اوضاع اقتصادی چین با خشم کارگران در آمیخت

اعتراض هزاران کارگر چینی به عدم پرداخت دستمزدها

اعتراض هزاران کارگر چینی به عدم پرداخت دستمزدها

شرایط اقتصادی چین با کاهش قیمت زغال‌سنگ پیچیده‌تر شده‌است؛ پنج تا شش میلیون کارگر در خطر از دست دادن شغل خود هستند.

هزاران کارگر معدن چینی روز گذشته به خیابان‌های شهر معدن زغال‌سنگ در شمال شرق چین آمدند و به دلیل عدم پرداخت دستمزدها، اعتراض کردند. این در حالی است که کشور به دلیل ظرفیت بیش از اندازه در صنایع سنگین با افزایش بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از رویترز، انتظار می‌رود دولت چین پنج تا شش میلیون نفر از کارگران خود را اخراج کند

اعتراض‌کنندگان در معدن شانجیاشان کار می‌کنند که متعلق به گروه لانگ‌می است. آن‌ها در تمامی ماه مارس پلاکاردهایی در دست گرفته بودند که روی آن نوشته شده بود: «ما می‌خواهیم زندگی کنیم، ما غذا می‌خواهیم». این پلاکاردها را می‌توان در عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، دید.

در حالی‌که چین با کاهش رشد اقتصادی همراه شده است، دولت سعی دارد ظرفیت مازاد در صنایع سنگین نظیر زغال‌سنگ و فولاد را کاهش بدهد. اما این مسئله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، مردم می‌ترسند که مبادا بیکاری دهه 90 میلادی دوباره اتفاق بیفتد.

اکثر کارگران ادعا می‌کنند که دستمزد آن‌ها پرداخت نشده است و برخی دیگر نیز مدعی هستند که دستمزد آن‌ها به 800یوآن کاهش یافته است در حالی‌که دستمزد حقیقی آن‌ها 1000 یوآن بوده است.

یکی از شاهدان ماجراهای اخیر می‌گوید: «هزاران نفر به نشانه اعتراض بیرون آمده‌اند.» این شاهد از ترس مقامات دولتی، هیچ نامی نبرد. او گفته است: «پلیس برخی از مردم را با خود برد.»

سایت رسمی دولت در چین تنها به این خبر اشاره کرده است که برخی از کارگران هنوز دستمزد خود را طلب دارند، اما اشاره‌ای به اعتراضات نکرده است.

سقوط قیمت نفت و زغال‌سنگ نیز مزید بر علت شده و مشکلات را پیچیده‌تر کرده است. برخی از شرکت‌ها در این کشور ناگزیر به تعدیل نیرو شده‌اند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از رویترز، انتظار می‌رود دولت چین پنج تا شش میلیون نفر از کارگران خود را اخراج کند.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا