دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به تسنیم:

دریاچه ارومیه هیچ وقت به وضعیت قبل خود برنمی‌گردد

دریاچه ارومیه هیچ وقت به وضعیت قبل خود برنمی‌گردد

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه دریاچه ارومیه هیچ وقت به وضعیت ۳۰ میلیارد متر مکعب آب قبلی خود نمی‌رسد گفت: ما بیشتر به دنبال این هستیم که دریاچه ارومیه مزاحمتی برای زندگی مردم نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عیسی کلانتری امروز در حاشیه مراسم امضای توافقنامه فائو و دولت ژاپن در خصوص (برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران با سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری برنامه10 ساله‌ای دارد تا دریاچه ارومیه را به رویه و شرایط اکولوژیک خود برساند.

وی افزود: دولت ژاپن نیز باهمکاری سازمان فائو مطالعاتی را در حوزه دریاچه ارومیه دارد و 3.6 میلیون دلار نیز کمک مالی می‌کند اما باید اذعان داشت که بار اصلی بر دوش خود دولت است اما ما از کمک همه کشورها استقبال می‌کنیم. 

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: ما در برقراری این ارتباطات بیشتر از کمکهای مالی از دستاوردهای فنی آنها استفاده می‌کنیم. 

کلانتری تصریح کرد: دریاچه ارومیه در سال 1402 تا سال 1403 به تراز تجاری 1274 متر مربع بالاتر از سطح دریا خواهد رسید و 4 هزار کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت اما این عملیات باید دائمی باشد و منابع مالی آن تامین شود. 

وی تاکید کرد: در این تراز 25 درصد نمک خواهیم داشت که این امر مورد قبول مجامع بین‌المللی است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به این سوال تسنیم مبنی بر اینکه فعالان بخش خصوصی در نشستی که در اتاق بازرگانی باحضور رئیس سازمان محیط زیست داشتند بیان کردند که این دریاچه با 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیز به وضعیت قبلی خود نمی‌‌رسد حال چه برسد به 7 میلیارد دلار نظر شما در این ارتباط چیست، گفت: دریاچه ارومیه هیچ وقت به وضعیت 30 میلیارد متر مکعب قبلی خود برنمی‌گردد و باید اذعان داشت که این رقم در سال گذشته تنها 3 بار رخ داده است.

وی در توضیح بیشتر افزود: آب دریاچه ارومیه در گذشته بین 10 میلیارد متر مکعب تا 30 میلیارد متر مکعب آب متغیر بوده است و ما به اندازه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که آب آن کافی باشد. 

این مقام مسئول گفت:‌اگر خدا عنایت کرد و بارش‌ها دوباره به حالت اولیه برگشت دریاچه پر از آب می‌شود اما ما بیشتر به دنبال این هستیم که دریاچه ارومیه مزاحمتی برای زندگی مردم ایجاد نکند. 

کلانتری تاکید کرد: گرد و غبار، تغییر اقلیم و ... را باید مهار کرد وگرنه هیچ وقت نمی‌توانیم آب دریاچه ارومیه را به 30 میلیارد متر مکعب در شرایط موجود برسانیم و منابع آن را نداریم.

* سیاست حال حاضر کشاورزی کشور نابودی نسل‌های آینده است

وی در خصوص محدودیت‌های کشت اطراف دریاچه ارومیه گفت: کشاورزی در منطقه باید محدود شود و کشور ایران پاسخگوی سطح زیرکشت نیست و در حال حاضر سیاست‌های ما توسعه کشاورزی را برمبنای نابودی نسل‌های بعد قرار داده است. 

کلانتری در پایان گفت:در بخش کشاورزی باید فنی‌ها سیاستگذاری کنند و سیاستمداران آن را اجرایی کنند نه اینکه سیاستمداران سیاستگذاری کنند و فنی‌ها به دنبال تخریب منابع برای اهداف زودرس باشند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا