در حاشیه مراسم راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالا در بورس کالا مطرح شد:

مزایا و کاربردهای استفاده از ابزار گواهی سپرده کالا

مزایا و کاربردهای استفاده از ابزار گواهی سپرده کالا

شرکت بورس کالا با همکاری و مساعدت وزارت جهاد کشاورزی طرح گواهی سپرده کالایی را راه اندازی کرده که شفاف شدن، استاندارد شدن و بازاری شدن محصول ذرت از جمله مزیت های آن به شمار می رود.

در بورس کالا مراسم راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا صبح روز جاری با حضور مدیر عامل شرکت بورس کالا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل بانک رفاه در محل هتل اسپینانس برگزار شد تا ضمن راه اندازی رسمی معاملات گواهی نامه سپرده در بورس کالا در خصوص مزایا، کاربردها و ساز و کار معاملات این گواهی نامه ها بحث و گفتگو شود.

اهمیت گواهی سپرده کالا در کشورهای پیشرفته

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، در ابتدا حامد سلطانی نژاد مدیر عامل شرکت بورس کالا با بیان اینکه ابزار گواهی سپرده کالایی در کشورهای پیشرفته همچون آمریکا و انگلیس رونق زیادی دارد، اظهار داشت: در بسیاری از کشورها به این ابزار اهمیت زیادی داده می شود و حتی در گزارش های رسمی نیز از آن به عنوان ابزاری کارآمد در حوزه های مختلف همچون کشاورزی یاد می شود.

سلطانی نژاد به مزایا و کاربردهای گواهی سپرده کالای اشاره کرد و گفت: با استفاده از این ابزار کالا در گردش قرار می گیرد و در فرآیند بازاری از راکد شدن آن جلوگیری می شود و در کنار آن می توان گفت ابزار تأمین مالی است که می تواند برای سیستم بانکی و تأمین اعتبارات بکار برده شود و با راه اندازی بازار مالی بخش واقعی اقتصاد به بخش مالی پیوند زده می شود.

وی افزود: در کشورهایی که از این نوع گواهی سپرده استفاده می شود تأمین مالی با نرخ بهره کمتر و مبادله سریع تر و نیز نقد شوندگی بالا صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت بورس کالا با اشاره به اینکه گواهی سپرده کالا برای دو محصول ذرت و سکه طراحی شده، در این خصوص اظهار داشت: شرکت بورس کالا با همکاری و مساعدت وزارت جهاد کشاورزی طرح گواهی سپرده کالایی را راه اندازی کرده که شفاف شدن، استاندارد شدن و بازاری شدن محصول ذرت از جمله مزیت های آن به شمار می رود.

سلطانی نژاد به اقدامات شرکت بورس کالا جهت اجرای طرح مذکور اشاره کرد و گفت: شناسایی و پذیرش 19 انبار در استان کرمانشاه برای محصول جو، شناسایی و پذیرش 26 انبار در استان خوزستان برای محصول ذرت، اتصال انبارها به سامانه الکتریکی صدور گواهی سپرده کالا و ساماندهی کارگزاران برای انجام امور از جمله این موارد می باشد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 189هزار تن محصول ذرت معامله شده که این امر بیانگر این است که زحمات وزارت کشاورزی جهت تقویت بخش خصوصی نتیجه داده است. چرا که در حالی که انتظار می رفت تا از بازار گردانان جهت خرید محصولات استفاده شود خوشبختانه 59 درصد اشخاص حقیقی در معاملات مشارکت داشتند و بازارگردانان تنها نقش حمایتی ایفا کردند.

مدیر عامل شرکت بورس کالا همچنین به گواهی سپرده سکه اشاره کرد و گفت: سکه در کشور ما از محبوبیت زیادی برخوردار است و در عین حال همواره دغدغه نگهداری و تبدیل آن به پول نقد برای خریداران وجود داشته است. از این رو می توان گفت تسهیل معاملات قراردادهای آتی سکه یکی از مزیت های مهم گواهی سپرده سکه است و افزون بر آن در صندوق های کالایی نیز می توان از آن استفاده نمود.

گواهی سپرده کالا ابزاری جهت تأمین مالی گسترده به پشتوانه دارایی ها غیر مالی

در ادامه، محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: به نظر بنده امروز، روز با اهمیتی در تاریخ بازار سرمایه است چرا که آغاگر تأمین مالی گسترده از طریق ابزارهای جدید به پشتوانه دارایی های غیر مالی است.

فطانت افزود: پیش از این، از طریق صندوق پروژه یا زمین و ساختمان تجربه تأمین مالی از طریق دارایی های غیر فعال را داشتیم اما با مساعدت وزارت کشاورزی آغازگر راهی شدیم تا بتوانیم از طریق دارایی های غیر مالی تأمین مالی کنیم. راه اندازی گواهی سپرده کالایی خصوصاً در بخش جهاد کشاروزی در بازار سرمایه نبوده و همواره در حوزه صنعت و تولید فعالیت شده است.

وی در خاتمه گفت: امیدواریم تا در آینده گواهی سپرده هایی صادر کنیم که قابلت معامله در بورس های دنیا را داشته باشد تا با استفاده از آن امکاناتی ایجاد شود تا صادرات غیر نفتی افزایش یابد و در تأمین مالی تسهیل ایجاد شود.

در پایان این گزارش می افزاید، در ادامه نیز مدیر عامل بورس کالا، رییس سازمان بورس، قائم مقام و وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل بانک رفاه سامانه معاملات گواهی سپرده کالا در بورس کالا را به صورت رسمی راه اندازی کردند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا