بررسی دیدارهای وزیر امورخارجه مالت درتهران :

ایران و مالت به توسعه هرچه بیشتر همکاریهای اقتصادی می اندیشند

ایران و مالت به توسعه هرچه بیشتر همکاریهای اقتصادی می اندیشند

تهران- ایرنا- وزیر امورخارجه مالت در شمار میهمانان جمهوری اسلامی در هفته جاری بود که دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر امورخارجه کشورمان، وزیر صنعت، معدن وتجارت و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران از جمله برنامه هایی بود که با اندیشه توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی انجام شد .

** افزایش همکاریهای اقتصادی و پارلمانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار جورج وللا وزیر امور خارجه مالت با وی، لزوم افزایش همکاری های اقتصادی و پارلمانی میان دو کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: تجار دو کشور باید با ظرفیت های سرمایه گذاری یکدیگر بیشتر آشنا شوند و با آنکه کشور مالت در جایگاه جغرافیایی مهم و تأثیرگذاری قرار دارد، می تواند محور مبادلات میان ایران و کشورهای اروپایی قرار گیرد.
همچنین وزیر امور خارجه مالت نیز در این دیدار، گفت: انتخابات پر شوری در کشور ایران برگزار شد و پس از توافق نامه هسته ای بسیاری از کشورها به ایران سفر کرده اند و خواهان گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با تهران بوده اند.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در توافق نامه هسته ای به خوبی عمل کرده است و همین امر باعث شده که کشورهای مختلفی برای تجدید روابط با ایران به این کشور سفر کنند زیرا ایران کشوری ثروتمند از نظر ذخایر انرژی است و همچنین فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری در آن وجود دارد.
وزیر خارجه مالت، افزایش همکاری های بیشتر اتحادیه اروپا با ایران در زمینه رفع تنش های منطقه ای و بین المللی را مهم دانست و اظهار داشت: مسئولان کشور متبوعش براین باورند که ایران تحلیل های درستی از مسائل منطقه ای و فرا منطقه ای دارد و می تواند به اتحادیه اروپا در رفع مسائل و مشکلات کشورها و برقراری امنیت کمک بسزایی داشته باشد.
به گفته جورج وللا، کشور مالت از ژانویه 2017 به مدت 6 ماه ریاست اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت و مسئولان مالت تصمیم دارند که با فرهنگ، اعتقادات و نظرات سایر کشورها بیشتر آشنا شوند تا بتوان همکاری های نزدیکتری با آنها برقرار ساخت.

** 44 سال روابط تهران - والتا

خبرنگار ما در ادامه آورده است، وزیرامور خارجه مالت در دیدار با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف ، در نشست خبری شرکت کرد و طی آن ظریف با ابراز خرسندی از میزبانی وزیرخارجه مالت برای نخستین بار در تاریخ اظهار داشت: ایران و مالت از دهه 50 شمسی و از سال 1972 میلادی دارای روابط سیاسی هستند و نزدیک به 44 سال سابقه روابط سیاسی دارند.
وزیر امورخارجه کشورمان افزود: سالهای گذشته روابط میان تهران - والتا به دلیل تحریم ها رکود جدی داشته و هیچگاه دو کشور نتوانسته اند از تمام ظرفیت ها بهره برداری کنند و ما امروز این ظرفیت ها را بررسی کردیم.
ظریف گفت: مالت از سال آینده مسیحی، ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد و با توجه به اینکه این موضوع با تغییر ریاست جمهوری در آمریکا همزمان می شود، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا مسئولیت سنگینی برای تضمین اجرای برجام خواهد داشت.
وزیرامور خارجه کشورمان، همکاری های بانکی، بیمه ای، کشتیرانی، آموزش های حقوق بین الملل و آموزش های دریایی را از جمله زمینه های مناسب همکاری بین دو طرف دانست و اضافه کرد : کشور مالت دارای زیرساخت های خوب گردشگری و توریسم است و می تواند با جمهوری اسلامی برای تقویت این زیرساخت ها همکاری کند.

** ضرورت افزایش سطح همکاریها

دیدار با محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان از دیگر برنامه های وزیر امور خارجه مالت در سفر به تهران بود که در آن نعمت زاده گفت: دوران تحریم روابط سیاسی خوبی با جمهوری مالت داشتیم ، اما سطح همکاری های اقتصادی ایران با این کشور در زمینه های تجاری و صنعتی و سرمایه گذاری های مربوطه مناسب نیست و باید افزایش یابد.
وزیر صنعت، معدن وتجارت کشورمان افزود: می توان در مواردی همچون عملیات بانکداری، گردشگری ، نانو تکنولوژی، بایوتکنولوژی، میکروالکترونیک نیز همکاری متقابلی داشت.
وزیر امور خارجه جمهوری مالت نیز در این دیدار گفت: انجام سفرهای متقابل میان وزیران اقتصادی مالت و ایران به کشورهای همدیگر و همچنین تقویت اتاق های بازرگانی دو کشور، می توان فرصت های موجود در بازارهای منطقه و سایر بازارها را به خوبی می توان استفاده کرد و سطح آن را رشد داد.
جرج وللا افزود: کشورش در زمینه های صنعت گردشگری ، هتل داری، خدمات هواپیمایی، داروسازی، تجارت الکترونیک و بندر داری، مهندسی طراحی، تحققیات داروسازی تجارب و ظرفیت های قابل توجهی دارد .

** اشتیاق برای توسعه روابط اقتصادی

دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران از جمله برنامه های وزیر امور خارجه مالت در سفر به کشورمان بود که اشتیاق کشورش برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی را ابراز داشت و گفت :این کشور توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی با ایران با رویکرد حفظ منافع دو طرف را دنبال می کند.
جرج وللا در این دیدار، زمینه های بالقوه همکاری با بخش خصوصی ایران را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
وزیر امور خارجه مالت، موضوع سفر هیات های تجاری زیادی از اقصی نقاط جهان در ماه های گذشته و پسابرجام به ایران را یادآور شد و خواستار گسترش روابط اقتصادی با تهران شد.
وی پیشینه روابط دو کشور را با سابقه چندین دهه ذکر کرد و گفت : سطح مناسبات تجاری دو کشور در سال های گذشته به دلایلی کاهش یافت، اما در این سفر ارتقای روابط دنبال می شود.
وللا افزود : کشور مالت در بخش خدمات، در حوزه هایی چون فناوری اطلاعات و مخابرات توانسته جایگاه خوبی را در میان سایر کشورهای منطقه کسب کند؛ این کشور همچنین با تولید کالاهایی با ارزش افزوده بالا به 200 بازار مختلف جهان وارد شده است.
وی سهم 25 درصدی بخش گردشگری در اقتصاد این کشور، یادآور شد: تولید محصولات الکترونیکی، داروسازی دریانوردی و هوانوردی از جمله دیگر فعالیت های اقتصادی مالت به شمار می رود.
وزیر امور خارجه مالت ابراز امیدواری کرد: تهران - والتا با حفظ منافع دولت ها به توسعه همکاری ها پرداخته و در آینده نزدیک شاهد تشکیل شورای اقتصادی ایران و مالت باشیم.
رئیس اتاق تهران نیز در این دیدار با اشاره به توافق هسته ای ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: بیش از 140 هیات تجاری در ماه های گذشته و پسابرجام به ایران سفر کرده و فرصت های توسعه مراودات اقتصادی را مورد بررسی قرار داده اند.
مسعود خوانساری نسبت به پذیرش هیات هایی از مالت برای افزایش شناخت میان دو کشور اعلام آمادگی کرد.
وی گفت: انتظار می رود با رفت وآمد هیات های تجاری متعدد و ملاقات فعالان اقتصادی دو طرف، قراردادهایی برای مراودات اقتصادی و تجاری به امضا برسد.
سفر وزیر امور خارجه مالت به ایران ، امضای دو سند تفاهم همکاری در زمینه مشورت های سیاسی میان دو کشور و لغو روادید سیاسی به امضاء رسید.
اقتصاد مالت وابسته به بازرگانی بین المللی، تولید پارچه، میوه و سبزی، فراورده های دامی، صنایع کشتی سازی و لوازم الکترونیکی و جهانگردی است.
واردات این کشور بیشتر شامل مواد غذایی، نفت، خودرو و کالاهای مصرفی است. معادن سنگ آهک بیشترین درصد منابع طبیعی این کشور را شامل می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا