جزئیات اختلاس ۸ میلیاردی در دولت احمدی نژاد/مدیر عامل فروشگاه های رفاه:به مراجع قانونی شکایت کردیم

جزئیات اختلاس ۸ میلیاردی در دولت احمدی نژاد/مدیر عامل فروشگاه های رفاه:به مراجع قانونی شکایت کردیم

مدیر عامل فروشگاه زنجیره ای رفاه از اختلاس ۸ میلیارد تومانی و فروش ۵ میلیارد تومان بن خرید به ۱۱ شرکت صوری در مدیریت قبل که در سال های پیش از ۹۲ بوده خبر داد.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه که حدود یک سال و نیم از دوره مدیریت او بر شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه می‌گذارد در پی انتقاداتی که از وی در سبک مدیریت و کاهش سود شرکت در یک سال مدیریت او از طرف خبرگزاری ها شده بود نشستی را به منظور هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که هم‌فکری برای یافتن بهترین شیوه‌های خدمت رسانی به مردم در ایام نوروز، برگزار شده بود از بیگانه بودن صنعت خرده فروشی کشور با نظامات جدید مدیریتی و عملکرد بسیار سنتی را از ایرادهای اساسی این صنعت برشمرد و تصریح کرد: ما در رفاه بیش از آنکه توسعه کیفی بدهیم، یاد گرفته‌ایم که کیفیت داشته باشیم و برای اینکه یاد بگیریم کیفیت داشته باشیم تلاش کرده‌ایم صرفا پیاده کننده استانداردها و الگوهای خارجی نباشیم گرچه از این الگوهاو دانش بین‌المللی بسیار بهره گرفته‌ایم.

فرشید گل‌زاده ادامه داد: مقام معظم رهبری چند روز پیش درباره بحث اثراتی که ارتباط با دنیای خارج دارد، به این مضمون فرمودند که این مذاکرات و رفت و آمدها باید روی زمین قرار بگیرد و صرفا روی کاغذ نباشد. ما خوشبختانه می‌توانیم ادعا کنیم پیشتر از دیگران لبیک گوی این فرمایش مقام معظم رهبری بوده‌ایم و و حتی پیش از اینکه مذاکراتی را روی کاغذ بیاوریم، آنها را روی زمین پیاده کرده‌ایم.

عضو سابق هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران، تاکید کرد: ما عمیقا اعتقاد داریم این دغدغه مقام معظم رهبری باید در همه حوزه‌ها به نحو احسن انجام شود و بیش از اینکه حرف بزنیم و بخواهیم پای خارجی‌ها را به عنوان مدیریت این کار باز کنیم باید از دانش بین المللی استفاده کرده و مدل عملیاتی ایده ها را پیاده‌سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اظهار کرد: همیشه مذاکرات با طرف‌های خارجی دو عارضه داشت اول اینکه این مذاکرات به‌راحتی به کار عملیاتی نمی‌رسید و بسیاریمواقع در حد تفاهم نامه و مذاکره و صحبتهای شفاهی باقی می‌ماند و نکته دوم اینکه اگر قرار بود عملیاتی شوند باید اختیار را به استانداردها و دانش و اطلاعات خارجی‌ها می‌دادیم اما ما در رفاه یاد گرفته‌ایم کیفیت داشته باشیم و کیفی‌سازی‌های یک سال گذشته به‌گونه‌ای بوده که موضع «رفاه» در مذاکرات با طرف‌های خارجی بسیار ارتقا پیدا کرده است.

او نبود شفافیت مالی، نبود بهره وری، سیستم آی‌تی قدیمی و نبود آموزش مفید و روزآمد برای کارکنان را از چالش‌های اساسی شرکت رفاه در سالیان قبل عنوان و اظهار کرد: خدا را شکر که فقط با همکاری متخصصانی ایرانی، توانستیم این مشکلات را حل کنیم و حالا بسیاری از فارغ‌التحصیلان و نخبگانی که از خارج برگشتند وارد این مجموعه شده‌اند و ادامه دهنده مسیر نواوری و کارآفرینی رفاه را تضمین کرده‌اند.

گل‌زاده افزایش بهره وری در شرکت تحت امر خود اشاره کرد و افزود: پس از 5 سال بی‌انضباطی مالی گسترده در شرکت که هزینه‌ها را به طور متوسط سالانه بیش از 43 درصد رشد می‌داد، امسال فقط با یک انضباط مالی توانستیم افزایش هزینه‌ها را به 20 درصد برسانیم در حالی که پرداختی‌ها به همکاران وضعیت بهتری داشته است و حتی از منابع حاصل از این بهره وری50 میلیارد تومان هم به مردم تخفیف داده‌ایم در صورتی که میزان تخفیف‌های اعطایی رفاه در سال‌ قبل 15میلیارد تومان بوده است.

او ادامه داد: کاهش هزینه‌های لجستیک توزیع و مهار هزینه‌های عمومی شرکت که پیش از این سالانه بالای 2 درصد افزایش می‌یافت و حالا به هشت درصد رسیده را از دیگر موفقیت‌های مجموعه کارکنان رفاه برای افزایش بهره‌وری عنوان کرد.

منزله این است که دیگر کسی نتواند همانند دوره‌های قبلی، که برخی از رسانه‌ها نیز به آن اشاره کرده‌اند 53 میلیارد ریال از حساب های شرکت برداشت کند. گرچه با شکایت و پیگیریهای جدی شرکت رفاه، این فرد هم اکنون توسط اینترپول تحت تعقیب است تا بتوانیم بدهی او که هم اکنون با احتساب سود بالغ بر 80 میلیارد ریال می‌شود را دریافت کنیم.

گل‌زاده تاکید کرد: وضعیت نابسامان قبلی را اصلاح کرده‌ایم و دیگر کسی نمی‌تواند حدودا 50 میلیارد ریال بن رفاه را به شرکت های صوری و کاغذی بفروشند که بعضا اصلا هویت خارجی ندارند. همچنین دیگر وضعیت به آن صورت نیست که یکی از مدیران - اسبق- بتواند با سربرگ شرکت رفاه دو هزار و 300 تن کاغذ سهمیه ای را خریداری کند و حتی یک برگ آن وارد رفاه نشود و ما صرفا مجبور شویم جریمه مالیاتی آن را بپردازیم.

او با بیان اینکه برای این دو مورد اخیر هم اقدام به تشکیل پرونده قضایی کرده ایم و موضوع در حال پیگیری جدی است، گفت: اینها همه موارد مستندی است که در گزارشات بازرس قانونی شرکت ثبت شده و در سامانه کدال نیز موجود است و مردم میتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

البته گل‌زاده یادآور شد که این موضوع نیز به خوبی قابل درک است که پیگیری این موارد، خوشایند عده ای نباشد و بعضا بخواهند با انتشار اطلاعات ناقص و مغرضانه، ضمن سرپوش گذاشتن بر اعمال و رفتار سابق خود، روند رو به پیشرفت فعلی شرکت را مخدوش کنند.

گل‌زاده با اشاره به اینکه می گویند سود شرکت رفاه در سال جاری پیدا کرده است، گفت: جدای از سودهای سوری که دروه‌های قبلی نشان می‌داند و واقعیت نداشت، در مقایسه سال 93 و 94 اولا باید در نظر داشت که سود ناشی از توزیع سبد کالا در سال 93 حدود 15.6 میلیارد تومان بود اما این سود در سال 94 به حدود 4.9 میلیارد تومان رسید یعنی فقط در همین یک مورد 10.7 میلیارد تومان اختلاف داریم.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اظهار کرد: پیرو برقراری انضباط مالی در شرکت، افزایش هزینه ها که در سال 91 بالغ بر32 درصد، در سال 92 بالغ بر 42 درصد، در سال 93 بالغ بر 43 درصد بوده است در سال 94 به 20 درصد رسیده است..

او در ادامه به درآمد و هزینه سال اخیر شرکت رفاه اشاره کرد و گفت: جواب بسیاری از سودها و فروشهایی که در سالهای گذشته نشان داده شد و صوری بود را ما امروز پس می‌دهیم. مثلا در سال 92 و قبل از انتخابات ریاست جمهوری پنج میلیارد تومان از این شرکت خارج شد که ما تاوان آن را پس می دهیم و سعی می‌کنیم آن را به شرکت برگردانیم. همچنین در همان سالهای 91 و 92 نزدیک به هشت میلیارد تومان از این شرکت اختلاس شد که ما درحال دنبال کردن پرونده حقوقی آن هستیم.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اظهار کرد: با قطعیت می گویم که با نظارت همه سازمان بورس و سهامداران، برای نشر شفافیت مالی در شرکا تلاش کرده ایم.

او تصریح کرد: از یک سال و نیم گذشته ساختار مالی را اصلاح و نظام مالی را یکپارچه کردیم. همچنین با تقویت بازرسی ها و حسابرسی ها راه را بر تکرار این سوءاستفاده‌ها بسته‌ایم گرچه در این تخلفها، اراده‌ای خارج از شرکت کمک می کرد که این اتفاقات بیفتد و افرادی که ذی نفوذ بودند این کارها را انجام دادند.

گل‌زاده با اشاره به اینکه مسائل و تخلفات قبلی شرکیت رفاه را در بیرون از شرکت به گونه ای دیگر انعکاس داده اند و به پای ما نوشته اند، گفت: این اختلاس ها اتفاق افتاده و ما هم شدیدا پیگیری می کنیم. در این ماجرا از مدیران وقت آن زمان شکایت شده و راه های قانونی را پیگیری کرده ایم.

او در پاسخ به این سوال خبرنگاران که 50 میلیارد ریال بن‌ رفاه در روزهای قبل از انتخابات 92 با چه هدفی انجام شده است، گفت این مساله از زبان من نباید گفته شود، بهتر اینکه رسانه‌ها این مساله را بررسی کنند و بگویند که چرا به یازده شرکتی که توسط تعدادی محدودی از افراد یک شبه ایجاد شده اند این میزان بن داده اند و همین بن‌ها را نیز در محاسبه سود شرکت وارد کرده‌اند.

گل‌زاده اختلاس‌ها را مربوط به گذشته دانست که در حال پیگیری است اما به گفته او یک مصیبت بزرگتر این است که در سال‌های قبل عده ای از افراد نورچشمی که تعدادشان به بیش از 100 نفر می‌رسد را بدون اینکه تجربه و تخصصی در این کار داشته باشند وارد رفاه کرده اند و با آنها قرارداد رسمی امضا کرده اند و حالا متاسفانه اگر حرفی به این افراد زده شود صدای برخی رسانه ها بلند می رود که رفاه تعدیل و اخراج می کند.

او با بیان اینکه این نورچشمی‌ها در پست های مدیریتی و رده‌های مختلف در فروشگاه ها و حتی در ستاد مدیریتی حضور دارند، افزود: این افراد هزینه سنگینی را به شرکت تحمیل می‌کنند و بخشی زیادی از افزایش هزینه ها درست به قبل از انتخابات 92 و روزهایی که قرار بود دولت تغییر کند برمی‌گردد.

اهم سخنان فرشید گلزاده، مدیر عامل شرکت زنجیره ای رفاه در زیر آمده است:

* در بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از سیاستهای کلان کشور، «رفاه» به عنوان یک نشان تجاری و ویترین بیش از سه هزار تولید کننده ایرانی که ویترین آنها محسوب می شود، سهم خوبی در دارد و مفتخر است که روی ارتقای کیفیت محصولات این تولیدکنندگان نقش به‌سزایی ایفا کند.

* امسال 10 فروشگاه نسل جدید ایجاد کرده‌ایم که از استانداردهای بین‌المللی کم ندارند.

* از زمانی که من مدیر عامل شدم 101 میلیارد تومان فروش شرکت رفاه بیشتر شده است اما با این وجود سود سال 93 حدود 21 میلیارد تومان و سود دوره مدیریت من یعنی سال 94 حدود 18 میلیارد تومان بوده است. اگر سود سبد کالا را از هر دو سال کم کنیم، سود دوره ما 13 میلیارد تومان و سود دوره قبل 5.9 میلیارد تومان بوده است یعنی سود عملکرد عادی شرکت دوره 94 حدود 121 درصد افزایش نیز داشته است. مساله‌ دیگری که در این میان وجود دارد و منتفدان نمی‌خواهند آن ‌را ببینند این است که ما نزدیک به 30 میلیارد تومان هزینه تجهیز و نوسازی فروشگاه هایی که کردیم که در طول 18 سال دست نخورده بودند.

* نمایشگاه‌ها که بعضا توسط شهرداری برگزار می‌شود و دلالان و واسطه‌ها در آن شرکت کرده وکالاهایی که شاید قاچاق نیز باشد در این نمایشگاه عرضه می شود، قابلیت رقابت با ما را ندارد.

 * ارزان فروشی که در مجموعه ما صورت می‌گیرد به دلیل کاهش نرخ سود واقعی ما است که در برخی کالاها تا حدود دو درصد نیز کاهش می‌یابد.

* در سال 90 تا 92 در بدترین سالها برای همکاری با ایران، توانستم با ایرانیان خارج از کشور یک فاند 500 میلیون دلاری جمع کرده و آنها را برای سرمایه گذاری در ایران  تشویق کنم.

* بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 کارهای دیگری انجام می‌دادم اما از وقتی عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران شدم و برای اولین بار برای دارایی های خارجی ایران نقشه استراتژی تهیه کردم وقت کمتری برای پرداختن به کارها دیگر داشته ام.  عده‌ای می‌خواهند کاستی‌های گذشتگان را به حساب ما بنویسند اما باز هم مصمم هستم رفاه را به جایی برسانم که باعث افتخار ایرانی و ایرانی باشد. 

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا