رشد اقتصادی چین به پایین ترین میزان خود می رسد

رشد اقتصادی چین به پایین ترین میزان خود می رسد

کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند شاخص تولیدات کارخانه ای در چین در ماه اکتبر دست کم به 50 واحد برسد


 

بر اساس اعلام نهاد پژوهش های اقتصادی مارکیت، شاخص مدیران خرید بخش تولیدات کارخانه ای، شاخص اقتصادی که هر ماه با پرسش از مدیران خرید و تدارکات واحدهای تولیدی درباره میزان سفارش خرید مواد اولیه آنها برای تولید کالا در ماه های بعدی به دست می آید و در واقع پیش درآمدی برای وضع تولید در ماههای بعدی در کشور مورد نظر است،در ماه اکتبر به 49.8 واحد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، کاهش سفارش خرید به کارخانه‌ها و صنایع تولیدی و به طور کلی، کاهش تقاضا برای محصولات و کالاهای تولیدی صنایع چین، در کاهش این شاخص، بیشترین نقش را داشته است. کاهش این شاخص، زمینه ساز کاهش رشد اقتصادی کشور مورد نظر خواهد شد، زیرا کارخانه‌ها و صنایع تولیدی به سرعت به شرایط اقتصادی واکنش نشان می‌دهند و پرسش از مدیران خرید صنایع و کارخانه ها، بهترین راه برای آگاهی از دیدگاه آن‌ها درباره وضع و میزان رشد اقتصادی منطقه یا کشور مورد نظر در آینده است.

اهمیت شاخص مدیران خرید، این است که با مشخص شدن میزان سفارشات کارخانه و واحدهای تولیدی برای خرید مواد اولیه ،پیش بینی میزان تولید در ماههای بعدی به واسطه آن امکان پذیر می شود و با کمک آن، می توان سمت و سوی بازار های مالی در ماه های آینده را نیز پیش بینی کرد.

بر اساس این گزارش و به نقل از خبرگزاری رویترز، کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند شاخص تولیدات کارخانه ای در چین در ماه اکتبر دست کم به 50 واحد برسد.

این نهاد که اوضاع اقتصادی، مالی و میزان تولیدات کارخانه ای کشورها را در کوتاه مدت پیش بینی می کند،در این گزارش خود تصریح می کند برای سومین ماه پیاپی است که شاخص تولیدات کارخانه ای در چین کاهش می یابد.

در ماه سپتامبر نیز شاخص تولیدات کارخانه ای در چین به 49 ممیز هشت دهم درصد رسیده بود و این در حالی بودکه کارشناسان برای این ماه نیز پیش بینی کرده بودند که رقم این شاخص به بالای 50 واحد برسد.

همچنین بر اساس شاخص مدیران خرید بخش خدمات (غیر کارخانه ای) موسسه پژوهش های اقتصادی مارکیت، رشد فعالیت های اقتصادی این بخش،که فعالیتهای مختلفی از بانکداری، بیمه، آموزش ، مدیریت، بهداشت و درمان گرفته تا ترابری، گردشگری ، بازرگانی و غیره را در بر می گیرد و با استناد به میزان خرید خدماتی که مدیران هر شرکت خدمات دریافت می کنند به دست می آید، در ماه اکتبر در چین به 53 ممیز یک دهم واحد رسید . حال آنکه رقم همین شاخص در ماه قبل از آن 53 ممیز چهار دهم واحد بود.

این شاخص به طور کلی آهنگ افزایش یا کاهش رونق اقتصادی در بخش صنایع و کارخانه‌ها را در هر کشور و منطقه اقتصادی بر اساس میزان خدمات، سفارش‌های جدید و تولید نشان می‌دهد و برای پیش‌بینی فراز و نشیب‌های تولید ناخالص داخلی کشورها و مناطق اقتصادی در کوتاه مدت به‌ کار برده می‌شود.

رقم پایه و مرجع سنجش ارزشیابی شاخص تولیدات کارخانه‌ای و صنایع در هر کشور و منطقه اقتصادی 50 واحد تعیین شده است. اگر رقم این شاخص، بالای 50 واحد باشد به معنای آن است که در این بخش توسعه و رونق وجود دارد و اگر رقم آن پایین تر از 50 واحد باشد به معنای افت رونق اقتصادی در بخش مربوطه است.

این آمار و ارقام به خوبی نگرانی های سرمایه گذاران درباره کند شدن رشد اقتصادی در اقتصاد دوم جهان را برای سه ماهه چهارم امسال را تایید می کند. این مسئله از آنجا شکل جدی تری به خود گرفته است که میزان تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه سوم امسال به شش ممیز نه دهم درصد رسید. پیش بینی اقتصاددانان حاکی از آن است که رشد اقتصادی چین امسال به پایین ترین میزان خود از حدود 40 سال پیش تاکنون می رسد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا