دو ایراد اساسی رئیس اتاق بازرگانی ایران به وصول مالیات

دو ایراد اساسی رئیس اتاق بازرگانی ایران به وصول مالیات

رئیس اتاق ایران گفت: دو ایراد اساسی به وصول مالیات داریم. مالیات عمدتاً از بخش شفاف اقتصاد گرفته می‌شود و بخش‌های سیاه و زیرزمینی اقتصاد فضا را برای بخش‌های شفاف تنگ می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن جلال‌پور صبح امروز در جلسه صبحانه کاری با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور که در اتاق ایران برگزار شد، یکی از گلایه‌های بخش خصوصی را نحوه وصول مالیات دانست و گفت: دو ایراد اساسی به وصول مالیات داریم. مالیات عمدتاً از بخش شفاف اقتصاد گرفته می‌شود و بخش‌های سیاه و زیرزمینی اقتصاد فضا را برای بخش‌های شفاف تنگ می‌کند، چراکه از پرداخت مالیات مستثنی هستند.

وی ادامه داد: قانون اولیه شرکت‌های دانش بنیان این شرکت ها را از پرداخت مالیات معاف کرده و این امر سبب می‌شود تا شرکت‌های دانش بنیان در عرصه جهانی رشد کنند و در نهایت در چند سال آینده مالیات بپردازند. چراکه اکنون تنها کم‌تر از یک درصد اقتصاد ملی ما در شرکت‌های دانش بنیان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید توسعه اقتصادی و نیز پیشرفت‌های همه جانبه کشور را در توسعه سرمایه پایدار و فعالیت هر چه بیشتر بخش خصوصی دید، ادامه داد: یکی از راهکارهای اصلی برای توسعه همه‌جانبه اقتصاد کشور فراهم کردن شرایط مساعد برای کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان است و اتاق ایران در این مسیر این مهم را در دستورکار قرار داده است.

جلال‌پور با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان از سال 2008 تا 2010 آمریکا گفت: دو در هزار، سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش شرکت‌های دانش بنیان اتفاق افتاده ولی از سال 2010 به بعد بیش از 21 درصد سرمایه‌گذاری در این کشور در بخش شرکت‌های دانش بنیان بوده و براساس آخرین اطلاعات در سال 2014 این رقم به 65 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه 3 اصل جمعیت نخبگان، پهنای باند و فضای مساعد کسب و کار از پیش‌شرط‌های ارتقاء شرکت دانش بنیان است، افزود: اکنون از لحاظ جمعیت نخبگان در کشور در شرایط خوبی به سر می‌بریم و تکیه بر همین جمعیت تحصیل‌کرده سبب شده تا در بخش دانش بنیان قدم‌های خوبی برداشته شود.

وی یکی از بسترها برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان را فضای کسب و کار عنوان کرد و افزود: قانون دانش بنیان قانون جامعی است، اما متأسفانه این قانون از مرحله تصویب تا مرحله اجرا فاصله زیادی دارد که باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را داد که براساس آن شرایط برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در بخش خصوصی کاملاً تسهیل شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا