انجام کار اقتصادی با نرخ سود ۲۲ درصد ممکن نیست

انجام کار اقتصادی با نرخ سود ۲۲ درصد ممکن نیست

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه هیچ کار اقتصادی با نرخ سود بانکی ۲۲ درصد جواب نمی‌دهد، گفت: دولت پرچمدار و بسترساز اقتصاد مقاومتی است و باید این اتفاق رخ دهد تا مردم در آن مسیر حرکت کنند.

 

محمد سعیدی‌کیا عصر روز پنج شنبه در اختتامیه کنگره ملی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: همه با هم باید به دنبال ایجاد جنبش اقتصاد مقاومتی باشیم و باید از تجربیات خوب گذشته مانند پیروزی انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس در این زمینه استفاده کنیم.
وی افزود: برای توفیق هر موضوعی باید جزئی از هویت ملی شود و همه ارکان به آن باور یکسان داشته باشند.
رئیس بنیاد مستضفان با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند این هستیم که جزئی از هویت ملی شود، گفت: این موضوع باید از دولت شروع شود زیرا دولت پرچمدار و بسترساز است و مهمترین کار برای تحقق اقتصاد مقاومتی بسترسازی آن است تا مردم در آن سمت حرکت کنند و هم مردم و هم مسئولین به این باور برسند که اقتصاد مقاومتی با حضور ملت محقق خواهد شد.
سعیدی‌کیا ادامه داد: برای حضور مردم در عرصه باید اعتماد آنها جلب شود و مسئولین باید به این مردم اعتماد کنند زیرا مردم ایران بسیار تیزهوشند و وقتی اعتماد می‌کنند کار به سرانجام می‌رسد و باور کنیم مردم توانایی آن را دارند اما باید بستر حضور فراهم شود.
وی تاکید کرد: کشور با پول نفت آباد نمی‌شود و این موضوع در چند سال اخیر تجربه شد و آبادی با حضور مردم رخ خواهد داد. هر چه بیشتر شاهد افزایش این حضور باشیم کشور آبادتر خواهد شد زیرا مرزها و دست‌ها کشورها را آباد می‌کنند.
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه اقدامات برای محرومیت‌زدایی کافی نیست تاکید کرد: باید مناطق را آباد کنیم و بعد از آن از منطقه خارج شویم و برای منطقه طرح رفع محرومیت لازم است تا از محرومیت خارج شود.
سعیدی‌کیا با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای آبادانی مناطق محروم و رفع محرومیت‌زدایی گفت: فعالیت بنیاد مستضعفان باکمیته امداد متفاوت است و بنیاد باید در رفع محرومیت کار کند. ما در در یکسال گذشته در یکی از مناطق کرمان به نام قلعه‌گنج در جنوب این استان برای محرومیت‌زدایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و امروز 80 هزار جمعیت محروم این منطقه به سمت آبادانی پیش می‌رود.
وی اضافه کرد: روش کار ما با مردم برای مردم است و بسترسازی می‌کنیم تا مردم خودشان فعالیت کنند و در یکسال و اندی که در منطقه قلعه‌گنج بودیم به دنبال آباد کردن آن و رفع محرومیت‌زدایی قدم برداشتیم.
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون پول زیادی برای آبادانی صرف شده است گفت: اما شاهد آن آبادانی نبودیم. البته برای ابادانی آب، برق و راهسازی انجام دادیم و این زمینه‌ساز است اما کافی نیست و باید مسائل آموزشی، بهداشتی و معیشتی مردم حل شود.
سعیدی‌کیا اذعان کرد: برای منطقه قلعه‌گنج طرح‌های اقتصادی مناسب با منطقه برنامه‌ریزی کردیم که در آنجا با سرمایه‌گذاری بر روی تولید مثل بز شیری آن را به مردم واگذار کرده  و شیر آن را جمع می‌کنیم و این کار در جهت اشتغال مردم برای آنها انجام شد و یا اینکه در این منطقه که ظرفیت لازم را برای تولید گنجد دارد کارخانه روغن کنجد ا حداث کردیم و بعد، آن را به مردم منطقه واگذار کردیم که در دو، سه ماه توانستیم اعتماد مردم منطقه را جلب کرده و هر سرمایه‌گذاری و یااحداث کارخانه‌ای رخ می‌داد بعد از اتمام کار به مردم واگذار می‌شد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای منطقه قلعه‌گنج بیان کرد: یکی دیگر از مزایای این منطقه معادن بود که با یکی از هلدینگ‌های بنیاد مستضعفان اقدام به احداث کارخانه و معدن در آنجا کردیم و از این طریق توانستیم این منطقه را به سمت آبادانی سوق دهیم.
رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: با کمک مردم منطقه تعاونی ایجاد شد تا کارها به خود مردم واگذار شود و منطقه در جهت رشد و توسعه قرار گیرد؛حتی با امکانات کاملا بومی یک میهمانسرا در آنجا ساختیم و در این منطقه نخلستانهای زیادی وجودداشت که برای توسعه آن اقدام به دادن وام به کشاورزان را شروع کردیم.
سعیدی‌کیا با اشاره به نرخ سود بانکی 22 درصد در نظام بانکی کشور گفت: هیچ کار اقتصادی با 22 درصد سود جواب نمی‌دهد و به صرفه نیست و اگر سود بانکی کاهش نیابد با مشکل مواجه خواهیم شد. البته بانکها با روش‌های خود نرخ 22 درصد را افزایش می‌دهند.
وی تاکید کرد: توانستیم به مردم منطقه قلعه‌گنج وام با سود 12 درصد پرداخت کنیم و از طرفی دیگر در جهت آموزش و مسائل بهداشتی اقداماتی انجام شد که مثلا آموزشگاه قالیبافی ایجاد کرده و به بانوان خانه‌دار آموزش دادیم به طوری که 60 درصد از این آموزش‌ها فارغ‌التحصیل شدند و اکثر بانوان منطقه توانسته بودند باپول یارانه نقدی مدرک لیسانس دریافت کنند.
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به توانمندسازی مردم عنوان داشت: اگر بستر مردم فراهم شود خودشان کارها را انجام می‌دهند به طوری که ما در روستاهای قلعه‌گنج گروه‌های 10 نفره ایجاد کردیم و از آنها خواستیم پس‌اندازهای خود را در حساب بانکی واریز کنند که در کمتر از 3.5 ماه مردم محروم 20 روستا 90 میلیون تومان پول به آن حساب واریزکردند و امروز این مبلغ به 180 میلیون تومان رسیده و ما هم به همان میزان در حساب آنها واریز کردیم و اکنون 360 میلیون تومان می‌شود و به بیش از 200 نفر تاکنون وام داده شده است.
سعیدی کیا افزود: این پول در جهت ایجاد اشتغال پرداخت می‌شود به طوری که حتی تعاونی برای بازاریابی محصولات آنها ایجاد شده و روستاهای دیگر منطقه خواهان حضور ما در روستای خودشان هستند.
وی در پایان با بیان اینکه کار بانک باید باعث ایجاد اشتغال و آباد کردن مناطق محروم باشد گفت: 60 درصد روسای گروه‌های تشکیل شده در روستاهای قلعه‌گنج بانوان هستند و در این منطقه توانستیم با خود مردم اقدامات زیادی را برای آبادانی آن انجام دهیم.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا