گردش مالی ميلياردی قنادی ها

گردش مالی ميلياردی قنادی ها

شيرين كردن كام خود و ديگران كاري است كه خانواده‌هاي ايراني علاقه‌مند به انجام آن در ايام نوروز هستند و پذيرايي با يكي از انواع شيريني ...

شيرين كردن كام خود و ديگران كاري است كه خانواده‌هاي ايراني علاقه‌مند به انجام آن در ايام نوروز هستند و پذيرايي با يكي از انواع شيريني از جمله رسوم ايرانيان در ايام نوروز است و همين مساله بازار انواع شيريني را در آستانه نوروز داغ مي‌كند. در اين ميان در سال‌هاي اخير همواره شاهد نوسان قيمت شيريني در آستانه نوروز بوده‌ايم. در حالي كه شيريني از جمله محصولاتي است كه قيمت مصوب سالانه دارد، اما با اين وجود شيريني‌فروشان همه ساله در ايام نزديك به نوروز از آنجا كه تقاضاي زيادي براي محصولات خود دارند اقدام به افزايش قيمت‌ها مي‌كنند. اين همان اتفاقي است كه اين روزها نيز شاهد آن هستيم و امسال هم چنين شرايطي در بازار شيريني به وجود آمده است.

به گزارش ایران جیب به نقل از آرمان، نوروز يكي از مقاطع زماني است كه تقاضا در بازار شيريني افزايش پيدا مي‌كند و ايرانيان بر اساس عادت و سنت براي پذيرايي از مهمانان خود در اين ايام توجه زيادي به شيريني دارند. در اين بين با وجود انواع مختلف شيريني‌جات مردم در تناسب با ميزان درآمد و سلايق خود اقدام به خريد شيريني مي‌كنند. اما نكته حائز اهميت نوسان قيمت در اين بازار است. با توجه به اينكه همه ساله قيمت مصوب شيريني‌ها منتشر مي‌شود، همچنان شاهد افزايش قيمت شيريني‌ها در ايام پر تقاضا هستيم. همچنين قيمت شيريني‌ها با توجه به منطقه جغرافيايي متفاوت است و گاهي اوقات قنادان با روش‌هاي مختلف و استفاده از افزودني‌هاي خاص اقدام به افزايش قيمت شيريني‌ها مي‌كنند. با اين حال قيمت انواع شيريني‌ كه در نزديكي سال نو با افزايش تقاضا همراه شده، در مقايسه با اسفند سال گذشته در بيشتر انواع آن افزايش داشته است. به گزارش ايسنا شنیده‌ها از بازار شيريني‌ و شكلات حاكي از آن است كه قيمت انواع شيريني اعم از شيريني خشك و تر نسبت به آخرين روزهاي اسفند سال گذشته بين ۱۰ تا ۲۵ درصد افزايش يافته است. به گفته برخي فروشندگان، براي نوروز شيريني خشك كه از طرفداران بيشتري برخوردار است در هر كيلو بين ۱۰ هزار تا ۳۵ هزار فروخته مي‌شود. شيريني تر هم كه مانند شيريني خشك با افزايش قيمت همراه شده است در حال حاضر كيلويي ۱۵ هزار تومان در قنادي‌هاي درجه يك عرضه مي‌شود.

قيمت انواع شيريني

بنا به قيمت‌هاي مصوب هر كيلوگرم كيك يزدي به عنوان ارزان‌ترين نوع شيريني خشك ۹۰۰۰ تومان در قنادي‌هاي درجه يك عرضه مي‌شود. همچنين قيمت ساير اقلام شيريني خشك نشان مي‌دهد كه شيريني دانماركي (گل محمدي) كيلويي ۱۲ هزار تومان، پاي سيب كيلويي ۱۸ هزار تومان، مافين ۱۸ هزار تومان، شيريني برنجي ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته مي‌شود. در ميان ديگر اقلام شيريني خشك هر كيلوگرم شيريني مربايي ۱۸ هزار تومان، زبان كيلويي ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، كشمشي كيلويي ۲۰ هزار تومان، غلطاني كيلويي ۳۶ هزار تومان، پاپيون كيلويي ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، نارگيلي كيلويي ۲۵ هزار تومان، شكري ۱۸ هزار تومان، فنجاني ۲۰ هزار تومان و ساق عروس ۲۰ هزار تومان فروخته مي‌شود. همچنين در ميان انواع كيك، هر كيلوگرم كيك صبحانه ساده ۱۲ هزار تومان، كيك صبحانه شكلاتي ۱۶ هزار تومان، چيز كيك تنوري ۱۸ هزار تومان، تارت ميوه ۱۸ هزار تومان و كيك يخچالي ۲۰ هزار تومان قيمت دارد. همچنين سوهان عسلي كنجدي ۱۹ هزار تومان، سوهان عسلي پنج مغز كيلويي ۲۳ هزار تومان، سوهان عسلي هفت مغز كيلويي ۳۲ هزار تومان و باقلوا ۲۷ هزار تومان فروخته مي‌شود.

خودسري برخي قنادي‌ها در قيمت‌گذاري

گذشته از قيمت‌هاي مصوب انواع مختلف شيريني، با يك بار سر زدن به قنادي‌هاي مختلف متوجه تفاوت قيمت‌ها با آنچه مورد تصويب قرار گرفته است مي‌شويم كه بسته به منطقه جغرافيايي شيريني‌ها تفاوت قيمت چشمگيري با يكديگر دارند. برخي از فروشندگان شيريني با افزودن موادي مثل پودر نارگيل، خامه، ‌كنجد و... حتي تا دو برابر قيمت‌هاي مصوب به عرضه شيريني مي‌پردازند و معتقدند اين مواد جزو ويژگي‌هاي منحصر به فرد محصولات آنهاست و حق خود مي‌دانند كه با قيمت بالاتر اقدام به عرضه محصولات كنند. با اينكه مسئولان بارها اعلام كرده‌اند تا ارديبهشت سال آتي تغييري در قيمت‌ها به وجود نمي‌آید، اما همچنان شاهد افزايش قيمت‌ها و خودسري قنادي‌ها در قيمت‌گذاري هستيم كه اگر در اين زمينه كنترل و نظارت كافي از سوي دستگاه‌هاي ذي‌ربط انجام شود ديگر چنين تخلفاتي شكل نمي‌گيرد.

گردش مالي ميلياردي قنادي‌ها در ايام نوروز

هم‌اكنون در مجموع بيش از ۳۰ هزار واحد قنادي و شيريني‌فروشي در سراسر كشور فعال است كه از اين تعداد دو هزار واحد در تهران فعاليت دارند. از تعداد واحدهاي فعال در تهران، يك هزار و ۲۵۰ واحد داراي پروانه كسب و بقيه در حال اخذ پروانه كسب هستند. رامين يكي از قنادان با تجربه در تهران معتقد است اوج تقاضاي شيريني بين روزهاي ۲۰ اسفند تا چهارم فروردين است و در اين مدت روزانه حدود ۱۰۰۰ مشتري به فروشگاه‌هاي شيريني فروشي مراجعه مي‌كنند و هر نفر به‌طور ميانگين حدود پنج كيلوگرم شيريني خريداري مي‌كند.

حال براي به دست آوردن گردش مالي قنادي‌ها در ايام عيد در تهران مي‌توان يك محاسبه سرانگشتي انجام داد. همانطور كه اشاره شد حدود ۱۲۵۰ قنادي داراي پروانه كسب در تهران فعاليت مي‌كنند، در اين بين اگر ميانگين قيمت هر كيلو شيريني را ۱۵ هزار تومان در نظر بگيريم، در نتيجه هر مراجع در اين ايام ۷۵ هزار تومان بابت خريد شيريني مي‌پردازد. بنابراين گردش مالي هر قنادي در اين روزها ۷۵ ميليون تومان مي‌شود و در كل ۱۴ روز پيك تقاضا، قنادي‌ها حدود يك ميليارد تومان درآمد كسب مي‌كنند. حال اگر اين مقدار از درآمد را در تعداد قنادي‌هاي فعال در تهران يعني ۱۲۵۰ ضرب كنيم، به اين نتيجه دست پيدا مي‌كنيم كه گردش مالي فقط قنادي‌هاي شهر تهران در ايام نوروز حدود ۱۲۵۰ ميليارد تومان مي‌شود.

البته بايد توجه داشت كه اين رقم به‌صورت ميانگين به دست آمده و در فروشگاه‌هاي مختلف متغير است. لازم به اشاره است تمامي اين درآمدها را نمي‌توان به مثابه سود پنداشت و نبايد تصور كرد تمامي اين پول‌ها‌ به جيب مالك مغازه مي‌رود، چرا كه گذشته از هزينه‌هاي توليد، اين مالكان بايد دستمزد كارگران، هزينه آب، برق، گاز، ماليات و ديگر هزينه‌هاي جانبي را بپردازند كه در اين صورت بيش از نيمي از اين درآمدها فقط صرف اين امور مي‌شود. به هر حال هر شغلي بنا به ويژگي‌هاي خاص خود در ايامي از سال با افزايش تقاضا مواجه مي‌شود و بازار شيريني‌فروشان هم در ايامي چون نوروز و ماه مبارك رمضان با استقبال مواجه مي‌شود و پر بيراه نيست كه بگوييم قنادان بيشتر درآمد سالانه خود را در اين ايام كسب مي‌كنند و تمام اميدشان به چنين روزهايي است. ناگفته نماند كه اين محاسبه فقط براي فروش شيريني انجام شد و باقي محصولات از جمله خشكبار و آجيل در محاسبات در نظر گرفته نشد كه رسيدگي به فروش اين اقلام نيازمند پرونده‌اي جداست و اگر اين محصولات هم در محاسبات در نظر گرفته شود گردش مالي قنادي‌ها بيش از اين ارقام مي‌شود! در مجموع بررسي سنن و آداب مختلف نشانگر آن است كه جدا از داستان‌هايي كه درباره اين چگونگي به وجود آمدن اين سنت‌ها به گوش همه ما مي‌خورد و تمام ايرانيان با آن آشنايي دارند.

شايد پايه‌گذاري اين سنت‌ها جنبه اقتصادي هم داشته و نمي‌توان از تاثير اصناف مختلف بر ايجاد حال و هواي نوروزي يا شور و شوق شب يلدا به‌سادگي عبور كرد. به‌يقين برخي از اصناف و رسانه‌ها در ايجاد فضاهاي مختلف تاثيرگذارند و با توجه به منافع اقتصادي خود نوعي سبك زندگي را تبليغ مي‌كنند، به‌ويژه در چندين سال گذشته ديگر از حال و هواي نوروزي دهه‌هاي پيش خبري نيست و مردم بيشتر به سمت مصرف‌گرايي و تجمل‌گرايي حركت كرده‌اند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا