تولید سنگ آهن دانه‌بندی اقتصادی نیست

تولید سنگ آهن دانه‌بندی اقتصادی نیست
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: در سال 1395 افزایش سرمایه‌ای معادل 104 درصد خواهیم داشت.


محمود نوریان با اشاره به اینکه سال 1394 سال سختی بود، توضیح داد: از یک طرف با کاهش شدید قیمت سنگ آهن و از طرفی با رکود در فروش محصولات فولادی مواجه بودیم که تاثیر مستقیمی بر درآمدزایی ما داشت.

وی افزود: از آنجا که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از بدو تاسیس در سال 1371 تاکنون همواره متکی به سرمایه های داخلی بوده و خوشبختانه تاکنون نیز توانسته با وجود تمامی مشکلات و موانع بخشی از چرخ های صنعت کشور را به گردش درآورد و وابستگی بسیار اندکی به خارج از کشور و سرمایه های خارجی داشتیم، توانستیم از بحران های داخلی و خارجی عبور کنیم و حداقل سرپا بمانیم. اکنون هم نيازی به سرمايه گذاري شركتهاي خارجي در مجموعه هاي خودمان نمی بینیم ولي با شركتهايي كه قبلا با ما همكاري داشتند و به علت تحريم ها روابطمان ضعيف شده بود، در حال مذاكره هستيم تا براي رفع نيازهاي خود، بدون اتکا به واسطه ها تصمیم گیری کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با لغو تحریم های جهانی، شاهد روند رو به رشد اقتصاد کشور باشیم و بار دیگر رونق به بازار کسب و کار بازگردد.

نوریان در ادامه گفت: چادرملو در مجتمع معدنی سنگ آهن خود در 180 کیلومتری یزد و با 5 خط تولید، سالانه 10.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن با عيار (Fe) حداقل 67.5 درصد و حدود یک تا 1.5 میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی با متوسط عیار (Fe) معادل 55.3 درصد تولید می‌کند که تلاش داریم این سقف تولید را برای کنسانتره حفظ کنیم اما با توجه به قیمت پایین سنگ آهن دانه بندی به احتمال بسیار در سال 1395 از میزان تولید خود می کاهیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار کرد: چون ما سنگ آهن دانه بندی را به دلیل عدم نیاز کارخانه‌های داخلی، به خارج از کشور صادر می کنیم تا از محل درآمد ارزی آن، هزینه های تهیه تجهیزات و ماشین آلات موردنیاز در معدن را تامین کنیم اما در شرایط فعلی که قیمت تمام شده با قیمت فروش تقریبا برابری می کند، تولید سنگ آهن دانه بندی مقرون به صرفه نیست.

وی اعلام کرد: در سال 1395 افزایش سرمایه‌ای معادل 104 درصد خواهیم داشت. این افزایش سرمایه را برای تكميل پروژه هاي در دست اقدام و جبران هزینه های سرمایه گذاری در طرح های مشاركتی به مصرف می رسانیم. این طرح ها شامل تکمیل طرح نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان، طرح احداث کارخانه فولاد ثامن اردکان، طرح احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی، تکمیل طرح تامین آب از اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان، طرح توسعه ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان و سایر سرمایه گذاری ها مشارکتی هستند.

نوریان همچنین یکی از برنامه های آتی این شرکت را بهره برداری از پهنه جدید معدنی D19 در مجاورت معدن چادرملو عنوان کرد و گفت: امیدواریم با طی شدن آخرین مرحله مقدماتی و دریافت مجوز از طرف سازمان محیط زیست، عملیات اکتشاف در این معدن نیز از ابتدای سال 1395 آغاز شود.

مدیرعامل کچاد افزود: همانطور که بارها اشاره کرده‌ام، باور ما این است که یکی از ارکان توسعه پایدار در صنعت، تکمیل زنجیره تولید برای پیشگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده فرآورده های معدنی است، بنابراین در کنار توسعه خطوط فعلی کنسانتره و واحد گندله سازی، عملیات ساخت واحد فولاد مستقل مجتمع صنعتی اردکان با ظرفیت یک میلیوتن فولاد قابل افزایش تا یک میلیون و 300 هزار تن را تقریبا به پایان رسانده‌ایم و امیدواریم در اوایل سال 1395 مورد بهره برداری قرار دهیم. همچنین پروژه کارخانه احیای مستقیم به منظور تامین خوراک موردنیاز همین واحد فولادسازی را با ظرفیت 1.5 میلیون تن آهن اسفنجی در دست ساخت داریم که در صورت به وجود نیامدن موانع اجرایی، تا پایان سال 1395 خط تولید آن راه‌اندازی می شود.

نوریان پروژه صنایع آهن و فولاد ابرکوه را نیز از جمله طرح های توسعه این شرکت عنوان کرد که با بهره برداری از آن سالانه 650 هزار تن شمش فولاد تولید می شود. این واحد نیز در سال 1396 آماده تولید می شود.

از نوریان درباره تدابیر این شرکت برای ارتقای جایگاه نماد کچاد و ایمنی خاطر سهامداران آن سوال کردیم که در پاسخ گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به دلیل ارائه به موقع و شفاف اطلاعات و صورت های مالی و تحقق پیش بینی های اعلام شده خود، همواره مورد اعتماد بازار سرمایه بوده است و با توجه به افزایش سرمایه ها طی سالهای اخیر که موجب ارزش افزوده برای شرکت شده است، فعالان بازار سرمایه و سهامداران تمایل دارند سهام چادرملو را به عنوان یکی از سهام های ارزنده و پایدار در پرتفوی خودشان قرار دهند.

مدیرعامل چادرملو با درخواست از مسئولان و تصمیم‌گیرندگان در اقتصاد کشور برای ایجاد تسهیلات لازم و رفع برخی موانع موجود افزود: مطمئنا هر کجا امنیت سرمایه گذاری وجود داشته باشد، موج سرمایه گذاری ها به آن سمت خواهد رفت، بنابراین برای توسعه بخش صنعت و معدن کشور و تشویق سرمایه گذاران، باید مقررات و قوانین اثربخش
و تقویت‌کننده این بخش بیش از پیش تسری پیدا کند.

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز، نوریان تاکید کرد: اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم، باید ابتدا داشته های خود را حفظ و تقویت کنیم و سپس با مدیریت کارآمد، ضمن ظرفیت سازی های جدید، نسبت به ارزش افزایی محصولات تلاش کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا