فروش اجباری نان‌کنجدی در راس‌ شکایات

فروش اجباری نان‌کنجدی در راس‌ شکایات

«در نیمه نخست امسال بیشترین شکایات در حوزه کالایی مربوط به گرانفروشی در حوزه نان و پس از آن میوه و در بخش خدماتی نیز مربوط به تعمیرگاه‌های خودرو و رستوران‌ها بوده است.»

روز گذشته معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهرن این اظهارنظر‌ها را در حالی انجام داده است که در سال های اخیر بازار نان در ایران متاثر از آزادسازی قیمت‌ها تغییر و تحولات زیادی را به خود دیده است. به دنبال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ایرانیان با نان ارزان قیمت خداحافظی کردند. فرض بر این بود که وقتی دولت به شهروندان یارانه نقدی پرداخت می‌کند باید کالاهایی که پیش از این به صورت یارانه ای توزیع می‌شدند، با قیمت آزاد به فروش برسند. آزاد‌سازی قیمت نان که در سفره ایرانیان نقشی مهم ایفا می‌کند بیش از سایر آزاد‌سازی‌ها حاشیه‌ساز شد. این حاشیه‌ها همچنان ادامه دارد و هر بار که بر اثر قیمت‌گذاری‌ها با افزایش قیمت نان مواجه می‌شویم موجی از اظهارنظرهای موافق و مخالف به راه می‌افتد.
 حاشیه هایی که افزایش قیمت به دنبال دارد
واکنش‌ها به چند برابر شدن قیمت نان طی چند سال تنها مربوط به بهایی نیست که مردم برای انواع نان‌ها می‌پردازند. از طرفی با آزاد‌سازی قیمت نان بحث اصلاح الگوی مصرف نان و کاهش دور ریز آن مطرح شده است و از طرف دیگر، نانوایی‌ها که عملا به بنگاه هایی خصوصی تبدیل شده‌اند دیگر خود را مقید به اصول بازار آزاد می‌دانند و سعی می‌کنند نان تولیدی خود را به قیمت های بیشتر به فروش برسانند. در عرصه فروش نان وضعیت متناقضی وجود دارد، چرا که از طرفی قیمت‌گذاری های دولتی وجود دارد و از طرف دیگر، نانواها مجبورند از ضوابط بازار آزاد تبعیت کنند. همین مساله باعث شده است که شکایت از نانوایی‌ها به صدر شکایات کالایی برسد.

بر اساس آنچه مسئولان اعلام می‌کنند برخی از نانوایی هایی با این بهانه که تنها می‌توانند نان کنجدی بپزند، قیمت نان را افزایش داده‌اند. روز گذشته معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: در نیمه نخست امسال بیشترین شکایات در حوزه کالایی مربوط به گرانفروشی در حوزه نان و پس از آن میوه و در بخش خدماتی نیز مربوط به تعمیرگاه‌های خودرو و رستوران‌ها بوده است. به گزارش ایسنا، مجتبی شیرقاضی اظهار کرد: براساس آمار به دست آمده از سامانه 124، فروش اجباری نان‌های کنجدی که قیمت بالاتری دارند و گرانفروشی در نان و میوه به ترتیب رتبه اول و دوم را در میزان شکایات مردمی‌در نیمه اول سال جاری به خود اختصاص داده است. او با بیان اینکه در بخش خدمات بعد از تعمیرگاه‌های خودرو و رستوران‌ها، بیشترین شکایات مربوط به صنف آرایشگران مردانه بود توضیح داد: فردی که از یک واحد صنفی شکایتی دارد، اگر شاکی خصوصی باشد باید با مدارک و مستندات موجود و فاکتور رسمی‌به صورت حضوری به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه مراجعه کرده و در صورت بررسی و تحقق موضوع شکایت برای رسیدگی و اعلام نظر قاضی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود. شیرقاضی افزود: کسانی که فقط می‌خواهند گزارشی از تخلفی ارائه دهند می‌توانند با سامانه 124 تماس بگیرند و پس از دریافت کد هفت رقمی‌از اپراتورها به فاصله 24ساعت بعد با ارائه‌ کد هفت رقمی‌از طریق سامانه 124 روند شکایت خود را پیگیری کنند.
 عمده‌ترین شکایات پس از گرانفروشی
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در عین حال بیان کرد: عمده شکایت‌ از واحدهای صنفی مربوط به عدم درج قیمت و صدور فاکتور و پس از آن گرانفروشی است. شیرقاضی در ادامه گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران برای سومین دوره، اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان به واحد‌های تولیدی و خدماتی برتر را در نیمه اسفندماه سال جاری در دستور کار قرار داده که اعطای این تندیس با اهداف افزایش انگیزه تولید و ارائه‌ کالاها با قیمت عادلانه توسط تولید‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمت، تحویل به موقع کالاها، ترغیب بنگاه‌های اقتصادی در جهت ارائه کالاها و خدمات با علامت استاندارد و ایجاد فضای رقابتی سالم در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان انجام می‌شود. او با بیان اینکه ارتقای استاندارد در نظام تولید و توزیع امن از جمله انتظاراتی است که از تولید‌کنندگان داریم گفت: تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از کالاها و خدمات داخلی از جمله اهدافی است که به دنبال آن هستیم و همه اینها در جهت احقاق حقوق مصرف‌کنندگان است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در عین حال بیان کرد: نداشتن محکومیت قطعی در شعب تعزیرات حکومتی و سایر مراجع ذی‌صلاح، داشتن واحد‌های رسیدگی به شکایات مشتریان و جلب رضایتمندی مشتری و رسیدگی به نظرات آنها، رعایت ضوابط تعیین و اعلام قیمت کالاها و خدمات برای مصرف‌کننده منطبق با قوانین سازمان حمایت و سایر مراجع مسئول به تناسب نوع کالا و خدمات از جمله فاکتورهای مورد بررسی است. او توضیح داد: وجود گستره توزیع کالا یا ارائه خدمات واحد متقاضی در محدوده استان، داشتن واحد های رسیدگی به شکایات مشتریان و جلب رضایتمندی مشتری و رسیدگی به نظریات مشتریان و همچنین رعایت ضوابط تعیین قیمت کالا و خدمات برای مصرف کنده منطبق با ضوابط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران یا سایر مراجع مسئول متناسب با نوع و کالا و خدمات از دیگر مواردی است که در انتخاب اولیه شرکت های برتر در زمینه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان مد نظر قرار می‌گیرد. او یادآور شد: متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام تا پایان آبان ماه به سایت سازمان مراجعه کرده و مراحل مورد نظر را طی کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا