ظهور مجدد فرش ایران در بازار آمریکا بعد از تحریم‌ها

ظهور مجدد فرش ایران در بازار آمریکا بعد از تحریم‌ها

با لغو تحریم ها، تجار در آمریکا اکنون قادر خواهند بود مجددا به صورت مستقیم از ایران فرش وارد کنند و قرار است محموله جدیدی از فرش های ایرانی راهی آمریکا شود.

به نقل از پایگاه خبری هیوستون کرونیکل، برای آقای برهانی، فرش های ایرانی ای که دهه ها توسط خانواده وی فروخته می شده، به منزله آثاری هنری است که رنگ های آبی و قرمز و طلایی در آنها به شکلی سنتی در هم ترکیب شده و شاهکاری زیبا پدید آورده است.
وی مالک شرکت شرکت برهانی راگ در حومه بالتیمور است و تخصصش در زمینه فرش های نفیس ایرانی است. این فرش ها حدود سه چهارم فروش وی را تشکیل می دهند، اما چند سالی است که وی نتوانسته هیچ فرشی از ایران وارد کند.
وی و دیگر تاجران فرش در آمریکا مجبورند به فروش فرش هایی که قبل از سال 2010 یعنی زمانی که آمریکا تحریم های بیشتری بر ایران تحمیل کرد، بسنده کنند. با کاهش ذخیره فرش های خریداری شده، بسیاری از تجار ناگزیر از فروش فرش های هندی، پاکستانی و چینی شده اند.
با لغو تحریم ها، تجار اکنون قادر خواهند بود مجددا به صورت مستقیم از ایران فرش وارد کنند برهانی منتظر دریافت محموله ای از فرش های جدید و آنتیک ایرانی است.
وی گفت: «ما خوشحالیم که مشتریان آنچه را که می خواهند دریافت خواهند کرد... مشتری حق انتخاب دارد. یک حق انتخاب بهتر. ما محموله ای داریم که آماده ارسال است.»
برای صدها سال، فرش ایرانی توسط گروه های کوچک از بافندگان و توسط نخ هایی با عناصر طبیعی نظیر رنگ پوست گردو، درخت انار و ریشه ها و میوه درخت بلوط بافته می شد.
بافتن برخی فرش ها سال ها طول می کشید. هرچند کشورهای زیادی وارد صنعت تولید فرش شده اند، اما فرش های ایرانی به دلیل زمان و موادی که صرف بافتشان می شود، جزو با ارزش ترین فرش ها هستند.
به گفته کارشناسان، قبل از تحریم ها، یک پنجم صادرات فرش ایران راهی آمریکا می شد.
برهانی در تبریز بزرگ شده جایی که پدر و پدربزرگش در کار فرش بودند. خانواده وی هنوز هم در زمینه تجارت فرش فعالیت دارند. وی قبل از آمدن به آمریکا در سال 1975 در هامبورگ آلمان به کار تجارت فرش ایران مشغول بود.
برهانی می گوید، فرش های ایرانی با رقابت فزاینده ای از سوی فرش های تولیدی دیگر کشورها مواجه اند به نحوی که قیمت آنها تا 40 درصد نسبت به قیمت های 15 سال قبل پایین آمده است. فرش های ایرانی از چند صد دلار تا بیش از 100 هزار دلار قیمت دارند.
انتهای پیام//50

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا