وابستگی معدنی اپل به چین

وابستگی معدنی اپل به چین

گروه معادن - مزیت رقابتی کشور چین در تولید اقتصادی مواد اولیه استراتژیک، شرکت اپل را مجبور به تولید گوشی آیفون در این کشور کرده است.

به گزارش ماین نیوز، در گزارش‌های منتشر شده از بخش فناوری اطلاعات دنیا مشاهده شد که شرکت اپل در هر 10 ثانیه 54 هزار دلار فروش داشته و بیش از 11 هزار دلار سود می‌کند. بخش عمده‌ای از این سود مربوط به گوشی هوشمند به نام آیفون این شرکت است که در ترکیب با نرم‌افزار IOS یکی از برترین گوشی‌های موبایل دنیا را به بازار معرفی می‌کند.

اما بد نیست بدانیم در تولید گوشی آیفون مدل 6S از 62 نوع عنصر از 83 عنصر غیررادیواکتیو جدول مندلیف استفاده می‌شود که دسترسی به این عناصر با قیمت اقتصادی تنها در کشور چین امکان‌پذیر است. مثلا:

بدنه آیفون 6S: از آلومینیوم گرید فضایی با روکش آنودایز 5 میکرونی ساخته شده است.

دوربین: از شیشه مصنوعی Sapphire Glass ساخته شده که سختی آن 9 موس است (نزدیک الماس=10 موس).

باتری: آیفون از اکسید لیتیوم-کبالت LiCoO2 به عنوان کاتد و گرافیت (آند) و آلومینیوم ریخته‌گری شده استفاده می‌کند.

پروسسور آیفون: عمدتا از سیلیکون (Silicon) بوده و برای تقویت از فسفور-آنتیوان-آرسنیک-بور-ایندیوم-گالیوم بهره‌گیری می‌شود.

قطعات الکتریکی: از مس-طلا-نقره و تنگستن به منظور اتصال قطعات الکتریکی بهره‌گیری می‌شود.

میکرو کاپاسیتور (خازن): به منظور تنظیم جریان برق داخل گوشی استفاده شده و از ماده اولیه تنتال Tantalum تولید می‌شود.

لحیم‌کاری: برای این امر، آیفون از مس-قلع و نقره استفاده می‌کند.

صدا و لرزش: برای درآوردن صدای بلند از یک قطعه کوچک، نیاز به نئودیمیوم به منظور تولید آهنربای قوی است. آهن و بور و مواد اولیه دیگری که عموما عناصر نادر خاکی هستند از قبیل پرازئودیوم - دیپروزیوم نیز در تولید بلندگو استفاده می‌شود. در ضمن همان آهنربا، وظیفه لرزش گوشی را برعهده دارد.

صفحه نمایش آیفون: این قطعه پیچیده از شیشه آلومینو سیلیکات ساخته شده و با ذرات ین پتاسیوم تقویت می‌شود.

تاچ یا صفحه لمسی آیفون که انصافا بسیار بهتر از سامسونگ است، از اکسید ایندیوم-قلع تولید و به کمک عناصر نادر خاکی، رنگی می‌شود.

چین با تولید 95 درصد عناصر نادر و استراتژیک و داشتن بازار مناسب مصرف این عناصر، حرف اول را در دنیا می‌زند و با توجه به عدم امکان تامین اقتصادی این عناصر در آمریکا، شرکت اپل ناچار است برای اطمینان از دسترسی به مواد و عناصر فوق، اقدام به تولید گوشی آیفون در چین کند. تنها شرکت تولیدکننده عناصر نادر خاکی آمریکا به نام مولی کورپ سال گذشته ورشکست شد.

در ایران هفته گذشته ایمیدرو تولید آزمایشگاهی برخی مواد استراتژیک فوق را در مرکز فرآوری کرج جشن گرفت اما نکته اصلی هزینه تولید این عناصر در مقیاس صنعتی و میزان بازار آن است که در ایران بسیار محدود بوده و می‌تواند به عدم تولید صنعتی این عناصر در فاز بعدی منجر شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا