با امضای توافق نامه میان فائو و ژاپن انجام شد

کمک ۳.۶ میلیون دلاری ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه

کمک ۳.۶ میلیون دلاری ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه

سفیر ژاپن در ایران گفت: براساس ملاقات روئسای جمهور ایران و ژاپن دولت ژاپن مبلغ سه میلیون و ۶۸۳ هزارو ۸۰۰ دلار به دفتر فائو در ایران برای پروژه «برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه» اهدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هیرو یاسو کوبایاشی سفیر ژاپن در ایران امروز در مراسم امضای توافقنامه میان سازمان فائو و دولت ژاپن در خصوص برنامه جامع مدیریت پایه منابع آبی دریاچه ارومیه، اظهار کرد: آب دریاچه ارومیه در 20 سال اخیر کاهش چشم‌گیری داشته و این مسئله آن را تبدیل به یک دریاچه فوق شور کرده است.

وی افزود: مناطق خشک این دریاچه به بلورهای نمک تبدیل شده است و سلامتی مردم منطقه با تنفس نمکی که توسط باد پراکنده می‌شود به مخاطره افتاده است.

سفیر ژاپن درایران ادامه داد: براساس نتایج ملاقات بین شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور ایران، دولت ژاپن تصمیم گرفت مبلغ 436 میلیون ین معادل سه میلیون و 683 هزار و 800 دلار آمریکا به دفتر فائو در ایران برای پروژه «برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه» اهدا کند.

هیرو یاسو کوبایاشی با بیان اینکه  کمک به محیط زیست یکی از مهمترین حوزه‌های سیاست خارجی ژاپن است، تصریح کرد: به همین منظور دولت ژاپن از برنامه‌های زیست محیطی دولت ایران حمایت می‌کند. با درنظر گرفتن اینگونه چالش‌های جهانی یک کشور به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار مسئولیت‌ها شود و تلاش در سطح منطقه یا مجمع بین‌المللی مورد نیاز است.

وی افزود: دولت ژاپن با محور قرار دادن پروژه دریاچه ارومیه پروژه‌های گوناگون دیگری در زمینه حفاظت محیط زیست در ایران را از طریق آژانس‌های همکاری بین المللی ژاپن (جایکا) به اجرا درمی‌آورد.

سفیر ژاپن در ایران گفت: دولت ژاپن درنظر دارد پروژه‌های مختلف خود را در زمینه‌های زیست محیطی ادامه دهد و امیدواریم نتایج این همکاری نه تنها به نفع ایران بلکه به نفع کل منطقه باشد.

**نماینده فائو در ایران: درآمدزایی جایگزین برای جوامع محلی دریاچه ارومیه دیده شده است

در ادامه این مراسم سرج ناکوزی نماینده فائو در ایران و در سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در محل سفارت ژاپن در ایران، اظهار کرد: برای چندمین دهه ژاپن یکی از نخستین شرکای فائو در برنامه‌های توسعه پایدار با هدف ساختن جهانی عاری از گرسنگی و حفاظت از زمین است.

وی افزود: حمایت ژاپن در پیش برد فعالیت‌های فائو در سطح جهان بسیار با اهمیت است و به عنوان یکی از حامیان اصلی برنامه‌های جاری فائو و تأمین کننده اعتباری طرح‌های خارج از چارچوب بودجه‌ای این سازمان به شمار می‌آید.

نماینده فائو در ایران ادامه داد: این کشور تأمین کننده نیروی ارزشمند کارشناسان در زمینه‌هایی از جمله کشاورزی پایدار، جنگل داری، شیلات، مدیریت منابع آب، سازگاری با تغییرات اقلیم و حفاظت از تنوع زیستی است.

سرج ناکوزی تصریح کرد: تعهد و مشارکت دولت ژاپن در فعالیت‌های فائو نه تنها برای حل چالش‌های پدیده امنیت قضایی حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی محیط زیست و اکوسیستم موثر بوده بلکه اهمیت دادن این کشور به داشتن یک نقش فعال برای یاری رسانی به کشورهای مختلف در زمینه حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی را نشان می‌دهد.

وی گفت: رویدادی که شروع همکاری مستحکم بین دولت ژاپن فائو و دولت جمهوری اسلامی ایران برای حل برخی چالش‌های فراروی سرزمین تاریخی ایران را نوید می‌دهد. این رویداد نشانگر یک گام مهم و موثر در تبدیل همکاری‌های بین المللی موجود و دیرینه میان فائو ژاپن و ایران است و منجر به احیای یکی از شاخص‌ترین نمادهای طبیعت ایران یعنی دریاچه ارومیه می‌شود.

نماینده فائو در ایران  گفت: ژاپن از طریق کمک خود و کمک‌های مالی و فنی خود برای احیای دریاچه ارومیه با هماهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه و ذی‌نفعان ملی در جهت تدوین و پیاده سازی برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه به کار می‌گیرد.

سرج ناکوزی تأکید کرد: فعالیت‌های این برنامه در آوریل 2016(اردیبهشت 95) آغاز می‌شود و چهارچوبی منحصر به فرد به منظور مشارکت کلیه ذی‌نفعان برای حسابرسی دقیق آب ارتقا ارتقای بهره کشاورزی معیشت پایدار پایش و هشدار خشکسالی و ظرفیت‌سازی ایجاد می‌کند.

وی در پایان گفت: برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده کاهش مصرف آب این برنامه تأکید ویژه‌ای بر لحاظ کردن سناریو درآمدزایی جایگزین، تنوع بخشیدن به معیشت جوامع محلی و معرفی گزینه‌های متنوع اشتغال همراه با اصلاح سامانه‌های کشت و بهبود زنجیره عرضه برای کشاورزان جمعیت روستایی و سایر نهادهای اقتصادی، اجتماعی خواهد داشت.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا