چه کسانی برنج دپو می‌کنند؟

چه کسانی برنج دپو می‌کنند؟

رئیس موسسه تحقیقات برنج اظهار کرد: همواره تجاری وجود دارند که حدود 30 تا 30 درصد برنج بازار را خریداری کرده و نگه‌داری می‌کنند تا بتوانند ...

رئیس موسسه تحقیقات برنج اظهار کرد: همواره تجاری وجود دارند که حدود 30 تا 30 درصد برنج بازار را خریداری کرده و نگه‌داری می‌کنند تا بتوانند بعد از عید در زمانی که نیاز آن وجود دارد به بازار عرضه کنند. به همین دلیل نیز معمولا توزیع برنج در یک سال انجام می‌شود.

فرامرز علی‌نیا در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره دپو و توزیع برنج ایرانی در بازار چنین توضیح داد: معمولا از زمان برداشت محصول تا زمانی که برداشت محصول سال بعد انجام شود، برنج تولید کشور به صورت تدریجی به بازار عرضه می‌شود.

او ادامه داد: از کل میزان برنج تولید شده بین 20 تا 30 درصد آن توسط خود تولید‌کنندگان نگه‌داری می‌شود که برای مصرف تدریجی خود، خانواده، اقوام و آشنایان تولیدکنندگان کاربرد دارد و مابقی آن به بازار عرضه می‌شود و در واقع دپویی توسط تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد و حداکثر تا سه ماه بعد از تولید برنج از دست تولیدکنندگان خارج می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات برنج، بیان کرد: کارخانه‌های شالیکوبی برنج را از تولیدکننده خریداری کرده و آنها را به صورت شلتوک نگه‌داری کرده و در یکسال و عمدتا تا قبل از عید به بازار عرضه می‌کنند.

او افزود: در نظر داشته باشید که در سال‌های اخیر شیوه‌های برداشت برنج مکانیزه شده است و برداشت برنج با کمباین انجام می‌شود، به همین دلیل امکان نگهداری برنج مثل گذشته به صورت شلتوک وجود ندارد و در نتیجه برنج عمدتا زودتر به بازار وارد می‌شود.

علی‌نیا بیان کرد: البته همواره تجاری نیز وجود دارند که حدود 30 تا 30 درصد برنج بازار را خریداری کرده و نگه‌داری می‌کنند تا بتوانند بعد از عید در زمانی که نیاز آن وجود دارد به بازار عرضه کنند. به همین دلیل نیز معمولا توزیع برنج در یک سال انجام می‌شود.

وی همچنین درباره دپو برنج توسط دولت، گفت: امسال حجم برنج تولید شده نسبت به سال‌های گذشته بیشتر و از طرفی قیمت بازار نیز مناسب بود. بنابراین نیاز چندانی به خرید دولت احساس نشد ولی در گذشته سال‌هایی بود که دولت برنج را از تولیدکنندگان خریداری کرده ولی آن سال‌ها هم خرید دولتی بیش از 100 هزار تن که معادل 10 درصد برنج دولتی می‌شود، انجام نشده است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج، درباره بازار برنج خارجی، گفت: اگر واردات برنج در فصل برداشت صورت بگیرد، تولیدکنندگان از این موضوع آسیب بسیاری خواهند دید. متاسفانه در سال 92 این اتفاق افتاد و کشاورزان ما از این موضوع خسران زیادی دیدند ولی خوشبختانه در دو سال اخیر تدابیری اندیشیده شده که به موجب آن واردات در زمان برداشت محصول کنترل شود و تا سه ماه بعد از فصل برداشت واردات برنج صورت نگیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا