واردات، بلاي جان صنعت فولاد

واردات، بلاي جان صنعت فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - فولاد؛ صنعتي که از آن به عنوان يکي از بزرگ ترين و استراتژيک ترين صنايع کشور ياد مي شود اين روزها حال و روز خوشي ندارد. چرا که در اقتصادي که بوي نفت مي دهد و به درآمدهاي نفتي وابسته است، طبيعي است با کاهش چشمگير قيمت جهاني طلاي سياه، بودجه کشور و درآمدهاي آن نيز تحت تاثير قرار گيرد و زماني هم که نقدينگي و درآمدي نباشد به اجبار دولت ها به کاهش هزينه ها اقدام مي کنند و در اين خصوص کنار گذاشتن پروژه هاي عمراني از گردونه برنامه ها يکي از اقدامات اوليه براي صرفه جويي در هزينه هاست؛ اتفاقي که بيشتر صنايع کشور از جمله سيمان و فولاد را تحت تاثير قرار مي دهد.

به گزارش ماین نیوز، در کنار رکود عميق بازار ساخت و ساز و معاملات مسکن و وضعيت نامناسبت توليد خودرو از يک سو و نيز رکود حاکم بر اقتصاد کشور در پي سياست هاي انقباضي کنترل تورم و همچنين وضعيت نامناسب جهاني، اين روزها صنعت فولاد را با چالش مواجه کرده و بر اين اساس نبايد انتظار رونق و چرخيدن چرخ توليد در شرکت هاي فولادي کشور را داشت.

با وجود اين، زماني قصه صنعت فولاد در کشور غصه دارتر مي شود که با وجود مشکلاتي چون رکود حاکم بر اقتصاد و بازار ساخت و ساز و شرايط نامناسب فولاد و انباشت سه ميليون تن محصولات فولادي در انبارها، دروازه هاي کشور همچنان روي واردات محصول فولاد به ويژه فولاد کم کيفيت چيني باز است. به گفته يکي از فعالان صنعت فولاد، دو کشور چين و هند به بهانه مشکلات انتقال پول ناشي از تحريم ها بابت تهاتر نفتي و بدهي خود به ايران، محصولات فولادي به کشورمان صادر مي کنند که اين موضوع موجب شده با وجود پتانسيل هاي خوب توليد فولاد در کشور، چرخ کارخانه هاي فعال در اين زمينه نچرخد.

همچنين به باور کارشناسان، در شرايطي که آمار انباشت فولاد در انبارها روز به روز در حال افزايش است و اين موضوع توليدکنندگان را به کاهش ظرفيت توليد مجبور کرده و برخي واحدها نيز در آستانه تعطيلي قرار گرفته اند، اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازنگه داشتن دروازه هاي واردات فولاد جاي بسي تعجب و تامل بسيار دارد؛ چرا که براساس منطق اقتصادي وقتي از يک طرف شرايط توليد در کشور مهياست و از سوي ديگر، وضعيت يک صنعت از جمله فولاد با رکود شديد مواجه است با افزايش تعرفه واردات بايد جلوي ورود محصولات به کشور گرفته شود که اين موضوع براي صنعتي چون فولاد آن هم در شرايط کنوني واجب و ضروري است.

در حالي به گفته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت شاهد واردات 7/2 ميليون تني فولاد به کشور هستيم که کشوري چون آمريکا بيش از 100 درصد تعرفه روي فولاد چين قرار داده و تعرفه واردات فولاد در کشور هند و ترکيه نيز 32 و 40 درصد است ؛ در حالي که در کشور ما هنوز تعرفه واردات بين 10 تا 20 درصد است و ما با آغوش باز پذيراي فولاد بي کيفيت چيني هستيم.

با وجود اين، تازگي ها رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد خبر افزايش تعرفه واردات فولاد از ابتداي سال 95 را تاييد کرده و گفته اميدواريم متوسط افزايش تعرفه ها کمتر از 15 درصد نباشد. به اين ترتيب تعرفه فعلي از 10 به 25 درصد خواهد رسيد و اين حداقل انتظاري است که در شرايط کنوني با افت شديد قيمت ها در بازار جهاني و دامپينگ محصولات چيني در بازار ايران داريم.

همچنين چندي پيش رئيس هيات عامل ايميدرو از قطعي شدن افزايش تعرفه واردات فولاد براي سال آينده خبر داده و گفته بود آنچه مي دانم اين است که در جلسه آتي دولت قرار است جدول نهايي تعرفه هاي واردات مطرح شود و به تصويب برسد. در اين جدول پيش بيني اصلاح تعرفه هاي واردات فولاد مطرح شده و بايد منتظر ماند و ديد کدام ارقام به عنوان تعرفه هاي واردات فولاد تصويب شده است و به تصويب دولت نيز خواهد رسيد.

از سوي ديگر، رسيدن مذاکرات هسته اي به ايستگاه آخر و اجرايي شدن برجام نيز تاکنون نتوانسته تحول خاصي در صنايع مختلف ازجمله فولاد به وجود آورد و تلاش هاي دولت نيز براي تحرک بازار مسکن و ساخت و ساز از جمله دادن وام 160 ميليون توماني بي اثر بوده است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا