با حضور معاون اول رئیس جمهور

سد و نیروگاه سیمره به بهره برداری رسید

سد و نیروگاه سیمره به بهره برداری رسید

پروژه ۲۲ ساله سد و نیروگاه سیمره امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پروژه سد و نیروگاه سیمره با ظرفیت 2.8 میلیارد مترمکعبی ذخیره آب و ظرفیت تولید 480 مگاوایت برق با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

این سد از نوع بتنی دو قوسی بوده و ارتفاعی 180 متری دارد. پیش از این برنامه ریزی شده بود تا رد سال 92 این سد و نیروگاه آن به بهره برداری کامل برسد اما با دو نوبت تأخیر در آبگیری این سد که به گفته مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یک نوبت به خاطر خشکسالی و کمبود آبهای سطحی در رودخانه سیمره و یک نوبت به خاطر درخواست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای کاوش مخزن سد، دو سال بهره برداری از این پروژه به تأخیر افتاده است.

این سد که آغاز مطالعات آن به سال 72 باز می گردد اکنون پس از گذشت 22 سال، آماده بهره برداری رسمی است. سد سیمره دارای نیروگاهی برقآبی به مجموع ظرفیت 480 مگاوات در قالب سه واحد 160 مگاواتی است که سومین واحد این نیروگاه در دو ماه گذشته با گذراندن موفقیت آمیز دوران تست و پیش راه اندازی، آماده بهره برداری شده است.

با اتصال سه واحد 160 مگاواتی نیروگاه سیمره به شبکه سراسری برق ایران در میانه تابستان، ظرفیت تولید برق کشور 480 مگاوات افزایش یافت، اما آبگیری این سد و گذر از مراحل تست و پیش راه اندازی واحد سوم تکمیل نشده بود؛ از اینرو بهره برداری رسمی از این پروژه به دهه فجر امسال موکول شد.

با عبور از دهه فجر خبری از بهره برداری رسمی از این طرح 22 ساله نشد و بهره برداری از این پروژه، امروز پس از گذشت یک ماه از دهه فجر انجام گرفت.

مهمترین اهداف احداث سد سمیره، تولید انرژی برقآبی به میزان 850 گیگاوات ساعت در سال و کمک به پایداری شبکه برق کشور، کنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه، تأمین حقابه های پایین دست و افزایش طول عمر سد کرخه و جلوگیری از انتقال رسوب به مخزن سد کرخه است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا