در گمرک ایران کد مبهمی برای واردات میوه وجود ندارد/ واردات کدام میوه ها آزاد است؟

در گمرک ایران کد مبهمی برای واردات میوه وجود ندارد/ واردات کدام میوه ها آزاد است؟

اقتصاد > بازرگانی - ایسنا نوشت:هیچ‌ نوع میوه تازه به جز چهار قلم موز، انبه، نارگیل و آناناس اجازه ورود به کشور را ندارند

روابط عمومی گمرک ایران بر اساس کتاب مقررات واردات و صادرات، برخی کدهای مربوط به واردات میوه را تعریف و تاکید کرده است که هیچ‌ نوع میوه تازه به جز چهار قلم موز، انبه، نارگیل و آناناس اجازه ورود به کشور را ندارند و کدهای موجود در آمار گمرک ایران، ‌مربوط به انواع بذر، تنقلاتی مانند بادام زمینی و سبزیجات هستند که مجوز ورود به کشور دارند.

 با ازدیاد میوه‌های وارداتی در بازارهای میوه،‌ بحث درباره مقصران و مسئولان این موضوع نیز بالا گرفته است. مثلا در حالی که عده‌ای معتقدند میوه‌های قاچاق از مجاری رسمی عبور می‌کند، مسئولان گمرک ایران این موضوع را رد کرده و از باند مافیای قاچاق میوه به ایران سخن گفته و اظهار می‌کنند که گمرک ایران توانسته قاچاق هزار تن میوه را کشف کند و البته باند مافیای قاچاق میوه نیز بیکار ننشسته و پس از ناکامی در مبادی گمرکی سناریویی از پیش طراحی شده را پیاده کرده و با انتقال بخشی از میوه های قاچاق از مرزها به کمک اتوبوس و کامیون توانست مقداری از میوه های قاچاق را وارد بازار کند که این اقدام به دلیل وجود برخی رویه های فرعی مبادلات تجاری که بعضا این رویه ها در هیج جای جهان شناخته شده نیست، صورت می‌گیرد.

با این همه هنوز جسته و گریخته اتهاماتی علیه گمرک ایران وارد می‌شود، مثلا چندی پیش محمدرضا شعبانی، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفت‌وگو با ایسنا، از وجود ابهاماتی در برخی کدهای تعرفه واردات انتقاد و بیان کرده که کدهای عجیب و غریبی مانند «سایر میوه‌های تازه که مذکور نبوده باشد»، مشخص نیست به چه میوه‌هایی تعلق دارد و راه را برای واردات انواع میوه برای برخی باز گذاشته است.

در این راستا روابط عمومی گمرک ایران ضمن رد وجود چنین کدی در گمرک ایران اعلام کرد که تمام میوه‌هایی که مجوز ورود به کشور دارند یعنی موز، نارگیل، آناناس و انبه مذکور هستند و همه‌ی این موارد کد دارند.

روابط عمومی گمرک ایران همچنین بر اساس کتاب مقررات صادرات و واردات برخی کدهای مربوط به میوه را تعریف کرده است. بر مبنای این کتاب کد « سایر سبزیجات ، میوه ها و سایر اجزاء خوراکی نباتات»، شامل سبزیجاتی مانند خیار، گوجه‌فرنگی و... می‌شود که برای ورود به کشور مجوز دارند.

 

همچنین «سایر دا نه‌ها، میوه‌ها و نطفه‌ها برا ی کشت که در جای دیگری مذکور یا مشمول نباشند»، از دیگر کدهایی است که روایط عمومی گمرک ایران بر اساس کتاب مقررات صادرات و واردات گمرک ایران، این کد را مربوط به تخم چغندر، بذر یونجه، بذر شبدر و... می‌داند که این موارد نیز برای ورود به ایران مجوز دارند.

کد «سایر، همچنین مخلوط‌ها شامل میوه‌های سخت پوست وسایر دانه‌ها»، ‌نیز مربوط به انواع تنقلات و میوه‌های سخت پوست مانند بادام‌زمینی است که این مورد نیز مجوز ورود به ایران دارد.

روابط عمومی گمرک ایران تاکید کرده است که کد میوه تازه برای گمرک ایران معنا ندارد و هر کسی که بخواهد برای واردات میوه ثبت سفارش بگیرد، باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند که در این صورت نیز سیستم ثبت سفارش به طور خودکار اجازه واردات میوه را نخواهد داد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا