نوبخت در یک برنامه تلویزیونی رشد اقتصادی 6 ماهه را چقدر اعلام کرد؟

پرداخت 20 هزار میلیارد تومانی دولت به عمرانی ها

پرداخت 20 هزار میلیارد تومانی دولت به عمرانی ها

شب گذشته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در برنامه تیتر امشب حضور یافت. محمد باقر نوبخت در این برنامه به موضوعات مختلفی از جمله رشد اقتصادی در شش ماه نخست سال تا برآوردهای انجام شده از خسارت سیل در شهر ایلام اشاره کرد.

به گزارش صدای اقتصادبه گفته نوبخت رشد اقتصادی کشور در شش ماه اول سال براساس برآوردهای اولیه یک درصد بوده و مجموع خسارت سیل در شهر ایلام 600 میلیارد تومان و در کوهدشت 200 میلیارد تومان است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به پرداخت 20 هزار و 445 میلیارد تومان بودجه عمرانی از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و عنوان کرد که تا پایان سال 35 هزار میلیارد تومان دیگر به بخش عمرانی تزریق خواهد شد. در ادامه این گزارش، 10 نکته مهم که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این برنامه شبانگاهی اشاره کرده است را می خوانید.

 

1- رشد اقتصادی کشور در شش ماه اول امسال براساس برآوردهای اولیه یک درصد بوده است. هر چند که این عدد مطلوب دولت نیست، اما نسبت به رشد منفی 6.8 درصدی سال91 نرخ بهتری است.

2- برای اینکه بتوانیم به رشد مطلوب اقتصادی برسیم باید تلاش بیشتری انجام شود و از همین رو بسته سیاستی جدید تدوین شد و بانک مرکزی با ابزار پولی و سازمان مدیریت با ابزار مالی برای افزایش رشد اقتصادی اقدام خواهند کرد. براساس بررسی‌ها در شش ماهه اول امسال رشد بخش کشاورزی 5.7 درصد، صنعت و معدن منفی 1.1 درصد و خدمات 0.9 درصد بوده است.

3- قرار شد سازمان مدیریت از ابزار مخارج دولت (افزایش بودجه طراح‌های عمرانی) استفاده و در همین راستا 7500 میلیارد تومان در بخش عمرانی هزینه کنیم؛ از ابتدای امسال تاکنون 20 هزار و 445 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم که 14 هزار و 318 میلیارد نقد، 2100 میلیارد تومان از محل بودجه مهار آب‌های مرزی، 1137 میلیارد تومان برای کارهای عمرانی از محل مواد 10 و 12 و 3 هزار میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه به پیمانکاران پرداخت کردیم.

4- ازابتدای امسال تاکنون 7 هزار و 65 میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته تسهیلات بودجه عمرانی پرداخت کرده‌ایم. مدل‌های اقتصادسنجی نشان می‌دهد اگر 9 هزار و 700 میلیارد تومان کار عمرانی انجام شود، یک درصد رشد اقتصادی حاصل خواه شد و هدف ما امسال این است که بیش از 35 هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش عمرانی تزریق کنیم که بیشتر از سال گذشته است.

5- پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران موجب فعال شدن طرح‌های عمرانی می‌شود که اثر خود را در بخش‌های تولید سیمان، فولاد و صنایعی از این دست نشان می‌دهد.

6- با این اقدامات و برنامه‌های بانک مرکزی برای تسهیلات خرید کالا تقاضا تقویت خواهد شد و کاالها از انبار خارج و شرکت‌ها فعال می‌شوند. بنابراین قطعا در ششم ماه دوم امسال رشد اقتصادی بیش از شش ماه اول خواهد بود. به نظر می‌رسد رشد اقتصادی امسال به حدود 2 درصد برسد، البته آقای رئیس جمهور تاکید داشتند رشد اقتصادی امسال کمتر از پارسال نباشد، اما باید به این نکته هم توجه کنیم که ما هنوز در تحریم هستیم.

7- طبق برآوردهای انجام شده مجموع خسارت در شهر ایلام 600 میلیارد تومان و در کوهدشت 200 میلیارد تومان بوده است، اما مقرر شد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گزارش دقیقی نسبت به میزان خسارت وارده و اینکه چه تعداد خانوار چه میزان خسارت دیده‌اند، را به دولت ارائه کند. دولت در گام اول 10 میلیارد تومان به صورت تنخواه تصویب کرد تا گزارش بنیاد مسکن ارائه شود و دولت‌های بعد از آن در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات با نرخ سود 2 تا 3 درصد از طریق سیستم بانکی و تامین یارانه آن اقدام خواهد کرد.

8- واقعیت این است که تا زمانی که نرخ تورم حدود 40 درصد بود تحلیل می‌شد وقتی تورم در این سطح است نرخ سود بانکی هم بالاست اما وقتی نرخ تورم به زیر 15 درصد طبق گزارش بانک مرکزی رسیده است، منطق حکم می‌کند نرخ سود بانکی هم کاهش یابد. شورای پول و اعتبار در مصوبه قبلی خود (مصوبه 8 اردیبهشت) نرخ سود بانکی را کاهش داد و مقرر کرد هر سه ماه یکبار بازنگری شود، اما در عمل بانک‌ها نرخ‌های سود را رعایت نکردند شبکه بانکی از آن منطق تعیین شده تبعیت نکرد. استدلال بانک مرکزی در جلسه این بود که به جای کاهش دستوری نرخ سود، باید شرایط را برای کاهش نرخ‌ها فراهم کنیم؛ ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی و کاهش نرخ سود در این بازار یکی از برنامه‌های بانک مرکزی برای فراهم کردن کاهش نرخ سود در بانک‌هاست.

9- سیاست‌های دولت در حوزه جذب سرمایه‌گار خارجی مشخص است. ما در سه عرصه قاعده را تعریف کردیم، به جای سرمایه‌گذاری نقدی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باید انجام شود و که آثار مثبت آن افزایش تولید و اشتغال جوانان است. دوم سرمایه‌گذار خارجی باید فناوری نو بیاورد و آنها ایران را بازار مصرف نبینند. خیلی از مصنوعاتی که در داخل با مشارکت خارجی‌ها تولید می‌شود، قابلیت فروش در کشورهای همسایه را دارد. سوم باید در به دست آودرن بازارهای خارجی برای فروش محصولات تولیدی به ایران کمک کنند.

10- راه اندازی اینترنت ملی در ایران از سوی یک شرکت آمریکایی صحت ندارد. در حال حاضر از کشورهای مختلفی از جمله آمریکا آمادگی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و البته مقام معظم رهبری تاکید کردند کالاهای مصرفی آمریکایی وارد نشود و دغدغه ایشان بسیار به‌جا است. اما ما انتظار داریم همه به ما کمک کنند و به گونه‌ای بحث نشود که سرمایه‌گذار خارجی به بحث سرمایه‌گذاری در ایران ورود نکند؛ خودمان خودمان را تحریم نکنیم. قبول کنیم که سرمایه‌گذار خارجی نیازمند یک اطمینان است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا