نایب‌رئیس اتاق بازرگانی:

آمریکا دلیل عدم‌کارایی سوئیفت برای ایران است

آمریکا دلیل عدم‌کارایی سوئیفت برای ایران است

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی گفت: سوئیفت برای تمامی بانک‌های ایرانی برقرار شده است اما عدم‌حصول نتیجه برای تعریف کارگزاری تا امروز به‌دلیل وجود برخی موانع در تحریم‌های اولیه ایالات متحده آمریکا است.

به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، در دیدار نایب‌رئیس اتاق ایران با مدیران شرکت‌های ایرانی که در هیأت اعزامی اتاق ایران به برلین و فرانکفورت حضور داشتند، دست‌آورد سمینارهای تجاری، نشست‌ها و جلسات رودررو، در دو شهر آلمان مورد بررسی قرار گرفت.

پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر تغییر روال اقتصادی کشور از خرید و فروش به تولید مشترک با شرکت‌های خارجی تأکید کرد و گفت: ضروری است بنگاه‌های ایرانی برای تعامل بهتر با شرکت‌های خارجی در هیأت‌های اعزامی یا پذیرش شده، بسته‌های پیشنهادی مشخصی برای همکاری، سرمایه گذاری و تولید مشترک در اختیار داشته باشند تا مذاکرات اثربخش باشد، زیرا این فرصت طلایی برای اقتصاد ایران تکرار نخواهد شد و ملاقات با این شرکت‌ها تنها تصویری تشریفاتی ندارد.

سلطانی ارتباط و پیگیری مداوم از طرف شرکت‌های ایرانی پس از هر ملاقات را مهمترین گام تجاری عنوان کرد و افزود: مسلماً پس ازیک سفر 3 روزه به خارج از کشور یا دیدار یک ساعته در اتاق ایران، نمی توان به قرارداد همکاری طولانی مدت دست یافت. شرکت های خارجی نیاز دارند که در تعامل بلند مدت با شرکت های ایرانی، از فضای داخل ایران و همکار تجاری خود شناخت کافی را کسب کنند.

وی گفت: در سفر آلمان اخباری مبتنی بر سرمایه گذاری 5/3 میلیون دلاری شرکت زیمنس و همچنین برنامه ریزی شرکت‌های BISF و BOSCH به اطلاع هیأت رسید و این باید مبنایی برای توسعه سرمایه گذاری‌های مشترک در بنگاه‌های کوچک و متوسط مدنظر قرار گیرد.

راه‌اندازی سامانه یافتن شریک تجاری در اتاق ایران

پدرام سلطانی، از راه‌اندازی سامانه یافتن شریک تجاری برای شرکت‌های خارجی که تمایل به حضور در اقتصاد ایران دارند خبر داد و گفت: سامانه هوشمند کارت بازرگانی، بستری را برای دسته بندی و تدوین اطلاعات تجاری و اعتباری فعالان اقتصادی فراهم آورده و تا کنون این اطلاعات در بخش رتبه بندی اتاق ایران جمع‌آوری شده است و برای ایجاد ارتباطی مطمئن بین شرکت‌های ایرانی و خارجی، آن را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

نایب‌رئیس اتاق با اشاره به برقراری سوئیفت برای تمامی بانک‌های ایرانی، عدم حصول نتیجه برای تعریف کارگزاری تا امروز را به‌دلیل وجود برخی موانع در تحریم‌های اولیه ایالات متحده آمریکا عنوان کرد و گفت: در سفر اخیر مطلع شدیم که طی دو هفته آینده نمایندگانی از وزارت خزانه داری آمریکا به آلمان سفر خواهند کرد تا موانع موجود را برطرف نمایند.

سلطانی، پیام این سفر به دولت را اشتیاق و جدیت شرکت‌های ایرانی برای کار با شرکت‌های بین المللی تراز اول اروپایی عنوان کرد و گفت: در شرایط امروز نیاز به بهبود فضای کسب و کار، یکی از اساسی‌ترین موضوعات، استفاده از فرصت‌های پساتحریم برای جلوگیری از عدم حصول نتیجه است، ولی متأسفانه تا به امروز جدیت لازم برای بهبود این شرایط طی یک سال اخیر صورت نگرفته است.

نایب‌رئیس اتاق ایران، ضمن اشاره به آماده کردن فضای کسب و کار توسط دولت، آماده نبودن بنگاه‌های اقتصادی و تجاری خصوصی و استفاده از بسترهای تجارت بین الملل را نیز یکی از معضلات عدم حصول نتیجه ارزیابی کرد و افزود: در برنامه داریم که با هماهنگی اتاق‌های سرتاسر کشور، در سطح هر استان آموزش‌های لازم برای ایجاد ارتباط و استاندارد سازی قراردادهای تجاری به فعالان اقتصادی ارائه خواهد شد و امیدواریم که طی سال آینده، هیأت‌های اعزامی و پذیرشی فرصت‌های ارزشمندی برای کشور فراهم آورند.

پدرام سلطانی در پایان نشست؛ از جمله دست‌آوردهای سفر به آلمان را امضای تفاهم‌نامه با اتاق صنایع آلمان پیرامون توسعه همکاری‌های بین دو اتاق عنوان کرد و افزود: در خصوص توسعه زیرساخت‌ها و صنایع با هدفگیری بنگاه‌های کوچک و متوسط، همکاری‌های علمی و تحقیقاتی، شبکه سازی بین بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی و آلمانی برای تبادل اطلاعات، اعزام و پذیرش هیأت، برگزاری سمینار و کنفرانس‌های تجاری و همچنین همکاری در آموزش و انجام فعالیت‌های مربوط به نوآوری، کارآفرینی، صنعتی و تولیدی، دو اتاق تفاهم‌نامه امضاء کردند که از پتانسیل‌های موجود در دو کشور همدیگر را مطلع کنند.

انتهای پیام/*

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا