به 27.28دلار در ازای هر بشکه رسیده است و به این ترتیب نفت ایران در فاصله این یک ماه 3دلار و 21سنت افزایش قیمت داشته است. نکته جالب توجه این است که نفت ایران تنها شاخص نفتی بوده است که بیش از 3دلار افزایش قیمت داشته است و به این ترتیب نفت ایران بیشترین افزایش قیمت را داشته است اما با این وجود، گران‌ترین نفت در سبد نفتی اوپک نبوده است. بررسی‌های صدای اقتصاد نشان می‌دهد گران‌ترین نفت اوپک شاخص نفتی موربان متعلق به امارات متحده عربی بوده است که به قیمت 34دلار و 15سنت در بازار جهانی معامله شده است. ارزان‌ترین نفت نیز «مری» قطر بوده است که به قیمت 21دلار و 38سنت در بازارهای جهانی معامله شده است.

اما مهم‌ترین بخش در گزارش ماهانه اوپک مربوط به تولید نفت این سازمان و میزان تولید نفت در هر کشور است. بر اساس گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در ماه فوریه 32میلیون و 278هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است که نسبت به ماه پیش از آن، 174هزار و 80بشکه کمتر بوده است. به این ترتیب این سازمان در ماه گذشته تولید نفت خود را کاهش داشته است. بررسی‌های صدای اقتصاد نشان می‌دهد بیشترین کاهش تولید از سوی عراق صورت گرفته است. این کشور 263هزار و 200بشکه کمتر از ماه گذشته تولید کرده است. تولید عراق در ماه فوریه 4میلیون و 156هزار بشکه در روز بوده است. البته علاوه بر عراق، کشورهای نیجریه، امارات متحده عربی و الجزایر نیز به ترتیب نفت کمتری نسبت به ماه گذشته تولید کرده‌اند. اما دیگر اعضای اوپک همگی افزایش تولید داشته‌اند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از اوپک، بیشترین افزایش تولید نفت مربوط به ایران بوده است که 187هزار و 800 بشکه به تولید نفت خود اضافه کرده است. به این ترتیب تولید نفت ایران در ماه فوریه به 3میلیون و 132هزار بشکه در روز رسیده است و در نتیجه تولید نفت ایران پس از سال‌ها به بالای سه میلیون بشکه در روز رسید.

لازم به ذکر است که عربستان سعودی بیشترین تولید نفت را در اوپک داشته است و بیش از 10میلیون و 142هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است. کمترین میزان تولید نفت نیز مربوط به لیبی بوده است که تنها 396هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا