افزایش 930 درصدی نقدینگی در 10 سال/ کدام بخش اقتصاد نقدینگی کمتری می خواهد؟

افزایش 930 درصدی نقدینگی در 10 سال/ کدام بخش اقتصاد نقدینگی کمتری می خواهد؟

حجم نقدینگی کشور در یک دهه بیش از 931 درصد افزایش یافت .

به گزارش نامه نیوز ، دولت يازدهم در حالي كنترل رشد نقدينگي را در دستور كار خود قرار داده است كه بررسي ها حاكي است نقدينگي ايران در مرز هزار تريليون توماني شدن قرار دارد .

 آخرين آمارهاي ارائه شده از سوي بانك مركزي نشان مي دهد نقدينگي در پايان دي ماه به 950 هزار ميليارد تومان رسيده و به زودي اين رقم "هزار هزار ميليارد تومان" خواهد شد .

 پيش بيني مركز پژوهشهاي مجلس  رسيدن حجم نقدينگي در سال اينده به 1200 تا 1250 ميليارد تومان است .

نرخ رشد نقدينگي در سال هاي اخير همواره روندي افزايشي را طي كرده است . حجم نقدينگي در حالي به رقم خيره كننده 950 هزار ميليارد تومان در سال جاري رسيده است كه اين رقم در سال 1384 برابر با 921 هزار ميليارد ريال براورد شده بود.  به اين ترتيب حجم نقدينگي در يك دهه بيش از 931 درصد افزايش يافته است .

 بر اساس اين گزارش رشد نقدينگي در حالي در سال هاي گذشته بالا توصيف مي شود كه يكي از اساسي ترين بحران هاي جامعه ايران كمبود نقدينگي در بخش توليد است . بخش مهمي از نقدينگي ايران به سمت بخش هاي غير مولد هدايت مي شود . بررسي ها نشان مي دهد در بازار كار ايران نيز بخش خدمات سهم بالاتر و بزرگتري از ساير بخش ها را در دست دارد چرا كه تمايل جامعه ايران به فعاليت در اين بخش بيش از ساير بخش ها مشاهده مي شود . اين امر مي تواند ريشه در نياز بخش خدمات به سرمايه كمتر نسبت به ساير بخش هاي اقتصادي داشته باشد.

نمودار زير نشان دهنده نرخ رشد نقدينگي در يك دهه اخير است .

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا