آیا روند صعودی بازار فولاد ادامه خواهد داشت؟

آیا روند صعودی بازار فولاد ادامه خواهد داشت؟

ناظران بازار فولاد با مشاهده معاملات و همچنین تیتر خبرگزاری ها احتمالا به این نتیجه می رسند که ماه مارس، ماه فلزات و فولاد است. در سایت پلتز از پنج خبر جدید چهار خبر به قیمت گذاری فولاد اختصاص داشته و همگی مثبت هستند. مشخص است که وضعیت با دوره رکود و غمزدگی بازار تفاوت دارد. اما سوال اینجاست که این روند تا کجا ادامه خواهد داشت؟

 

به نقل از پلتس، اخبار مثبتی که در ماه مارس منتشر می شود طعم و بوی بین المللی دارد: افزایش قیمت میلگرد در آسیا؛ رشد 30 درصدی قیمت ورق فولادی در ایالات متحده؛ احتمال رسیدن میلگرد اروپا به کف (راهی جز بالا رفتن نداریم!)؛ قیمت صادرات پلیت چینی در مسیر صعود.
در نسخه 1 مارس پلتز 15 خبر درباره قیمت گذاری فولاد بود که حدود دو سوم آن محتوای مثبت داشت از جمله اعلام افزایش 30 دلاری در تن برای قیمت پلیت در ایالات متحده.
اما این اخبار به چه معناست؟ برای این اخبار مثبت ناگهانی چند دلیل می توان آورد که همگی بر تحولات ماه آخر فصل اول سال تاکید دارند:
• سه ماه اول سال معمولا دوره خوشبینی صنعت فولاد است که در آن کارخانجات، توزیع کنندگان و فعالان صنعت ساختمان اقدام به خرید مواد اولیه می کنند.
• عوارض گمرکی حاصل از شکایت های تجاری در ایالات متحده و نقاط دیگر جهان به تدریج عملی می شوند که در نتیجه پشتوانه ای برای افزایش قیمت در این مناطق به حساب می آیند.
• قیمت قراضه، آهن و فولاد نیم ساخته رو به افزایش است که در نتیجه بهای فولاد از پشتوانه بهای تمام شده بالاتر برخوردار است.
• چین که نیمی از فولاد جهان را می سازد، قصد دارد از ظرفیت خود بکاهد. در این راستا 500 هزار نفر از شاغلین در صنعت فولاد برای مشاغل دیگر آموزش داده می شوند و طبق برنامه طی پنج سال آینده حدود 100-150 میلیون تن از ظرفیت فولاد چین کاسته خواهد شد. این اخبار دست کم اثر روانی مثبتی بر بازار فولاد دارد.
• هوای بهاری به نیم کره شمالی بازگشته و آغاز فعالیت های ساختمانی را نوید می دهد.
• و در پایان، بازارهای جهان برای مدت طولانی در رکود بودند. در نتیجه از مدت ها قبل سرمایه گذاران رشد قیمت ها و تغییر روند را انتظار می کشیدند. در نتیجه کسب و کار راکد، موجود فولاد در انبارها کاهش یافته و برای پر کردن آنها سفارشات جدید لازم است.
اما متاسفانه ممکن است اثر این محرک های مثبت کوتاه مدت باشد. خریداران و سرمایه گذاران فولاد پیش از آنکه با تمام قوا وارد بازار شوند باید از تداوم روند اطمینان حاصل کنند. این موضوع به خصوص در مورد مراکز خدمات فولاد و توزیع کنندگان صدق می کند. این گروه پس از ثبت سفارش باید مدتی منتظر بمانند تا مواد خود را دریافت کنند. در نتیجه برای آنها وضعیت بازار در آینده مهمتر از جو فعلی است. به عبارت دیگر اگر رونق بازار با اتمام ماه مارس پایان پذیرد، در این صورت اقدامات عجولانه با خسارت همراه خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا