در گفت‌وگو با فایننشال تایمز مطرح شد

اظهارات رییس‌دفتر رییس جمهور درباره قراردادهای نفتی

اظهارات رییس‌دفتر رییس جمهور درباره قراردادهای نفتی

ایران قصد دارد به سرمایه گذاران اطمینان دهد که نسبت به معرفی قراردادهای جدید و بهبودیافته نفتی متعهد است و اختلافات داخلی بر سر بازگشت شرکتهای انرژی بین المللی به ایران را کم اهمیت اعلام کند.

به گزارش ایسنا، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز اظهارکرد: لغو تحریمها یک فرصت "برد-برد" برای ایران و غرب ایجاد کرده و ایران خواهان تعامل سازنده با جهان است.

وی گفت: ما باید به آینده فکر کنیم و همکاری بین اقتصاد ایران و جهان بیرون برای همه مفید است.

وزارت نفت ایران ماه گذشته کنفرانس لندن را که از مدتها قبل برای رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران، همه منتظرش بودند لغو کرد چرا طیف مخالف در ایران با حمله به دولت آن را تلاشی از سوی شرکتهای نفتی بین المللی برای غارت منابع طبیعی ایران عنوان کردند.

نهاوندیان گفت: دولت حسن روحانی در حال همکاری با منتقدان برای حل این مسئله است. دولت تصمیم گرفته که توسعه صنعت نفت را ادامه دهد و برای این منظور به سرمایه گذاری خارجی احتیاج است. ما چارچوب قراردادهای نفتی را تغییر داده ایم.

وی افزود: این قراردادها هنوز نهایی نشده اند و هنوز می توان درباره آنها اظهارنظر کرد. نمیتوان این نظرات را مخالفت نامید ولی نظرات متفاوتی وجود دارند و دولت مایل است تمام این نظرات را لحاظ کند.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: ایران آماده تجارت است و ما در حال ایجاد یک شرایط مثبت هستیم.

وی با اشاره به بخش هایی همچون نفت و گاز، مواد معدنی، تولید و گردشگری که فرصت سرمایه گذاری در آنها در ایران وجود دارد گفت: ما و جهان میتوانیم به گذشته نگاه کنیم و دائم نگران باشیم یا اینکه به آینده بنگریم و واقع بین باشیم.

فایننشال تایمز نوشت: این در حالیست که مخالفان تندرو گشایش اقتصاد ایران به روی جهان نظرات کاملا مخالفی با سخنان نهاوندیان دارند و مقامات اجرایی شرکتهای خارجی به ویژه معتقدند که ابهامات زیادی برای به منظور سرمایه گذاری در ایران وجود دارد.

ایران سعی دارد پس از لغو تحریمهایی که اقتصاد و بخش انرژی این کشور را فلج کرده بودند، تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهد.

ایران انتظار دارد تولید نفت خود را در ماههای آینده 500 هزار بشکه در روز و ظرف یک سال یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. ایران که قبل از تشدید تحریمها در سال 2012 پس از عربستان دومین تولید کننده بزرگ اوپک بود، در سال 2015 به طور متوسط روزانه 2.8 میلیون بشکه نفت تولید کرد که بسیار از کمتر از تولید روزانه 3.6 میلیون بشکه ای سال 2011 است.

نهاوندیان تاکید: ایران قصد دارد در یک دهه آینده به رشد اقتصادی سالانه هشت درصدی برسد و بخش عمده ای از این هدف در راستای "تعامل سازنده با غرب" محقق خواهد شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا