کاتوزیان در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

تهاتر کالا با پول، آفت بزرگ فعالیت فولادسازان

تهاتر کالا با پول، آفت بزرگ فعالیت فولادسازان

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر فروش شرکت آهن و فولاد ارفع معتقد است: وضعیت جایگزینی کالا به جای پول جزو آفت‌هایی است که شرکت‌های فولادی با آن مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، افشین کاتوزیان اظهار کرد: نباید اجازه دهیم بازار عراق یا افغانستان از دستمان خارج شود. در حال حاضر بازدیدهای مقامات افغانی از بنادر ما به معنای انتخاب راهی بهینه برای آنها است. از سوی دیگر عراق نیز جایگاه خود را به عنوان بازار هدف برای ما دارد. در نتیجه باید حضور به موقع و شایسته‌ای در این دو بازار داشته باشیم. البته کشورهایی مانند سوریه و یا یمن با توجه به شرایط در بلندمدت می‌توانند به عنوان بازار هدف تلقی شوند. ما می‌توانیم در بازارهای عراق، بخشی از ترکیه که در نزدیکی ما است و همچنین افغانستان حضور خیلی خوبی داشته باشیم.

وی درباره رقابت منفی در بازار تصریح کرد: هرچند با مساله تهاتر بتوانیم ابتدا و به صورت مقطعی مشکلات را حل کنیم اما ناخواسته مساله قیمت مطرح شده و قیمت عرضه عوامل درجه سوم به مراتب پایین‌تر از قیمتی است که تولیدکننده به انجام می‌رساند.

خبرنگار ماین نیوز با افشین کاتوزیان، مدیر فروش شرکت آهن و فولاد ارفع گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آخرین وضعیت فروش شرکت در سال جاری به چه صورت بود و عملکرد شما نسبت به سال قبل دستخوش چه تغییراتی شده است؟

شرکت آهن و فولاد ارفع با ظرفیت اسمی خود، برای حضور در بازار برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده است و خوشبختانه با توجه به شرایط خاصی که در تاریخ صنعت فولاد کشور ایجاد شده، گرچه چندان این شرایط مطلوب نبوده اما توانسته در حضور خود موفقیت‌های جدید را تجربه کند، در حالی که رکود ایجاد شده رکودی بی‌سابقه است. موضوعی که در حال حاضر بسیار برای ما مهم است، آن است که واحد به تولید خود ادامه داده و بتواند در عرصه رسالت خود فعالیت را به بهترین شکل ممکن به انجام رساند. از سوی دیگر سعی بر آن است تولید شمش‌های کیفی را در تولید نهایی شرکت به انجام برسانیم و در این زمینه خطوط تولید را بازسازی و بهینه کرده‌ایم و قرار است از تجهیزات مربوطه مانند VOD نیز استفاده کنیم. در مورد صادرات (آهن اسفنجی، شمش و میلگرد) نیز هرچند اجرایی صورت نگرفته اما بازار هدف در حال شناسایی بوده تا در این زمینه نیز عملکرد خوبی داشته باشیم. زیرا بقای شرکت مستلزم تولید و فروش در بازار است.

تا پایان دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل شاهد افزایش 50 هزارتنی از نظر مقدار و تناژ فروش محصولات بودیم اما از دیدگاه قیمت به دلیل افت صورت گرفته وضعیت ریالی فروش‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. البته آمارهای نهایی از فروش شرکت هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است. سعی ما بر آن بود، در سال 1394 بیش از 700 هزار تن تولید داشته باشیم زیرا ظرفیت اسمی 800 هزار تن است. متاسفانه شرایط دامپینگ و شرایط بازار این تولید را تحت تاثیر خود قرار داده است. اما بطورکلی در سال جاری از لحاظ تناژ افزایش را شاهد بودیم. می‌توان این موضوع را براساس تولید و عرضه فولادهای کیفی در نظر بگیریم. البته تولید فولادهای کیفی براساس سفارش‌های گرفته شده تحقق پیدا می‌کند. فولاد کیفی مصارف خاص داشته و ما توانسته‌ایم با توجه به ساختارسازی صورت گرفته در این زمینه ورود پیدا کرده و موفقیت کسب کنیم.

برنامه فروش سال آینده به چه صورت خواهد بود؟

بی‌شک برنامه ما فروش محصولات تولیدی است و به دلیل جلوگیری از ورود رکود به سرمایه در گردش، این برنامه باید با دقت و زیرساخت‌سازی بهتری انجام شود. قرار نیست ما سرمایه در گردش شرکت را بکار گرفته و تولید کنیم اما توان عرضه آن‌را نداشته باشیم. در نتیجه نیم‌نگاهی به موضوع به بحث صادرات (آهن اسفنجی، شمش و میلگرد) نیز در این رابطه داشته‌ایم.

بازاریابی در کشورهای هدف انجام شده است؟

دو مطلب مدنظر این است که تغییراتی که درباره شاخص مساله سوخت در کشورهای اطراف ما رخ داده، این فرصت را برای ما ایجاد کرده تا در آن مناطق بازاریابی داشته باشیم و امید ما به این است که با توجه به شرایط حاصل از آرامش منطقه و بازسازی مناطق آشوب‌زده کشورهای همسایه و از همه مهمتر فعال‌سازی بخش مسکن و ساخت‌وساز کشور فرصتی است که براساس آن شرایط را برای خودمان هموار کنیم.

در صورت ایجاد آرامش در کشورهای منطقه آیا ما می‌توانیم با قیمت چین در بازار عراق یا سوریه رقابت کنیم؟

موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که در جامعه جهانی و بازار مشترکی که اقتصاد برای ما تعیین می‌کند، رقابت باید به تعامل نزدیک شود. ما نباید در یک مسابقه فرسایشی شرکت کنیم که از قبل در آن باخته باشیم. می‌توان راهکارها و شرایطی را با تعامل و تدبیر حاصل کنیم که در این بازار ایجاد شده شرکت کرده و با هوشمندی منافع کشور و بنگاه خود را در نظر بگیریم. به نظر می‌رسد این قابلیت در ما وجود دارد که بتوانیم کارهای نشدنی را انجام دهیم. اگر از قبل نیت ما این باشد که در یک رقابت از قبل تعیین شده باخته‌ایم، بهتر است در چنین رقابتی شرکت نکنیم. اعتقاد من بر این است ما می‌توانیم در شرایط موجود با تقویت برخی بخش‌ها همچون ناوگان حمل و نقل و ... در کشورهای هدف حضور پیدا کنیم. نباید اجازه دهیم بازار عراق یا افغانستان از دستمان خارج شود. در حال حاضر بنادر ما انتخابب بهینه برای افغانستان محسوب می‌شوند. از سوی دیگر عراق نیز جایگاه خود را به عنوان بازار هدف برای ما دارد. در نتیجه باید حضور به موقع و شایسته‌ای در این دو بازار داشته باشیم. البته کشورهایی مانند سوریه و یا یمن با توجه به شرایط در بلندمدت می‌توانند به عنوان بازار هدف تلقی شوند. ما می‌توانیم در بازارهای عراق، بخشی از ترکیه که در نزدیکی ما است و همچنین افغانستان حضور خیلی خوبی داشته باشیم.

آیا با رقابت منفی و قیمت‌شکنی از سوی برخی تولیدکنندگان فولاد در بازار مواجه شده‌اید؟

متاسفانه در حال حاضر وضعیت جایگزینی کالا به جای پول جزو آفت‌هایی است که شرکت‌های فولادی با آن مواجه هستند. هرچند با مساله تهاتر بتوانیم ابتدا و به صورت مقطعی مشکلات را حل کنیم اما ناخواسته مساله قیمت مطرح شده و قیمت عرضه عوامل درجه سوم به مراتب پایین‌تر از قیمتی است که تولیدکننده به انجام می‌رساند. من فکر می‌کنم با توجه به مسائل اقتصادی سال آینده و مسائل اساسی‌تری که در ارتباط با ارز مورد شناسایی و اجرا قرار بگیرد مساله فروش است که باید از این حالت خارج شود در این میان شرکت‌های بزرگ که تعیین‌کننده قیمت هستند، باید در این موضوع مشارکت داشته و منافع تمامی فولادسازان را در نظر بگیرند هرچند آنها در حال حاضر چندان گرفتار چنین مشکلی نیستند اما در آینده ممکن است آنها نیز آسیب ببینند.

آیا رقابت منفی در زنجیره فولاد وجود دارد؟

سعی و تلاش بنگاه‌ها بر حفظ حیاتشان است. اما اقدامی که در باره رقابت منفی در بازار صورت می‌گیرد یکی از روش‌هایی است که متاسفانه در حال جا باز کردن است. در نتیجه این موضوع وجود داشته و نمی‌توان آن‌را انکار کرد. چند موضوع دست به دست هم داده تا این شرایط ایجاد شود، یکی از آنها دلایل شرایط بین‌المللی جامعه فولادسازی است، موضوع دیگر مسائلی است که از سوی کشور چین ایجاد کرده است. رکود شکل گرفته در بازار چین و ایجاد دامپینگ در بازارهای خارج از کشورش و مسائل داخلی موجود در کشور خودمان در این موضوعات تاثیرگذار است. ما مدت کوتاهی است که از موضوع تحریم‌ها خارج شده‌ایم در نتیجه برای ادامه مسیر نیازمند سیاست‌گذاری‌های جدید هستیم که زمان‌بر خواهد بود اما در کنار آن موضوعاتی وجود دارد که بر بازار عرضه و تقاضا تحمیل می‌شود. کسر سرمایه در گردش، مشکلات مالی و نقدینگی و نیاز تولیدکنندگان به مواد اولیه این موضوعات را شامل می‌شود. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها از محل طلب خود به جای دریافت وجه، جنس می‌دهند و متاسفانه این گردش در بازار دارد جای خود را باز می‌کند. این موضوع می‌تواند مشکلات فعلی را که در بازار وجود دارد، گسترش دهد. بازار باید به تعادل برسد تا براساس این تعادل تمامی اجزای بازار سرجای خود قرار بگیرند.

پیش‌بینی شما از بازار سال 95 چیست؟

انسان به امید زنده است. ما وقتی پا به عرصه کارهای تولیدی و صنعتی می‌گذاریم باید خود را برای چنین مسائل و مشکلاتی آماده کنیم. اما باید صادقانه گفت، امروز صنعتگران تنها با عشقشان کار می‌کنند و همه از دیدگاه مادی دارای مشکل هستند و ارکانی مانند سازمان امور مالیاتی و یا بانک‌های عامل باید از تولیدکنندگان حمایت کنند. امروز سازمان امور مالیاتی باید در زمینه ارزش افزوده بازنگری داشته تا بتوان نقدینگی موجود در شرکت‌ها را محفوظ نگه دارد. زیرا تمام این مشکلات از کسر شدید سرمایه در گردش است و این حاکی از آن است که کنترل تورم و اجرای سیاست‌های ضدتورمی نوعی رکود را ایجاد کرده است که این رکود در حال حاضر باید کنترل شده و برای آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد. در واقع باید دیدی جامع درباره این موضوع حکمفرما شود. برخی پیش‌بینی می‌کنند وضعیت در تابستان آینده مساعدتر شود اما باید اظهار کرد به همان اندازه که ممکن است وضعیت بهتر شود این احتمال نیز وجود دراد که شرایط وخیم‌تر از امروز باشد زیرا رکود ایجاد شده رکودی بی‌سابقه بود که زمان زیادی را به خود اختصاص داده است.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا