نگاه مشتاق بیگانه‌ها به معادن ایران

نگاه مشتاق بیگانه‌ها به معادن ایران

گروه معادن - معادن ایران و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در آنها، همچنان مورد توجه رسانه‌های اقتصادی جهان است؛ توجهی که از زمان شروع به کار دولت یازدهم آغاز شده و با دستیابی ایران و کشورهای صنعتی جهان به توافق هسته‌ای، شدت یافته است.

به گزارش ماین نیوز، در این شرایط نه‌تنها تعاملات معدنی ایران، نشست‌ها و گفت‌وگوها در فضای این رسانه‌ها بازتاب می‌یابد، بلکه گزارش‌های مجزایی هم درباره فرصت‌های معدنی ایران و امکان ورود به این بازار خوش آتیه می‌توان در صفحات آنها مشاهده کرد. در ادامه تعدادی از این گزارش‌ها را می‌خوانیم که در یک ماه گذشته انتشار یافته‌اند.

ریسرچ‌اند مارکتز

پایگاه اینترنتی «ریسرچ‌اند مارکتز» در تحلیلی جدید، پیش‌بینی کرد بازار ماشین‌های سنگین ساختمانی و معدنی در سال جاری میلادی به میزان ۷/۹درصد رشد کند. این پایگاه که همواره یکی از دقیق‌ترین و تفصیلی‌ترین گزارش‌های اقتصادی بین‌المللی را منتشر می‌کند، نوشت: تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران در سال‌های گذشته، اثرات منفی بسیاری بر اقتصاد این کشور گذاشته و بسیاری از طرح‌های زیرساختی را در سراسر ایران به تعطیلی کشانده است. یکی از مهم‌ترین عوامل ضربه خوردن به اقتصاد ایران در این سال‌ها، علاوه بر توقف پروژه‌های زیرساختی، کاهش قابل توجه سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی بوده است. با این حال، با رفع کامل تحریم‌ها انتظارات برای سال ۲۰۱۶م تغییر کرده است. اکنون پیش‌بینی می‌شود با شرایط جدید، ایران از رشد اقتصادی قابل توجهی برخوردار شود.

درحال‌حاضر بیشترین تقاضا در بازار ماشین‌ها و تجهیزات معدنی و ساختمانی به بیل مکانیکی مربوط می‌شود و پس از آن، لودر، جرثقیل، بولدوزر و گریدر قرار دارد. انتظار می‌رود با افزایش فعالیت‌های زیرساختی و معدنی ایران در سال‌های آینده، میزان تقاضا برای این تجهیزات و ماشین‌ها افزایش یابد. با این حال، تا سال ۲۰۲۲م، بیل مکانیکی، جای خود را به سایر ماشین‌های معدنی چندکاره‌ای می‌دهد که می‌توانند وظایف آن را هم انجام دهند.

این گزارش که میزان تقاضای ماشین‌های سنگین هر کدام از بخش‌های اقتصادی کشور را پیش‌بینی کرده، عنوان می‌کند که بیشترین تقاضای ماشین‌های خاکبرداری برای انجام فعالیت‌های زیرساختی و ساختمانی خواهد بود و پس از آن بخش معدن قرار دارد. این بخش در سال‌های آینده، سهم خود را از سرمایه‌گذاری‌های خارجی به شدت افزایش خواهد داد و به همین دلیل تقاضای ماشین‌آلات آن هم رشد می‌کند.
این پیش‌بینی پایگاه «ریسرچ‌اند مارکتز» را می‌توان به معنای ترقی حتمی بخش معدن در سال‌های آینده دانست. عبدالرضا صالحی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی کشور هم از ارتباط قطعی افزایش ماشین‌آلات معدنی با رشد این حوزه سخن گفته بود و یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه معدنی را تسهیل راه ورود این تجهیزات و ماشین‌آلات دانسته بود.

رویترز

پایگاه خبری- تحلیلی رویترز هم یکی دیگر از رسانه‌هایی بود که در یک ماه گذشته توجه خود را به معادن ایران معطوف کرد. این پایگاه ضمن اشاره به ظرفیت‌های معدنی جهانی ایرانی که هنوز هم دست نخورده باقی مانده‌اند، توجه کشور را به این نکته معطوف کرد که توسعه معدن، فعالیتی زمانبر و نیازمند اقناع سرمایه‌گذاران است.

رویترز نوشت: درحال‌حاضر، قیمت محصولات معدنی در سطوح پایینی قرار دارند و سرمایه‌گذاران سراسر جهان به دنبال سرمایه‌گذاری در معادن نیستند. با این حال، ایران به دلیل ذخایر معدنی بکر خود می‌تواند توجه خاص آنها را به خود معطوف کند؛ هر چند آنها ترجیح می‌دهند که با بخش خصوصی ایران همکاری کنند و پیگیری روند خصوصی‌سازی می‌تواند به آنها در این زمینه کمک کند. از طرف دیگر با توجه به رقابت شدیدی که در جهان برای جذب سرمایه‌ها به سمت بخش‌های معدنی وجود دارد، ایران هم باید از مشوق‌های بیشتری برای متقاعد کردن آنها استفاده کند تا اطمینان یابد که بخش معدن با همان سرعت برنامه‌ریزی شده، توسعه خواهد یافت.

د هرالد

«د هرالد» زیمبابوه، قاطعیت ایران را در برخورد با پرونده بابک زنجانی، درسی بزرگ برای معدنکاری کشور خود دانست. این پایگاه اینترنتی خبری- تحلیلی نوشت: دولت روحانی در ایران با روی کار آمدن خود، مبارزه با فساد را در دستور کار قرار داد و قصد ندارد اجازه دهد تا تعدادی از افراد وابسته به شبکه‌های ثروت و قدرت، از درآمدهای عمومی سوء استفاده کنند. د هرالد، «مفسد فی‌الارض» شناخته شدن زنجانی را درس بزرگی برای زیمبابوه دانست و اعلام کرد: بدون اینگونه قاطعیت‌ها نمی‌توان به توسعه معدنی امیدوار بود.

زیمبابوه یکی از غنی‌ترین ذخایر الماس جهان را در اختیار دارد ولی بسیاری از مردم آن در فقر به سر می‌برند. دلیل این موضوع، گسترش فساد و مافیای الماس در این کشور است که ضمن تحمیل هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی معدنکاری به مردم محلی، به آنها سهمی از درآمدها هم نمی‌دهد. کارشناسان معتقدند، تنها در صورت قاطعیت دولت این کشور در شفاف‌سازی فرآیندهای معدنکاری و تجارت الماس می‌توان به توسعه معدنی و منافع اقتصادی این سنگ گرانقیمت دست پیدا کرد.

سی‌ان‌بی‌سی

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، در گزارشی مفصل به بررسی دلایل راهی شدن سرمایه‌گذاران جهان به ایران پرداخت. این رسانه امریکایی دلیل هجوم سرمایه‌گذاران به ایران را که از ژانویه سال میلادی جاری شدت بیشتری یافته، اهمیت اقتصادی ایران می‌داند. ایران یک اقتصاد ۴۰۰میلیارد دلاری است و پس از عربستان، بزرگترین قدرت اقتصادی خاورمیانه به شمار می‌رود. همزمانی رفع تحریم‌ها با تلاش دولت روحانی برای تنوع بخشی به درآمدهای اقتصادی کشور و قطع وابستگی از اقتصاد نفتی، روند ورود سرمایه‌گذاران خارجی را به این کشور سرعت بخشیده است.

«سی‌ان‌بی‌سی» به گزارش بانک جهانی استناد می‌کند که ایران در سال ۲۰۱۶م، رشدی ۶درصدی را تجربه خواهد کرد و این رقم برای سال آینده میلادی به ۷درصد خواهد رسید. اما در کنار جمعیت بزرگ ۸۰میلیونی کشور و ظرفیت‌های صنعتی آن، ذخایر قابل توجه معدنی آن قرار دارد که آینده درخشانی را برای آن ترسیم می‌کند.. از طرفی، نفت و گاز، تنها ۱۰درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده و نمی‌توان نگران معدنی شدن اقتصاد بود.

درحال‌حاضر، سرمایه‌گذاران خارجی زیادی برای ورود به ایران اقدام کرده‌اند و شهروندان امریکایی شاید اندکی از قافله عقب مانده باشند. با این حال، این پایگاه خبری در مصاحبه با مشاوران و کارشناسان سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که تمایل امریکایی‌ها هم برای سرمایه‌گذاری در ایران و به‌ویژه معادن آن افزایش یافته است و می‌توان انتظار داشت که در ماه‌های آینده، خبری از ورود آنها به خاک ایران را هم بشنویم.

در هر صورت، سی‌ان‌بی‌سی، موانع موجود برای سرمایه‌گذاران را هم تحلیل کرده و اعلام می‌کند، در صورت شفاف‌تر شدن قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری، فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز و کاهش ریسک و تردیدهای سرمایه‌گذاران، روند موجود سرعت بیشتری خواهد گرفت.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا