یک سایت معروف و جهانی اعلام کرد:

10 اصل برای سرمایه گذارانی که هیچ وقت بازنده نیستند/ مغرور نشوید و نترسید

10 اصل برای سرمایه گذارانی که هیچ وقت بازنده نیستند/ مغرور نشوید و نترسید

یک سایت معروف و جهانی در زمینه آموزش سرمایه گذاری، 10 اصل را برای سرمایه گذاران بلند مدت بازار سرمایه را اعلام کرد که هیچ وقت بازنده نمی شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درست است. هیچ اصل ثابت تعیم پذیری برای سرمایه گذاریها هم نداریم اما در عین حال در هر بازار پولی و مالی اصول قابل اتکایی داریم که می توانیم با بکارگیری آن، بازی درست و قابل قبولی از خودمان به نمایش بگذاریم.

"اینوستا پدیا" که سایت جامع، معتبر و مهم در زمینه آموزش سرمایه گذاری، امور مالی شخصی و تحلیل بازار است در گزارشی 10 اصل را برای سرمایه گذارانی که رویکردِ بلندمدت اتخاذ کرده اند ارائه داد.

در این گزارش آمده است: هر اصل، مظهر یک مفهوم اساسی است که هر سرمایه گذارِ بازار سرمایه باید آن را بداند و به آن پایبند باشد. سود سرمایه گذاران ماحصل فروش و بازی با سهم هایشان است. اما سهامدارانی هم هستند که سهم هایشان را به امید افزایش قیمت، مدتهای مدت نگه می دارند. نگهداشت این دسته از سهم ها معمولا به علت کاهش قیمت سهام پس از خرید است. سهامداران در این شرایط به ایده نگه داشتن سهم تا رسیدن به نقطه خرید عمل می کنند. درحالیکه گاه فروشِ پس از اولین ضربات زیان، بهترین کاری است که باید انجام دهیم.

 اطلاعات و اصولی که در پی می آید می تواند به سرمایه گذارانی که با کاهش قیمت سهام شان مواجه اند کمک کند. قرار نیست همیشه برنده باشیم. قرار است در این بازار نقش سواری برنده را ایفا کنیم. هیچ وقت از تحقق نشدن پیش بینی هایتان نترسید. هیچ وقت به سودهای شیرین تان مغرور نباشید. این مهمترین اصل بازی بلندمدت در بازار سرمایه است. باشیم و از بازی برد و باخت، از بازی ریسک در این بازار لذت ببریم.

1- کسی بازنده نیست

اگر جزو بازیکنان بلندمدت بازار سرمایه کشورتان هستید بدانید که هیچ کسی، هیچ وقت بازنده نیست. همه آنانیکه رویکرد سرمایه گذاری بلندمدت را اتخاذ کرده اند به خوبی می دانند که دلیل حضوربلندمدت شان این است که هیچ وقت، بازنده نبوده اند. درست است که کارنامه سودشان با فراز و فرود همراه است اما در نهایت اگر سبد سهام شان، زیان داده است، سود هم داده است.

این دسته از سهامداران به خوبی می دانند که هیچ تضمینی نیست که سهام شان بعد از یک افزایش قیمت و جهش ناگهانی قیمت، دوباره به قیمت پیشین بازگردد. با همین پیشینه این اصل را مطرح می کنیم که درخرید و فروش و نگهداری سهم های خوب و بد تان باید واقع بینانه و بر مبنای شرایط بازار عمل کنید.

همانقدر که ارزش سهام های خوب را باید بدانیم همانقدر هم نباید ارزش سهام شرکتهای کوچک را دست کم بگیرید. درست که از دست دادن دارایی تان و تماشای هر روزه کاهش ارزش دارایی سخت است اما مهم این است که اشتباه تان را اذعان کنید. مهم این است که بپذیرید سهم هایی که خریده اید به ارزشمندی و خوبی ای که پیش بینی کرده بودید، نیست.

2- پاداش هیچ کسی را نپذیرید

دومین اصل این است که از هیچکسی هیچ پاداشی نپذیرید. حتی اگر این فرد برادر، اقوام یا دوستان و معامله گران باشد، نباید پاداش بپذیرید. این پذیرش دریافت پاداش، شما را به دیگران مدیون می کند. بی دین به دیگران، بی دریافت پاداش از دیگران، پس از تحلیل و بررسی شرکتها، سهم تان را درست انتخاب کنید.

3- گاه در سایر بازارها کوتاه مدت، سرمایه گذاری کنید

وقتی رویکرد اصلی شما، سرمایه گذاری بلندمدت در بورس است، خوب است گاهی نیز در سایر بازارها سرمایه گذاریهای کوتاه مدتی داشته باشید. نوسان قیمت سهام و به تبع آن نوسان احوال روحی شما طبیعی است. با سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازارهای دیگر، وارد بازی هیجان انگیزی می شوید. خوب است گاه، این بازی را تجربه کنید.

4- نسبت P/E  مهم است اما مورد تاکید نیست

نسبتP/E  یکی از شاخصهای مهم ارزیابی سهام است. شاخصی که در برخی کشورها به عنوان مهمترین معیار تصمیم گیری خرید یا فروش سهام است اما در عین حال این مهم را به یاد داشته باشیم که اهمیت بیش از حد به شاخص قیمت به درآمد برای تصمیم گیری نهایی خرید یا فروش سهام شرکت، خطرناک و نابخردانه است. نسبت P/E  باید در رابطه با سایر متغیرها باید تفسیر شود. باید آن را در رابطه با دیگر فرایندهای تحلیلی استفاده کرد.

5-  مقاومت در برابر خرید سهم های ارزان قیمت

یکی از باورهای رایج و اشتباه سهامداری، خرید سهم های ارزان قیمت است. سهم هایی که گاه ارزش شان به زیر قیمت اسمی می رسد. همیشه در برابر وسوسه های خرید سهم های ارزان قیمت مقاومت کنید. احتمال زیان ناشی از سرمایه گذاری در سهم های ارزان، خیلی بیشتر از زیان ناشی از خرید سهم های گران قیمت است.

6- استراتژی خود را انتخاب کنید

هر سهامداری شیوه و روش خاص معامله، خرید و نگهداری سهام را برمی گزیند. شیوه های بسیار متعددی برای موفقیت در بازار سرمایه وجود دارد. کافی است بدانید می خواهید چه کار کنید؟ سهامدار موفق بعد از انتخاب استراتژی معامله، با سهم های خوب و بد، سهم های ارزان و گران بازی می کند. سهامدار موفق، تعصبی به سهم های سبدش ندارد و متعصبانه به سهم هایش نمی چسبد. وارن بافت، در این زمینه توصیه بسیار خوبی دارد. او استراتژی ارزش محور را به سهامداران توصیه می کند. استراتژی ای که وی چندین دهه بر آن متمرکز بوده و سرمایه گذاریهایش را بر این محور انجام داده است. شیوه ای که هرچند مورد انتقاد رسانه ها و بسیاری دیگر قرار گرفت اما مانع کاهش ارزش دارایی های بافت طی همه این سالها بوده است.

7- تمرکز برای آینده

بخش مشکل ساز تصمیم گیری تمرکز برای آینده این است که براساس واقعیت موجود و شرایط موجود می اندیشید و تصمیم می گیرید و عملی می کنید. این تصمیم ها گرچه آگاهانه است اما براساس شاخص ها و رخدادهای جاری است. این بسیار مهم است که برای حفظ تمرکز ذهن از داده و اطلاعات گذشته برای تعیین و انتخاب سهام شرکتهایی که قصد خریدشان را در آینده دارید استفاده کنید و ریسک تصمیم هایتان را برای آینده ای که نیامده است بپذیرید. اما این یک واقعیت است.

8- اتخاذ یک تصمیم بلندمدت

تجربه ورود به بازار سرمایه برای بسیاری تجربه شیرینی است. بسیاری از سهامدارانِ تجربه اولی که سود خوبی نصیب شان شده است کسانی بوده اند که سهام شان را یک دوست یا یک مشاور سرمایه گذاری برای شان خریده است. لذت شیرین سود اولین سهامی که خریده اید را به یاد داشته باشید اما این را از یاد نبرید که این الگو قرار نیست الگوی سرمایه گذاریهای بعدی تان هم باشد.

البته این بدان معنا هم نیست که شما در سرمایه گذاریهای بعدی، سود نکنید بلکه این به آن معناست که هرچیزی در بازار سرمایه امکانپذیر است: سود و زیان. تجارت فعال در بازار سرمایه نیازمند مهارتهای تخصصی است. مهارتهایی که آموختنی و البته تجربی است. تجارت فعال برای سرمایه گذارانی که سبک و روشی برای سرمایه گذاری ندارند، توصیه نمی شود. تجارت فعال برای گروهی از سهامداران توصیه می شود که انگیزه، زمان مناسب و منابع مالی دارند و خود را ملزم به آموزش های نوین می بینند.

9- پنجره افکارتان را باز بگذارید

ابعاد و اندازه شرکتها نمی تواند ملاک تصمیم گیری انتخاب سهم ها و گنجاندشان در سبد سهام تان باشد. پنجره فکرتان را بگشایید و با مطالعه خبرها، سابقه و پیشینه شرکتها و رخدادهای آینده شان، بهترین تصمیم ها را برای خرید یا نگهداشت سهم هایتان بگیرید. با رفتار حرفه ای و بدون تعصب، میانگین سود سالانه سبد سهام تان را افزایش دهید.

10- نگران تاثیر مالیات شرکت ها بر قیمت سهام باشید اما سرمایه گذاری هایتان را متوقف نکنید

تاثیر مالیات شرکتها بر قیمت سهام می تواند موجب نگرانی سهامداران باشد اما به یاد داشته باشید که این یک نگرانی ثانویه است. سهامدارانی که خاطره خوب سودهای شیرین را دارند، هرگز نمی توانند از بازی با سهم های سبدشان دست بردارند. پس بی ترس و نگرانی، با چشمانی باز، سهم هایتان را انتخاب کنید و به پیش بروید.

مترجم: حوریه رضایی زاده

پایان پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا