مصباحی مقدم:دولت قبل فاتحه اعتماد مردم را خواند/تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی با کمک مردم

مصباحی مقدم:دولت قبل فاتحه اعتماد مردم را خواند/تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی با کمک مردم

اقتصاد > اقتصاد کلان - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اعتماد مردم به سیستم بانکی برای سپرده گذاری ارزی، در دولت قبل و بانک مرکزی قبل رخت بر بست و این یعنی فاتحه اعتماد مردم خوانده شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامرضا مصباحی مقدم در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به نقش مردم در اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت:   دو سال از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی گذشت، اما هنوز در آغاز راه هستیم و هنوز از گفتمان سازی در مورد اقتصاد مقاومتی سخن می گوییم.

وی با بیان این که مسلما نقش دولت، نقش هدایت گر در اقتصاد مقاومتی است و به طور معمول باید پیشتاز باشد، افزود: رهبر انقلاب تاکید کردند که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شود. به این معنا که ما چیزی شبیه دوران دفاع مقدس را در مورد اقتصاد مقاومتی باید دنبال کنیم.

مصباحی مقدم عنوان کرد: ما در اقتصاد مقاومتی هم در یک شرایط دفاعی هستیم. این جا موضوع و روش دفاع تفاوت می کند. موضوع، دفاع اقتصادی و روش، فعالیت هایی است که بتواند این دفاع را به سامان برساند.

وی تصریح کرد: ما در حوزه اقتصاد ضعیف هستیم و ضعف های ما روشن است. نفت و اتکا به درآمد نفت، یک نقطه ضعف جدی ماست. وابستگی به ارزهای جهان روا جزو نقطه ضعف ماست. هنوز بحث است که سوئیفت برای انتقال ارز عمل می کند یا نمی کند؛ به خصوص در رابطه با دلار این مشکل همچنان وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس متذکر شد: مسایل اساسی ما، بنیان گذاری یک اقتصاد قوی است که ضربه ناپذیری را نشان دهد و نقطه ضعفی وجود نداشته باشد که قابلیت فشار دادن آن نقطه وجود داشته باشد. برای این کار باید شاهد پیشتازی دولت باشیم که نیستیم.

مصباحی مقدم ادامه داد: من معمولا سوال می کنم که اقدامات دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی را چگونه ارزیابی می کنید؟ ما این عزم را در دولت نمی بینیم؛ وگرنه پیشگامی خود را در اقتصاد مقاومتی برجسته کند.

وی اظهار داشت: متاسفانه با همه کمک هایی که رهبر انقلاب، مجلس و مردم از این دولت کرده اند، آن عزمی که برای اقتصاد مقاومتی باید وجود داشته باشد، در رفتار دولت شاهد نیستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: مردم باید بسیج شوند، اما بسیج کننده دولت است و قرارگاه اقتصاد مقاومتی را دولت تدبیر می کند. آقای رییس جمهور از معاون اول خود خواستند که قرارگاه اقتصاد مقاومتی را تشکیل دهند. این قرارگاه باید ظرفیت اقتصاد مردمی را به کار گیرد.

مصباحی مقدم با اشاره به منابع مالی مردم که باید بسیج شود، گفت: یک هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم است. 850 هزار میلیارد تومان از این منابع در بانک هاست، اما آیا در راستای اقتصاد مقاومتی جهت دهی شده است.

وی ادامه داد: کدام تدبیر در دولت برای به کارگیری یک هزار میلیارد تومان از نقدینگی در راستای اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شده است. ما فقط روی برجام تمرکز کرده ایم. تا چشم به بیگانه دوخته ایم، هیچ نتیجه ای نمی گیریم. ما باید توانمندی های داخلی را به کار گیریم. اگر قدرت اقتصاد ملی بالا باشد، همه به سمت ما می آیند. از سوی دیگر، باید رویکرد بین المللی داشته باشیم که در محاق قرار نگیریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در ظرفیت اقتصادی کشور، حدود 20 میلیارد دلار انواع مختلف ارزها در اختیار مردم است. از این 20 میلیارد دلار هیچ استفاده ای نمی کنیم. چرا؟ چون اعتماد مردم به سیستم بانکی برای سپرده گذاری ارزی، در دولت قبل و بانک مرکزی قبل رخت بر بست. چون وقتی که مراجعه کردند که ارز خود را پس بگیرند، گفتند معادل ریالی آن را می دهیم. این یعنی فاتحه اعتماد مردم خوانده شد.

مصباحی مقدم متذکر شد: پس مردم ما باید به میدان برای سرمایه گذاری بیایند با ریال، ارز و طلا و نیروی انسانی.

وی با اشاره به 8 میلیون جوان بیکاری که 4.5 میلیون نفر آنها مدرک به دست هستند، گفت: از این نیرو به جای این که بهره برداری شود، بیکار هستند. ما نیازمند به این هستیم که به این نیرو آموزش حرفه و فن و کارآفرینی داده شود. اگر آموزش کارآفرینی داده شود و 10 درصد این افراد قدرت کارآفرینی پیدا کنند، 100 درصد نیروی انسانی را می توانند به کار گیرند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که ما باید فرهنگ سازی برای اقتصاد مقاومتی کنیم، افزود: این جا صدا و سیما نقش اول را ایفا می کند.

مصباحی مقدم با اشاره به فرهنگ سرمایه گذاری و فرهنگ مقاومت، اظهار داشت: حداقل 50 درصد درآمد ملی باید صرف سرمایه گذاری شود. اگر چنین کنیم، ظرف دو دهه جزو کشورهای تراز اول جهان می شویم. اگر این تجربه به اجرا درآید و موفق نباشد، من را می توانند مورد حمله قرار دهند. توجه کنید 50 درصد درآمد ملی باید سرمایه گذاری شود که الان این اتفاق نمی افتد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر کار، تلاش و سرمایه گذاری از ناحیه همه مردم، عنوان کرد: حکمت سهام عدالت این بود که همه ایرانی ها دارای سهام سرمایه گذاری شوند، اما متاسفانه آن اهداف محقق نشد. 48 میلیون نفر سهام عدالت دارند، اما 48 میلیون نفر سرمایه گذار داریم. چنین احساسی در صاحبان سهام عدالت وجود ندارد.

مصباحی مقدم با اشاره به به‪کارگیری ظرفیت جمعی، متذکر شد: ما به فرهنگ صرفه جویی نیاز داریم. هدررفت در آب، انرژی، تولید و مصرف را داریم. ما گازی که مصرف می کنیم، بیش از کل اروپا و حتی چین است. اما محصول آنها اصلا قابل مقایسه نیست.

وی خاطرنشان کرد: نسبت بهره وری انرژی ما نسبت به متوسط جهانی 40 درصد است. بهره وری آب بسیار پایین است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا