تولید نفت ایران به بالاترین سطح خود در ٤ سال گذشته رسید

تولید نفت ایران به بالاترین سطح خود در ٤ سال گذشته رسید

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه ترین برآورد ماهانه خود از افزایش ٣٠٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام ایران از آغاز سال ٢٠١٦ میلادی تاکنون خبرداد.



به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی امروز (جمعه،٢١ اسفندماه) در تازه ترین گزارش ماهانه خود مدعی شد که افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریمها، کمتر از برنامه این کشور برای افزایش تولید بوده است.
آژانس بین المللی انرژی که در پاریس مستقر است، در تازه ترین برآورد ماهانه خود اعلام کرد: تولید نفت خام ایران از آغاز سال ٢٠١٦ میلادی با ٣٠٠ هزار بشکه‌ افزایش همراه بوده است و در ماه فوریه به سه میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه و بالاترین سطح خود از چهار سال گذشته رسید.
این گزارش می افزاید: این رقم کمتر از افزایش ٤٠٠ هزار بشکه‌ای است که ایران اعلام کرده است.
به گزارش بلومبرگ، ایران با وجود لغو تحریمها، همچنان برای صادرات نفت خام به اروپا، که پیش از اعمال تحریمها در سال ٢٠١٢، یکی از مشتریان اصلی صادرات نفت این کشور بود، با چالشهایی روبروست.
بنابر گزارش آژانس بین المللی انرژی، بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت خام کندتر از آن سرعتی که ایرانیها گفته بودند، بوده است. نگرانی بانکها و مالکان کشتیها برای تجارت با ایران، روند سرعت ایران برای افزایش فروش نفت خام را کند کرده است.
بنا بر این گزارش،  ایران در ماه فوریه بیش از یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه نفت خام به بازارهای جهانی صادر کرد، در حالی که این مقدار پیش از لغو تحریمها، یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه بود.
بنابر برآورد آژانس، داده‌های اولیه نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران در ماه مارس روزانه ١٥٠ هزار بشکه دیگر افزایش می‌یابد.
تا پیش از اعمال تحریمهای نفتی علیه ایران در سال ٢٠١٢، تهران روزانه دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه نفت صادر می‌کرد، که از این رقم روزانه ٦٠٠ هزار بشکه روانه اروپا می شد.
بنا بر اعلام گزارش آژانس، ایران در ماه فوریه توانسته برای نخستین بار از سال ٢٠١٢، به اروپا نفت صادر کند. این مقدار ١٤٠ هزار بشکه در روز بوده است؛ پالایشگاه‌هایی از شرکتهای توتال فرانسه، اسپانولا د پترولئوس اسپانیا و لوک اویل روسیه از جمله خریداران نفت از ایران در ماه گذشته میلادی بوده‌اند
بنابر این گزارش، مشتریان آسیایی ایران، که برخی از آنها در طول تحریمها نیز اجازه خرید نفت خام ایران را داشته‌اند، پس از لغو تحریم‌ها واردات نفت از ایران را افزایش داده‌اند. کره جنوبی در دو ماه گذشته حدود ٢٠٠ هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده که این رقم دو برابر سطح واردات این کشور از ایران در سال ٢٠١٥ است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا