ایران بهترین منبع تأمین سنگ آهن عربستان

ایران بهترین منبع تأمین سنگ آهن عربستان

سرمایه گذاران عاقل خارجی فرصت حضور در حوزه هایی مانند راه آهن و توسعه بنادر ایران را ازدست نمی دهند چرا که با هر متر و معیاری امتیاز کار در ایران قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه نیست.



حال و روز حوزه معدن در ایران طی دو سال اخیر اصلا خوب نبوده است؛ معدنکاران خصوصا در معادن سنگ آهن و صنایع مرتبط با آن مانند فولادسازی به علل مختلفی که مهم ترین آنها تغییرات اقتصادی و رویکرد چین در مصرف سنگ آهن و تولید فولاد است، دچار زیان های هنگفتی شده اند.
گزارش های غیررسمی نشان می دهد بسیاری از فعالان حوزه سنگ آهن طی یک سال اخیر ناگزیر از تغییر حوزه فعالیت شده اند به گونه ای که تعداد اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران کاهش چشمگیری داشته است.
در چنین شرایطی اجرای برجام و باز شدن مسیر ارتباطات بین المللی امیدهای جدیدی در میان فعالان این حوزه بوجود آورده است و امید است در سال آینده با برنامه‌ریزی های دقیق انجمن فوق نه تنها اعضای آن افزایش یابند بلکه اقدامات مثبتی در جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه های چرخه کامل فولاد و توسعه صادرات انجام گیرد. هر چند به نظر می رسد شناخت و تحلیل دقیقی از شرایط بازار سنگ آهن در جهان و هدفگذاری کشورها برای تولید فولاد و میزان نیاز آن ها به سنگ آهن در میان فعالان معدنی کشورمان وجود ندارد. از سوی دیگر سرمایه گذاران خارجی هم که سال ها از بازار ایران دور بوده اند نیازمند دریافت اطلاعات جدید و دقیقی از شرایط داخلی کشور ما هستند.
کیوان جعفری طهرانی رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن تأیید ضرورت ارائه اطلاعات به روز و دقیق از ظرفیت های حوزه معدن در ایران به سرمایه گذاران خارجی گفت:« سرمایه گذاران عاقل خارجی فرصت حضور در حوزه هایی مانند راه آهن و توسعه بنادر ایران را ازدست نمی دهند چرا که با هر متر و معیاری امتیاز کار در ایران قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه نیست. این اتفاق البته منوط به معرفی دقیق ظرفیت های داخلی به طرف های خارجی است».
وی افزود: « قرارداد جديدي که به تازگی میان شركت فولاد سازي پوسكو كره جنوبي با ايميدرو براي تاسيس یك كارخانه فولاد جديد و يك نيروگاه برق مربوط در منطقه آزاد چابهار بسته شده است، نشان می دهد توجیه اقتصادی سرمایه گذاران خارجی با احتمال فراوان منجر به ایجاد تمایل آن ها برای سرمایه گذاری در ایران می شود».
این فعال حوزه معدن گفت:« سرمایه گذاران خارجی باید به این باور برسند که هر کس زودتر به ایران بیاید شأنس بيشتري براي حضور موفق در بازار ما خواهد داشت. در کنار این قرارداد اخیرا وزير صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی وزارتخانه طی سفری به افغانستان براي عقد قرار داد همكاري در حوزه معدني با وزير معادن و پتروليوم افغانستان توافقاتی انجام داده اند که طبق آن قرار است دو كشور در توسعه فعاليت هاي اكتشافي در محدوده  طرفين مرز ها همکاری كنند».

 

 

روند تولید فولاد در ایران
وی افزود:« این اتفاقات مهم در حالی رخ می دهد که بعد از لغو قراردادهاي همكاري طرف هاي افغاني با شركت SAIL هندوستان ، زمينه سرمايه گذاري ايران در معادن سنگ آهن افغانستان بوجود آمده است تا معادن این کشور در صورت لزوم به عنوان جایگزین مناسبی برای بخشی از تامين ١٥٩ ميليون تن سنگ آهن مورد نياز  براي توليد ٥٥ ميليون تن فولاد در افق ٢٠٢٥ مطرح شوند».
جعفری طهرانی تأکید کرد: « فعالان معدنی ما باید تصویر دقیقی از فرصت های بالقوه صادرات و بازارهای جهانی و منطقه ای داشته باشند. به عنوان مثال ما در امارات و قطر شانسی برای صادرات سنگ آهن نداریم چرا که خطوط تولید فولاد در این کشورها بر پایه آهن قراضه طراحی شده اما می توان امیدوار بود در صورت رفع مشکلات دیپلماتیک میان ایران و عربستان بتوانیم جای برزیل، سوئد و استرالیا را در بازار ٨ ميلیون تنی سنگ آهن عربستان بگیریم».
رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن در ادامه به وضعیت كارخانجات فولاد سازي عربستان اشاره کرد و گفت:« شركت الطوارقي متعلق به بخش خصوصی در کنار شرکت حدید زیر مجموعه سابیک (متعلق به بخش دولتی)، یکی ازشرکت های بزرگ تولید فولاد در عربستان است که  با سرمايه گذاري نواز شريف نخست وزير وقت پاكستان در جده و دمام دایر شده است و فعالیت این قبیل شرکت ها امكان تعامل دو كشور را براي حضور در بازار فولاد خاورميانه و شمال آفريقا فراهم می آورد».

 

 

این کارشناس حوزه معدن ادامه داد: «در دیدارهای متعدد با طرف های خارجی مرتبا بر این واقعیت پافشاری می کنیم که با برداشته شدن تحريم ها و برقراري شبكه سويیفت، دنيا چشم به ايران دارد. ما از حضور سرمايه گذاران در بخش هاي معدني ايران پيرو دستور مقام معظم رهبري براي جايگزينی حتي الامكان معدن به جاي نفت و حداقل جبران بخشي از كاهش در آمدهاي نفتي ايران از محل صادرات معدني، استقبال مي كنيم».

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا