صادقی در گفت‌وگوی تفصیلی با ماین نیوز خبر داد:

انتقال ۷۰۰۰ نفر از کارکنان ذوب آهن به یک شرکت جدید

انتقال ۷۰۰۰ نفر از کارکنان ذوب آهن به یک شرکت جدید

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت: با ایجاد یک شرکت مهندسی ساخت قصد داریم حدود 7000 نفر از کارکنان بخش تولید ذوب آهن را به این شرکت منتقل کنیم.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، احمد صادقی اظهار کرد: در حال حاضر دلیل برخوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش تعرفه‌ها مشخص نیست در حالی که ترکیه 45 درصد تعرفه واردات برای فولاد دارد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت این تعرفه را 10 درصد در نظر گرفته است. به نظر من تعرفه باید منطقی باشد.

صادقی همچنین وضعیت بازار سال آینده فولاد کشور را رو به بهبود دانست و تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که بازار جهانی رو بهبود خواهد بود اما نه به میزانی که قابل توجه تولیدکنندگان باشد.

خبرنگار ماین نیوز با احمد صادقی، مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

برنامه‌های ذوب آهن اصفهان برای سال 1395 چیست؟

برای کارخانه بزرگی مانند ذوب آهن اصفهان برنامه بزرگ و منسجمی پیش‌بینی شده است. امروز مهم‌ترین چالش ذوب آهن حجم بالای بدهی‌ها به میزان 5600 میلیارد تومان است. از سوی دیگر عدم تطابق قیمت تمام شده با قیمت فروش مساله مهمی است که زیانی سنگین را در سال جاری به کارخانه وارد کرده است. ما در اولین قدم برای جبران این موضوع از طریق عرضه کالاهای باکیفیت و خاص و همچنین مدیریت بازار به دنبال افزایش متوسط نرخ فروش هستیم اما اقدام دیگر کاهش هزینه تولید است که نزدیک به 200 تیتر را در برنامه به خود اختصاص داده است. برخی از موضوعات مانند میزان مصرف کک که در ابتدای ورود من به ذوب آهن 690 کیلوگرم بود و توانستیم آن‌را به 540 کیلوگرم برسانیم و براساس برنامه در سال آینده این رقم را به 380 کیلوگرم و برای سال 1396 این عدد را به 300 کیلوگرم خواهیم رساند. در نتیجه بحث مربوط به مصرف کک از موضوع‌های کلیدی در برنامه به حساب می‌آید. البته از این موارد بسیار وجود دارد که در قالب بودجه سال آینده در برنامه آورده شده است. خوشبختانه توانستیم بودجه را به صورت علمی تدوین کنیم. در همین رابطه آنالیز حساسیت را برای قیمت‌ها و نوع مصرف را بررسی کرده و به حالت بهینه درآورده‌ایم. البته با توجه به محدودیت زمانی بودجه نواقصی وجود دارد که در 3 ماهه اول سال آینده رفع خواهیم کرد. با اجرای این اقدامات که نبود بخشی از مسائل از جمله وضعیت کلی اقتصاد کشور، مساله رکود بازار و دامپینگ چینی‌ها، احتمال ضرر به صفر خواهد رسید. در تدوین بودجه حالت اعتدال را در نظر گرفته‌ایم پیش‌بینی ما این است که میزان زیان کمتر از نصف زیانی باشد که در سال 1394 با آن مواجه بودیم.

ارزیابی شما از فروش اوراق سلف چیست؟

فروش اوراق سلف را از زمانی که بورس فلزات که امروز به بورس کالا تبدیل شده است، دنبال می‌کردم. این اقدام کار بزرگی است که جذب سرمایه‌ها و تشویق تجار را به سرمایه‌گذاری در بازار‌های ثانویه به ویژه خروج معاملات از کشور را به همراه دارد. تجار ما برای معاملات محدود به کشور هستند در حالی که در کشور‌های دیگر مانند هند و پاکستان تاجران تجارت بین‌المللی دارند. بورس کالا این توانایی را به همراه دارد و در زمینه بین‌المللی کردن تجارت این قدم برای اولین بار در ایران برداشته شد. در واقع تجارت بین‌المللی از امروز با این اقدام (فروش اوراق سلف ذوب آهن) آغاز می‌شود. در دنیا ابزارهای مالی برای تجارت بین‌المللی وجود دارد اما ما این ابزارها را در اختیار نداریم به همین دلیل تاجران ما نمی‌توانند تجارتی همچون تاجران خارجی داشته باشند. بورس کالا می‌تواند ابزار خوبی در کنار تاجران ایرانی باشد. کشف نرخ برای محصولات تولیدی کشور یکی از وظایف بورس کالا است اما وظیفه اصلی آن رونق تجارت به ویژه تجارت بین‌المللی است. در صورت رونق تجارت بین‌المللی در بورس کالا چندین برابر درآمد حاصل از فروش نفت برای کشور درآمد ایجاد می‌شود. البته معنی تجارت بین‌المللی صادرات و واردات نخواهد بود، بلکه معنی آن این است که تجار ما در پهنه بین‌المللی فعالیت کنند. شروع تجارت بین‌المللی ایجاد ابزارهای مالی است که خوشبختانه آغاز آن از سوی ذوب آهن در بخش فولادی بود.

حمایت دولت را از صنعت فولاد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خیلی از افراد از حمایت‌های دولت تفسیری اشتباه دارند. برخی حمایت را در این موضوع می‌بینند که دولت به واحد‌ها یارانه بدهد. حمایت دولت به معنای تدوین قوانین و ضوابط مناسب برای ایجاد اقتصاد آزاد و سالم است. نمونه این موضوع برقراری یک تعرفه مناسب برای واردات فولاد خواهد بود. در حال حاضر دلیل برخوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص نیست و دولت کمترین بها را به حمایت از صنعت از طریق افزایش تعرفه می‌دهد. در حالی که ترکیه 45 درصد تعرفه واردات برای فولاد دارد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت این تعرفه را 10 درصد در نظر گرفته است. به نظر من تعرفه باید منطقی باشد. چین در حال دامپینگ در بازار ایران و نابود کردن صنعت فولاد ایران است اما ما هیچ اقدامی برای مقابله با آن انجام نداده‌ایم. در کنار این موضوع برای واردات ارز مبادله‌ای در اختیار برخی افراد قرار می‌گیرد تا آنها با تعرفه 10 درصد فولاد را از چین وارد کشور کنند. در خصوص افزایش تعرفه حرف گفته می‌شود ولی عمل نمی‌شود. افرادی را می‌شناسیم که رقبای ذوب آهن هستند و ارز مبادله‌ای گرفته اند و فولاد از چین وارد کرده‌اند. این اقدام به معنای نابودی صنعت فولاد کشور است.

وضعیت بدهی ذوب آهن اصفهان به واحدهای زغال سنگ به چه صورت است؟

بدهی‌ها در حال تسویه است اما دولت قرار بود وامی را در این رابطه به ذوب آهن بدهد. در واقع دولت اعلام کرده بود برای جلوگیری از ایجاد تنش در واحدهای زغال سنگ، وامی به ذوب آهن داده تا بدهی این شرکت صفر شود که تا به امروز این وام داده نشده است.

گاهی مطرح می‌شود واردات زغال سنگ برای ذوب آهن به‌صرفه بوده و به نوعی ذوب آهن یارانه به واحد‌های زغالی می‌دهد. نظر شما در این رابطه چیست؟

براساس برنامه‌ها قرار است از سال آینده دیگر یارانه‌ای داده نشود و قراردادها به نرخ بین‌المللی تنظیم و برای واحدهای فولادی ارسال شود زیرا واردات برای ما مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.

آیا روش کوره بلند را برای تولید فولاد مناسب می‌دانید؟

با در نظر گرفتن تدابیری می‌توان روش کوره بلند در ایران را اقتصادی کرد اما تنها احداث کارخانه کوره بلند در یک نقطه کار اشتباهی از نظر اقتصادی خواهد بود. استفاده از این روش مشروط به تولید محصولاتی باکیفیت بالا که بتواند زیان ناشی از قیمت بالای کک را پوشش داده و همچنین در نظر گرفتن تدابیری در ترکیب تولید و پایین آوردن هات متال‌ها که ترکیبی از کار با کنورتر، کوره بلند و کوره الکتریکی، مقرون به‌صرفه خواهد بود. در واقع هزینه معادل با یارانه دریافتی خواهد شد. البته این موضوع مستلزم برخی شروط و تجهیزات است. ما در برنامه سال آینده و سال 1396 به دنبال ایجاد این تجهیزات بوده تا بتوانیم تولید را به‌صرفه و قیمت‌ها را رقابتی کنیم.

میزان تولید و صادرات سال 1394 ذوب آهن اصفهان چه میزان بوده است؟

میزان تولید ذوب آهن در سال 1394، حدود 2 میلیون 300 هزار تن بوده و تا پایان امسال میزان صادرات نیز به 700 هزار تن خواهد رسید.

موضوع تهاتر در شرکت‌های کلان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به کمبود نقدینگی بحث تهاتر موثر بوده و می‌تواند به واحد‌ها کمک کند.

درباره آخرین وضعیت تولید ریل از سوی ذوب آهن توضیح دهید.

متاسفانه این پروژه با کمبود نقدینگی و فشار بسیار به ذوب آهن همراه است زیرا ذوب آهن خود با زیان همره است و نمی‌تواند طرح توسعه داشته باشد اما این پروژه نیز بر دوش ذوب آهن است. البته کار نصب به پایان رسیده و تست چک‌های برقی و اتوماسیون آغاز شده است و از فروردین راه‌اندازی سرد خط شروع و تست گرم از اردیبهشت ماه انجام می‌شود. در خرداد ماه نیز تولید آزمایشی و در تیر ماه محصول قطعی را تولید و به راه‌آهن تحویل می‌دهیم. تولید ریل سالانه 300 هزار تن در نظر گرفته شده است اما توان مصرفی راه‌آهن سالانه 50 تا 60 هزار تن خواهد بود. با توجه به اینکه طول ریل تولیدی کمتر از استاندارد جهانی است در نتیجه نمی‌توان مقدار باقیمانده ظرفیت را صادر کرد و بعید است بتوان بازاری برای فروش آن پیدا کرد. ریل تولیدی برای مصرف داخلی بوده و نمی‌توان به فروش بیشتر از 100 هزار تن فکر کرد، در نتیجه ریل چندان چاره‌گشا برای ذوب آهن نخواهد بود. در صورتی که 300 هزار تن تولید کنیم سالانه 300 میلیارد تومان برای ذوب آهن منفعت به همراه دارد در حالی که بهره بانکی ما سالی 700 میلیارد تومان است، در نتیجه نجات‌دهنده نخواهد بود اما می‌تواند کمکی به شرکت داشته باشد.

نظر شما درباره نیروی انسانی مازاد در ذوب آهن اصفهان چیست؟

در نظر داریم با احداث شرکت مهندسی ساخت بخشی از نیروها را به آن انتقال دهیم. پیش‌بینی ما این است حدود 7000 نفر از نیروهای ما از بخش تولید جدا شده و به آن شرکت بروند. این شرکت اقدامات ساخت‌وساز در داخل و خارج از ذوب آهن را بر عهده خواهد داشت. در واقع به عنوان پیمانکار در خارج از ذوب آهن در پروژه‌ها و طرح‌ها حضور خواهیم داشت.

پیش‌بینی شما از بازار جهانی فولاد در سال آینده چیست؟

پیش‌بینی من این است که بازار جهانی رو بهبود خواهد بود اما نه به میزانی که قابل توجه تولیدکنندگان باشد. در واقع بازار منفی‌تر از وضعیت امروز خود نخواهد بود اما در کنار آن بازار داخلی نیز شدیدا رو بهبود خواهد بود.

آیا ذوب آهن اصفهان در زمینه تولید فولاد‌های خاص و تمیز برنامه‌ای در دستور کار دارد؟

بله در زمینه تولید فولاد‌های خاص نیز برنامه‌ای در دستور کار قرار دارد.

توصیه شما به صنعت فولاد کشور چیست؟

تولید فولاد کشور در شرایط رکود بطور تقریبی برابر با نیاز کشور یا کمی بیشتر است اما این موضوع بدان معنا نخواهد بود که نیاز کشور در همین حد باقی خواهد ماند. در زمان رونق بازار ما شاهد واردات گسترده فولاد بودیم. در نتیجه هنوز برای توسعه فولاد کشور فضا وجود دارد اما توصیه شخصی من به صنعت فولاد کشور این است که تولیدات موجود را از دیدگاه ترکیب تولید اقتصادی دنبال کنند. الان در این زمینه عدم توازن وجود دارد. در کنار این موضوع نشست‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد تاثیرگذار بوده اما این انجمن چندان جامع نیست و شاید بیشتر از پایین به بالا رشد کرده نه از بالا به پایین تا بتواند اثرگذاری کافی در شرایط موجود داشته باشد.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا