زرد قناری پوشان به خیابان آمدند

اعتراض میلیونی علیه روسف در برزیل

اعتراض میلیونی علیه روسف در برزیل

جاناتان واتس/گزارشگر: اقتصاد برزیل، مردم را به خیابان کشاند

به گزارش صدای اقتصاد به نقل از گاردین، بیش از یک میلیون برزیلی به اعتراضات ضد دولتی در این کشور پیوسته‌اند؛ دعوا بر سر دیلما روسف رئیس‌جمهوری این کشور است.

روسف در حالی با چالش استیضاح دست‌وپنجه نرم می‌کند که بدترین رکود اقتصادی تاریخ در این کشور اتفاق افتاده است و بزرگ‌ترین رسوایی فساد مالی در تاریخ برزیل رونمایی شده است.

اکنون دلایل جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد رهبر حزب کارگران به احتمال زیاد نخواهد توانست چهار سال خود را به اتمام برساند.

روسف در حالی با چالش استیضاح دست‌وپنجه نرم می‌کند که بدترین رکود اقتصادی تاریخ در این کشور اتفاق افتاده است و بزرگ‌ترین رسوایی فساد مالی در تاریخ برزیل رونمایی شده است

اعتراضات علیه رئیس‌جمهوری در بیش از 26 شهر در کشور برزیل انجام شد و بسیار بزرگ‌تر از شورش سال گذشته بود.

بزرگ‌ترین اعتراض در سائوپائولو رخ داده است و جمعیتی 450هزار نفری در آن حضور پیدا کرده‌اند.

مردم، پلیس و برخی از رسانه‌های محلی رقمی بسیار بزرگ‌تر را نظیر 3میلیون و 500هزار نفر برآورد کرده‌اند. بدون شک تعداد افرادی که در این اعتراضات شرکت کرده بودند، بسیار زیاد است.

اکثر معترضان تی‌شرت‌های زرد قناری پوشیده بودند که لباس تیم ملی فوتبال این کشور است. برخی نیز پرچم این کشور را به تن کرده بودند. عده‌ای نیز پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که خشم آن‌ها را در مورد رسوایی‌ها و فساد مالی و اقتصادی دولت نشان می‌داد.

برخی از پدر و مادرها، کودکان خود را نیز با همراه آورده بودند و روی تی‌شرت آن‌ها درخواست استیضاح رئیس‌جمهوری را مطرح کرده بودند. عده‌ای از مردم در اتوبوس‌ها به صورت دسته‌جمعی می‌چرخیدند و سرودهای اعتراضی سر می‌دادند.

پائولو رودریگز تاجر 53 ساله که با دختر و همسرش به اعتراض آمده بود می‌گوید: «او یک کابوس است. حزب کارگران افتضاح است. آن‌ها مجرم هستند و اموال مردم را می‌دزدند. آن‌ها در حال نابود کردن کشور هستند.»

به نظر می‌رسد نخستین دغدغه مردم، فرسایش اقتصادی است. اکثر افراد از کاهش کسب‌وکارها نسبت به سال گذشته شاکی هستند. از نظر آن‌ها تغییر و اصلاح در ساختار اقتصاد این کشور الزامی است.

رودریگز با اعتماد کامل می‌گوید: «اگر دیلما برود بدون شک ارز قدرت خواهد گرفت و اعتماد و اطمینان به سرمایه‌گذاران باز خواهد گشت.»

اما آنچه بیش از هر چیزی برای روسف نگران‌کننده خواهد بود این است که عده‌ای از اعتراض‌کنندگان، اعضای سابق حزب کارگر هستند.

تعداد زیادی از معترضان متعلق به طبقه متوسط جامعه برزیل هستند. مردم معتقدند که در شرایط اقتصادی فعلی همه در حال رنج کشیدن هستند.

آنچه در برزیل به وضوح مشخص است این است که احزاب سیاسی مختلف سعی دارند تنش‌ها علیه روسف را تشدید کنند و او را بیش از این اذیت کنند. اکنون مردم به دنبال دولت جدیدی هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا