بانک توسعه تعاون یک ماه پس از برجام به سوئیفت متصل شد

بانک توسعه تعاون یک ماه پس از برجام به سوئیفت متصل شد

مدیر اموربین الملل از اتصال بانک توسعه تعاون به شبکه جهانی سوئیفت خبر داد و اظهار داشت: بانک توسعه تعاون از روز سه شنبه۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۴ (یک ماه پس از برجام) به طور رسمی به شبکه جهانی سوئیفت متصل شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صدور بیانیه لوزان و نوید رفع تحریم های بین المللی تأثیرات مثبتی در بازار پولی و شبکه بانکی کشور گذاشته و بانک های کشور آماده انجام تبادلات مالی بین المللی در سطح قبل از تحریم می شوند.

اولین هدف سوئیفت جایگزینی یک روش یکپارچه و استاندارد بین المللی برای تبادل مالی و حذف روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex بود. در حال حاضر بیش از 7000مؤسسه در 197کشور جهان عضو آن انجمن می‌باشند. در سال 2001 بیش از 1.5 بیلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله گردیده‌است.

با بالا گرفتن اختلاف نظرهای بین المللی در خصوص مسائل هسته ای کشور، روز شنبه 27 اسفند 1390 در پایان ساعت اداری رسمی کشور سیستم سوئیفت بانک مرکزی ایران در راستای تحریم‌های اروپایی قطع شد. هر چند تحریم ها مراودات بین المللی بانکهای ایرانی را متوقف نکرد، اما با این وجود هزینه های زیادی بر عملیات ارزی و بانکی کل سیستم بانکی کشور تحمیل شد.

*بانک توسعه تعاون به شبکه جهانی سوئیفت متصل شد

اما پس از صدور بیانیه لوزان قرار شد که این تحریم‌ها رفع شود.  فیاض قائد، مدیر اموربین الملل از اتصال بانک توسعه تعاون به شبکه جهانی سوئیفت خبر داد و اظهار داشت: بانک توسعه تعاون  از روز سه شنبه27 بهمن ماه 1394 به طور رسمی به شبکه جهانی سوئیفت متصل شد تا این بانک به طور عملی  بتواند پیام های مالی خود را از طریق این شبکه به سراسر دنیا مخابره کند.

وی افزود: به دنبال رفع تحریم ها و اجرایی شدن مفاد برجام،هماهنگی های لازم با سازمان سوئیفت و شرکت های خدماتی سوئیفت(SB) جهت راه اندازی مجدد این سیستم در بانک توسعه تعاون انجام پذیرفت که پس از نصب و انجام تنظیمات لازم امکان تبادل پیام به تمامی موسسات عضو سازمان سوئیفت از ابتدای روز سه شنبه 27 بهمن ماه سال جاری برابر با 2016.02.16 فراهم می باشد.

بدین ترتیب امکان تبادل پیام با موسسات مالی سراسر دنیا در تمامی شعب داخل و خارج بانک میسر است و مشتریان بانک توسعه تعاون می‌توانند از این خدمت مهم بهره‌مند شوند.

پیشتر مسئولان بانک مرکزی از اتصال بانک‌ها به سوئیفت بلافاصله با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها خبر داده بود که این اعلام غلط از آب درآمد و تکذیب شد.

 انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا