گزارش مهر از تحولات بازار نفت؛

قیمت نفت خام ایران به فراتر از ۳۱ دلار رسید

قیمت نفت خام ایران به فراتر از ۳۱ دلار رسید

عقب نشینی اعراب از ارزان فروشی نفت منجر به افزایش دوباره قیمت طلای سیاه در یک هفته اخیر شد و در این میان، قیمت هر بشکه نفت خام ایران نیز به فراتر از ۳۱ دلار رسید.

قیمت طلای سیاه در بازار جهانی در معاملات منتهی به هفته چهارم مارس ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافت. به عبارت دیگر عقب نشینی عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی مبنی بر اجرای طرح ارزان فروشی طلای سیاه یکی از مهمترین دلایل تثبیت و گرانی بهای هر بشکه نفت برای دومین هفته متوالی به شمار می رود.

در معاملات نفتی هفته گذشته بهای تمامی شاخص های معتبر نفت در بازار افزایش یافت و در این بین قیمت هر بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هم مشمول حال این افزایش قیمت شده است.

برهمین اساس، در معاملات منتهی به چهارم مارس سال جاری میلادی قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران با افزایش ۲ دلار و ۲۱ سنتی، حدود ۳۱ دلار و ۴۴ سنت در بازار جهانی معامله شد.

علاوه بر این، قیمت نفت خام سنگین صادراتی ایران هم پس از چند هفته سقوط پی در پی قیمت در معاملات هفته گذشته با افزایش ۲ دلار و ۵۲ سنتی، بشکه‌ای ۲۹ دلار و ۴۷ سنت در بازار معامله شده است.

از ابتدای سال جاری میلادی متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سبک ایران ۲۸ دلار و میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی کشور در این مدت ۲۵ دلار و ۲۵ سنت بوده که کماکان از متوسط قیمت فروش نفت خام کشور در سال ۲۰۱۵ (حدود ۵۰ دلار به ازای هر بشکه) کمتر است.

افزایش قیمت شاخص‌های نفتی جهان

این در حالی است که همزمان با رشد قیمت نفت خام ایران، بهای اکثر شاخص‌های معتبر نفت جهان هم در معاملات منتهی به چهارم مارس ۲۰۱۶ میلادی با افزایش ۲ تا بیش از ۳ دلاری به ازای هر بشکه همراه شده است.

بر این اساس بهای سبد نفتی اوپک با افزایش ۲ دلار و ۱۳ سنتی، بشکه‌ای ۳۱ دلار و ۴۶ سنت، هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا با افزایش سه دلار و ۳۴ سنتی، بشکه ای ۳۴ دلار و ۶۶ سنت و قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با افزایش دو دلار و ۵۰ سنت، بشکه‌ای ۳۶ دلار و ۱۶ سنت در بازار جهانی معامله شده است.

علاوه بر این، قیمت شاخص نفت دوبی با افزایش یک دلار و ۹۶ سنتی، بشکه‌ای ۳۱ دلار و ۵۷ سنت و قیمت شاخص نفت عمان با افزایش یک دلار و ۹۷ سنتی، بشکه‌ای ۳۲ دلار و ۷۹ سنت در بازار داد و ستد شده است.

در همین حال، به نظر می رسد احتمال توافق کشورهای اوپک و غیر اوپک برای تثبیت تولید به تقویت قیمت‌های نفت کمک کرد. علاوه بر آن، بررسی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد تولیدکنندگان نفت اوپک تولید خود را کاهش داده‌اند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا