با دو سال تاخیر

نیروگاه و سد سیمره افتتاح می‌شود

نیروگاه و سد سیمره افتتاح می‌شود

سد سیمره فردا با حضور معاون اول رییس جمهور به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان ایلام به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا رضازاده امروز در نشستی خبری با بیان این که سد سیمره یک سد بتنی با ارتفاع 180 متر و حجم مخزن 2.8 میلیارد متر مکعب در تراز نرمال است، اظهار کرد: مشخصات این سد نشان دهنده عظیم بودن این پروژه است. علاوه بر این نیز باید به این مساله اشاره کرد که ظرفیت نیروگاه سد سیمره 480 مگاوات شده که برق را به شبکه سراسری متصل می‌کند.

وی هزینه اجرای بخش‌های مختلف پروژه را 1330 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 1.5 میلیارد متر مکعب آب در مخزن این سد ذخیره شده است.

وی در خصوص تاخیر دوساله بهره‌برداری از این سد خاطرنشان کرد: مرحله اول آبگیری سد در سال 90 صورت گرفت اما به دلیل خشکسالی‌های سال گذشته و نیاز پایین دست سد به آب کشاورزی ناچار به تخلیه قسمت اعظم آب مخزن شدیم. بنابراین باید گفت که ما در اجرای پروژه تاخیری نداشتیم و سازه سد و نیروگاه آماده بود اما به علت خشکسالی‌ها بهره‌برداری از این سد با دو سال تاخیر صورت گرفت.

علاج بخشی سد گتوند منتظر مجوز سازمان محیط

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره مصوبات شورای عالی آب در خصوص سد گتوند گفت: بر اساس این مصوبات سازند گچسران در نزدیکی روستای عنبر، نمکی بوده و اثرات شوری از ساختمان سد و تجهیزات مربوطه ناچیز است.

به گفته وی از مجموع راهکارهای ارائه شده برای سد گتوند دو راهکار مدیریت مخزن و انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری به عنوان گزینه‌های برتر شناخته و مقرر شد که ساماندهی رودخانه کارون در پایین دست گتوند با جمع‌آوری فاضلاب خانگی و صنعتی و همچنین بهبود سیستم اراضی کشاورزی از سوی دستگاه‌های مربوطه پیگیری شود.

وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری راهکار اول و دوم گفت: مدیریت مخزن، سرمایه‌گذاری چندانی نیاز ندارد و برای مشخص شدن میزان سرمایه‌گذاری انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری باید منتظر تمام شدن کارهای مطالعاتی بود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه به نظر می‌رسد اتمام مطالعات یک سال زمان ببرد، خاطرنشان کرد: اجرای طرح انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری مانند هر پروژه دیگری نیازمند اخذ مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست است لذا برای اجرای این پروژه نیز باید مجوز سازمان محیط زیست دریافت شود.

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی شرکت‌های خارجی اظهار کرد: تاکنون طرح‌هایی برای استفاده از شرایط پسابرجام آماده کرده‌ایم و با شرکت‌های ژاپنی، چینی و برخی شرکت‌های اروپایی مذاکراتی داشته ایم که می توان به سد و نیروگاه جریانی کارون 2، پروژه انتقال آب بهشت آباد به اصفهان و یزد اشاره کرد.

وی ادامه داد: مجموعا 14 پروژه در حال آماده شدن برای معرفی به سرمایه گذاران خارجی است که البته باید در ابتدا سیر اولویت‌بندی آن‌ها در وزارت نیرو طی شود.

به گفته وی مجموع این پروژه‌ها 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد که پس از بررسی و انجام مطالعات لازم اولویت‌بندی در این زمینه صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در سال 94 گفت: طی سال 94 طرح های مختلفی به نتیجه رسید که می توان به پروژه‌هایی همچون سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه،‌ آب گیری سد داریان در استان کرمانشاه و به بهره برداری رسیدن بخش اول سامانه آب سد دهلران اشاره کرد.

به گفته وی امسال پروژه تونل استقلال تاجیکستان به سرانجام رسید و با حضور مسئولان این کشور پروژه تحویل موقت شد و باید گفت که برای تکمیل این پروژه اعتباری بالغ بر 7 میلیون دلار از خط اعتباری ایران اختصاص یافت.

وی در خصوص میزان اعتبارات امسال شرکت آب نیرو گفت: امسال دو هزار و 910 میلیارد تومان نقدینگی به مجموع طرح‌ها تزریق شد و 32.2 درصد بودجه عمرانی مصوب شده را دریافت کردیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا