مدیرکل دفتر بهبود کیفیت شیلات ایران خبر داد

صادرات ۸۵ هزار تن آبزی به بازار روسیه در سال ۹۵

صادرات ۸۵ هزار تن آبزی به بازار روسیه در سال ۹۵

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران با بیان اینکه صادرات آبزیان ظرف سه سال اخیر به بالای ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است گفت:پیش بینی می‌شود سال آینده ۸۰ تا ۸۵ هزار تن انواع آبزیان ایران به روسیه صادر شود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عیسی گلشاهی با اعلام این خبر، حجم صادرات آبزیان کشور را 72 هزار تن اعلام کرد.

وی افزود: از این میزان 32 هزار تن محصولات تازه شیلاتی، نزدیک به 8 هزار تن محصولات فرآوری شده و مابقی محصولات شیلاتی منجمد بسته بندی می باشد.

گلشاهی اظهار داشت: تولیدات حوزه شیلات کمتر از یک درصد مجموع تولیدات محصولات کشاورزی و با این حال 10 درصد ارزآوری بخش کشاورزی مربوط به شیلات است.

وی پیش بینی کرد با توجه به بازار روسیه سال آینده 80 تا 85 هزار تن صادرات انواع آبزیان از کشور انجام گیرد.

گلشاهی درباره صادرات آبزیان به روسیه تصریح کرد: امسال بر اساس آخرین آمار تا کنون یک هزار تن انواع آبزیان با حمل و نقل زمینی به روسیه صادر کردیم که 487 تن آن میگو بوده است.

وی مقررات بهداشتی روسیه را سختگیرانه تر از اتحادیه اروپا دانست و گفت: کیفیت محصولات شیلاتی ایران، روسیه را قانع کرده است.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات ادامه داد: محصولات شیلاتی ایران مزایایی دارد که سایر کشورها ندارند و از جمله این که میگوهای کشور ما فاقد آنتی بیوتیک هستند.

وی در همین حال افزایش صادرات آبزیان را منوط به ایجاد تمهیداتی مانند افزایش تولیدات صادرات محور و پشتیبانی از بخش صادرات عنوان کرد.

گلشاهی در این باره به اختصاص یارانه های حمل و نقل صادرات اشاره کرد و اذعان داشت: ما قابلیت افزایش صادرات محصولات تازه میگو و قزل آلا تا 15 هزار تن به روسیه را داریم، اما هزینه حمل و نقل هوایی به قدری بالا است که این امکان را از صادر کنندگان می گیرد.

وی با بیان این که کشورهای همسایه ایران، محصولات شیلاتی تازه خود را با یک دهم قیمت از طریق حمل و نقل هوایی صادر می کنند، گفت: در حال حاضر 99 درصد صادرات محصولات شیلاتی ایران با حمل و نقل دریایی صورت می گیرد در حالی که می توان از ظرفیت های خالی هوایی، هنگام حمل و نقل مسافران برای سرعت بخشیدن به صادرات آبزیان به لحاظ بازه زمانی و با قیمت پایین استفاده کرد.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات در مورد صادرات میگو نیز اظهار داشت: از سال 90 به بعد با تغییر رویکرد صنایع شیلاتی و اصلاح شیوه های عرضه، که میگو را آماده مصرف عرضه می کنند، میزان تولید میگو افزایش یافت تا جایی که تولید آن در سال گذشته به 22 هزار تن رسید.

وی با اشاره به رشد 9 برابری سهم بازار داخلی مصرف میگو، خاطر نشان کرد: مصرف داخلی میگو از 5 درصد تولید در سال های قبل از 90 به 40 تا 45 درصد در سال جاری رسیده است.

گلشاهی در مورد بازار داخلی ماهی نیز اظهار داشت: از 950 هزار تن تولید آبزیان، حدود 100 هزار تن ماهی، مصرف صنعتی، 72 هزار تن صادرات و مابقی بازار داخلی دارند.

انتهای پیام//

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا