مختاری در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

هزینه‌کرد ۴۰۰ میلیارد تومانی ذوب آهن اصفهان در محیط زیست

هزینه‌کرد ۴۰۰ میلیارد تومانی ذوب آهن اصفهان در محیط زیست

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر ارشد ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن اصفهان در 7 تا 8 سال اخیر بالغ بر 400 میلیارد تومان در زمینه مسائل زیست محیطی و در حوزه هوا، آب و خاک هزینه کرده است. با توجه به هزینه‌های صورت گرفته و انجام اقدامات زیست محیطی، برداشت آب از زاینده‌رود 50 درصد کاهش یافته است.

فرید مختاری در گفت‌وگو با ماین نیوز با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه هوا بیان کرد: در این حوزه بیشتر پروژه‌ها نهایی و به انجام رسیده است. البته بخش غبار کنورتور (Convertor) در این حوزه باقی مانده است که از 3 کنورتور یکی از آنها نهایی و اثربخشی آن مثبت بوده است و امیدوار هستیم 2 کنورتور باقیمانده را در نیمه اول سال آینده نهایی کنیم تا هیچ‌گونه آلودگی غباری ایجاد نشود.

وی درباره مصرف آب ذوب آهن تصریح کرد: پیشتر به ازای هر تن تولید، 22 مترمکعب آب مصرف می‌شد اما در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته این رقم به 7 مترمکعب رسیده است. در واقع امروز آب‌های مصرفی را بازگشت می‌دهیم، یعنی آب‌های مصرف شده در کارخانه را توسط پروژه‌های زیست محیطی مانند پروژه آبگیری از لجن‌ کنورتورها و پروژه بازیافت آب سرباره‌های کوره بلند و ... دوباره به سیستم آب ذوب آهن بر می‌‌گردانیم. اجرای این پروژه‌ها منجر به کاهش 50 درصدی مصرف آب در کارخانه ذوب آهن شد.

وی ادامه داد: الویت اصلی ما در سال 1395، اجرای پروژه غبارگیری کنورتورهای است و تلاش می‌کنیم این پروژه هرچه سریعتر نهایی شود.

مختاری با بیان اقدامات صورت گرفته در زمینه فضای سبز افزود: ما جزء معدود شرکت‌هایی هستیم که در حال حاضر 16 هزار 500 هکتار فضای سبز در اختیار دارد که از این میزان، 14 هزار هکتار آن با استفاده از شرایط آب و هوایی آبیاری می‌شود و آبیاری حدود 2500 هکتار آن با استفاده از روش قطره‌ای انجام می‌شود. در واقع به ازای هر یک نفر پرسنل ذوب آهن، یک هکتار فضای سبز ایجاد شده است. این میزان 84 برابر میزان استاندار جهانی است.

به گفته وی، شرکت ذوب آهن ارتباط خوبی با سازمان حفاظت محیط زیست دارد و با اجرای پروژه صفر کردن میزان غبار کنورتورها می‌تواند در فهرست شرکت‌های کم‌آلاینده اصفهان قرار بگیرد.

در حال حاضر شرایط سختی بر بازار فولاد حاکم بوده و کمبود نقدینگی فشار زیادی را به ذوب آهن وارد کرده است، در نتیجه این نگرانی وجود دارد که ذوب آهن در این شرایط توجه کمتری به موضوعات مرتبط با محیط زیست داشته باشد، مدیر ارشد HSE ذوب آهن اصفهان درباره این موضوع اظهار کرد: تا به امروز خوشبختانه مدیرعامل ذوب آهن به موضوع حفظ کرامت انسانی (شامل مجموعه ذوب آهن و محیط زیست مجموعه) توجه فراوانی داشته‌اند. در واقع مهندس صادقی تاکید ویژه‌ای به این موضوع داشته و تا الان تمامی سعی بر آن بوده که کمبود نقدینگی و شرایط حاکم بر بازار فولاد آسیبی به پروژه‌‌های زیست محیطی وارد نکند، با وجود اینکه نه تنها ذوب آهن بلکه کل کشور با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است. با گذر از دوران پساتحریم آینده خوشی برای صنعت قابل پیش‌بینی است.

وی ادامه داد: البته در این رابطه کمک‌های دولت نیز بسیار موثر است. دولت باید برای حمایت از صنعت فولاد تعرفه‌ای مناسب برای واردات شمش در نظر بگیرد. در غیر این صورت نه تنها صنایع کوچک بلکه کارخانه‌های بزرگ همچون مبارکه و ذوب آهن نیز تحت تاثیر این مشکل قرار می‌گیرند. در این زمینه قول‌هایی از جمله افزایش تعرفه واردات فولاد در سال 1395، داده شده است.

به گفته مختاری، در صورتی که با ایستادگی و مقاومت 8 ماه آینده را پشت سر بگذاریم، وضعیت خوبی در بازار ایجاد می شود. در واقع اثرات تحریم در 8 ماه آینده کمرنگ‌تر از امروز خواهد بود و می‌توان از نیمه دوم سال آینده شاهد بهبود شرایط باشیم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا