چرا ایران و آمریکا پسته مبادله نمی‌کنند؟

چرا ایران و آمریکا پسته مبادله نمی‌کنند؟

اسدالله عسگراولادی درباره ممنوعیت مبادله پسته بین ایران و آمریکا توضیح داد.

تاریخ طبری پیدایش پسته را با استقرار حضرت آدم در کره زمین همزمان دانسته است. بر اساس برخی منابع، پیدایش پسته در ایران نیز به زمان هخامنشیان برمی‌گردد، اما سابقه کاشت اولین درختان پسته در آمریکا که در حال حاضر از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پسته در جهان است، به یک قرن هم نمی‌رسد. 

آمریکا که اولین بذرهای پسته را از ایران وارد خاکش کرد و پرورش آن را شروع کرد، امروز رقیب اصلی ایران در تجارت پسته است. پیش از آنکه این کشور کشت پسته را آغاز کند، واردکننده پسته بود، اما پس از آن با ممنوع کردن واردات پسته از ایران و گسترش کشت پسته، خود به رقیب ایران در صادرات پسته تبدیل شد. در حال حاضر در آمارهای رسمی گمرک ایران هیچ اطلاعاتی از مبادله پسته بین ایران و آمریکا ثبت نشده است.

اسدالله عسگراولادی، صادرکننده مشهور خشکبار ایران، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، در پاسخ به این پرسش که آیا ایران می‌تواند به آمریکا پسته صادر کند، گفت: نه، در عمل ممنوع شده است؛ چون برای آن سود بازرگانی 315 درصدی تعیین کرده‌اند و واردکننده‌های پسته به آمریکا باید 315 درصد سود بازرگانی بدهند.

او درباره واردات پسته از آمریکا به ایران نیز گفت: واردات پسته به ایران هم ممنوع است؛ ما اجازه نمی‌دهیم بیاورند. صادرات پسته به آمریکا هم که به خاطر آن 315 درصد سود بازرگانی انجام نمی‌شود.

عسگراولادی درباره واردات گردو، بادام و پسته از سایر کشورها نیز گفت: واردات این محصولات به ایران ممنوع است و به صورت قاچاق انجام می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا