بازار دارایی فکری، میزبان نوآوری‌های صنعت نفت؛

بازار دارایی فکری، میزبان نوآوری‌های صنعت نفت؛

از زمان راه‌اندازی بازار دارایی فکری چند معامله در آن انجام شده و از این درگاه، ادبیات تامین مالی دانش بنیان در بازار سرمایه به خوبی شکل گرفته است.

فرابورس ایران و پژوهشگاه صنعت نفت به منظور افزایش همکاری‌ها در راستای تجاری‌سازی دانش‌های فنی این پژوهشگاه تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، امضای این تفاهم نامه که میان حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران صورت گرفت با هدف دستیابی به قیمت‌گذاری دانش‌های فنی این پژوهشگاه با استفاده از ابزار کشف قیمت در بازارهای فرابورس ایران و فراهم‌سازی مقدمات انجام معاملات اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری انجام شد.

آماده‌سازی بسترهای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در فرابورس ایران

مدیرعامل فرابوس ایران در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: خرداد سال گذشته بازار دارایی فکری فرابورس ایران با هدف تجاری‌سازی ایده‌ها، اختراعات و نوآوری‌ها و کمک به اقتصاد دانش بنیان راه‌اندازی شد.

هامونی با بیان اینکه از آن زمان تاکنون اختراعات و ایده‌های زیادی در این بازار پذیرش شده، افزود: از زمان راه‌اندازی بازار دارایی فکری چند معامله در آن انجام شده و از این درگاه، ادبیات تامین مالی دانش بنیان در بازار سرمایه به خوبی شکل گرفته است.

به گفته وی هم‌اکنون مجموعه‌های توانمندی در برخی تامین سرمایه‌ها و شرکت‌های کارگزاری، روی ارزش‌گذاری ایده‌ها، اختراعات و تشکیلات دانش بنیان به فعالیت می‌پردازند و برای تامین مالی دانش بنیان در بازار سرمایه تلاش می‌کنند.

مدیرعامل فرابورس ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش‌ها برای راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه موسوم به (Venture Capital Fund) اشاره کرده و در این خصوص توضیح داد: به کمک سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس اقدامات موثری برای راه‌اندازی این صندوق‌ها در فرابورس ایران صورت گرفته و امیدنامه و اساسنامه آنها توسط سازمان مصوب شده است.

به گفته هامونی در حال حاضر 9 متقاضی که سرمایه برخی از آنها با منشا خارجی است برای تاسیس این صندوق‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که این مهم با تقویت سمت تقاضای بازار داریی فکری، به فعالیت موفق‌تر این بازار کمک خواهد کرد.

او ویژگی بارز این صندوق‌ها را ثبت آنها در قالب شخصیت حقوقی صندوق عنوان و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با راه‌اندازی این صندوق‌ها، ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه بیش از پیش تقویت شود و از این طریق سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه طرح‌های دانش بنیان و کمک به رشد و ترقی شرکت‌های استارت‌آپ‌ صورت بگیرد.

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه کشور آماده جهش اقتصاد دانش بنیان است، ادامه داد: ما در بازار سرمایه، زمینه و بسترهای لازم را برای تامین مالی و ارزش‌گذاری دانش‌های فنی آماده‌ کرده‌ایم و امیدواریم از طریق بازار دارایی فکری به تبلور اقتصاد دانش بنیان در کشور کمک کنیم.

او در پایان سخنان خود، تفاهم نامه همکاری با پژوهشگاه صنعت را عامل توسعه بازار دارایی فکری به منظور استفاده از ظرفیت‌های علمی این پژوهشگاه برای پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت عنوان کرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این مراسم با بیان اینکه این پژوهشگاه از سوابق طولانی در پژوهش‌های مرتبط با صنایع بالادستی، پایین‌دستی، انرژی و محیط زیست برخوردار است و همچنین دانش‌های فنی لازم را در این زمینه‌ها دارد، گفت: ارتقای فناوری‌های ملی، جذب سرمایه، ظرفیت‌سازی و توسعه منابع انسانی لازم برای تبدیل علم به فناوری از اهداف پژوهشگاه صنعت نفت به شمار می‌رود.

کاتوزیان با اشاره به اینکه پژوهشگاه صنعت نفت یک سازمان بزرگ تحقیقاتی دارد، ادامه داد: طی سال‌های متمادی به ویژه پس از انقلاب اسلامی این پژوهشگاه با ارائه توانمندی‌های بی‌شماری در خصوص صنعت نفت، فناوری‌های زیادی تولید کرده و سهم معنوی پررنگی در شرکت‌های دانش بنیان به خود اختصاص داده است.

او امضای تفاهم‌نامه با فرابورس ایران را حرکت ارزنده‌ای به منظور تجاری‌سازی نوآوری‌های صنعت نفت عنوان و اظهار کرد: امیدواریم با این همکاری مشترک، نقش ویژه‌ای در اقتصاد بازار ایفا کنیم و این نقش را به گونه‌ای عملیاتی کلید بزنیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا