مدیرکل گمرک قزوین:

صادرات استان قزوین به کشور عراق ۲۵ درصد افزایش یافت

صادرات استان قزوین به کشور عراق ۲۵ درصد افزایش یافت

قزوین- مدیرکل گمرک استان قزوین گفت: علیرغم مشکلات امنیتی ایجادشده در کشور عراق در نیمه اول امسال میزان صادرات کالا از گمرک استان به این کشور با ۲۵ درصد افزایش به ۱۰۴ میلیون دلار رسید.

علیرضا صدریخواه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در زمینه صادرات کالا از استان قزوین به کشورهای مختلف فعالیت های شاخصی صورت گرفته تا در کوتاه ترین زمان ممکن این کار صورت گیرد.

وی افزود: یکی از کشورهای هدف در صادرات کالاهای مختلف استان، کشور عراق است که در این زمینه نیز همکاری لازم با سازمان صنعت و اتاق بازرگانی برای سهولت در امور انجام می شود.

صدریخواه یادآورشد: با دایر شدن دفتر اتاق بازرگانی ایران در استان کربلا شاهد تحول خوبی در مراودات کالا هستیم که اگر از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود شاهد بالا رفتن صادرات به کشور عراق خواهیم بود.

مدیرکل گمرک استان قزوین تصریح کرد: برای همراهی با مسئولان استان در توسعه مبادلات کالا به کشورهای هدف شرایط سهل‌تری در گمرک فراهم‌شده که در این راستا برای مبادله کالا با عراق هیچ مشکلی نیست و هماهنگی برای تسریع در امور گمرکی به‌خوبی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در نیمه اول امسال با صدور ۱۰۴ میلیون و ۳۷۸ هزار دلار کالا به کشور عراق شاهد رشد ۲۵ درصدی در این زمینه هستیم.

مدیرکل گمرک قزوین در خصوص تنوع کالاهای صادراتی به عراق گفت: عمده کالاهای صادراتی شامل کاشی، سرامیک، تخم‌مرغ، کولرآبی، آهن‌آلات، فولاد، انواع شیشه ساختمانی، پودر شوینده، مایع ظرف‌شویی، پری فرم، چینی‌آلات بهداشتی، موکت، مواد غذایی، انواع کابل‌های برق، ورق‌های آلومینیومی و موتورسیکلت است.

کاهش ۵۰ درصدی واردات به قزوین

صدریخواه اظهار داشت: همچنین در این مدت شاهد کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی واردات در گمرک قزوین بودیم که مهمترین علت، رکود در تولید و کاهش ساخت خودروهای نیمه ساخته‌شده است.

صدری خواه به برپایی نمایشگاه محصولات ایرانی در عراق اشاره کرد و در خصوص انتقال تجهیزات از گمرک برای برپایی این نمایشگاه گفت: گمرک استان برای صدور مجوز ارسال کالا به این نمایشگاه تسهیلات لازم را فراهم می‌کند و مشکلی ندارد.

صدریخواه گفت: گمرک قزوین به‌عنوان یکی از فعال‌ترین مراکز گمرکی کشور در انجام امور تجاری در رویه‌های مختلف صادرات، واردات، ترانزیت داخلی، ورود موقت، مرجوعی، خروج موقت، امانات پستی و قضایی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک استان قزوین به‌عنوان شاهراه اقتصادی پنج استان و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال و جنوب و همچنین امکانات منحصربه‌فرد اقتصادی و تجاری، وجود بیش از دو هزار و پانصد واحد تولیدی و صنعتی فعال و شهرک‌های صنعتی لیا، البرز، کاسپین، حیدریه، ضیاءآباد و تاکستان، اداره کل گمرک قزوین به‌عنوان یکی از مراکز گمرکی مهم اجرایی کشور مطرح است که توانسته با انجام تشریفات گمرکی آسان، دقیق و سریع به توسعه فضای کسب‌وکار رونق بخشد.

صدریخواه یادآور شد: استقرار کامل طرح پنجره واحد تجاری در این گمرک و برگزاری جلسات مشترک با سازمان‌های مرتبط در انجام تشریفات گمرکی برای رفع موانع و مشکلات خدمت گیرندگان، ایجاد بستر مناسب برای کاهش زمان تشریفات ترخیص کالا در گمرک و ارائه خدمات مناسب و جلوگیری از ایجاد هزینه‌های سربار و ترخیص سریع کالاهای وارده که عمده آنان تولیدکنندگان استان هستند در دستور کار این گمرک قرارگرفته که با استقرار سازمان‌ها، ادارات کل استاندارد، بهداشت، صنعت، معدن و تجارت، پایانه‌ها، بانک ملی خدمات مفیدی به خدمت گیرندگان ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: در اجرای بند «ب» ماده ۱۳ آئین‌نامه ارتقای و سلامت اداری برای افزایش ایمنی و سلامت کار و جلوگیری از سوء استفاده‌ های احتمالی و کاهش زمان تشریفات گمرکی و نیز پیگیری مستمر در خصوص زمان‌سنجی ترخیص کالا به‌ منظور تسهیل و تسریع در امور ترخیص کالا و رساندن شرایط به سطح استاندارد با روان‌سازی‌ها و سهولت در کارهای گمرکی، زمینه جلب رضایت مراجعه کنندگان فراهم شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا