گلدمن ساکس تحلیل کرد

چرا افزایش 42درصدی قیمت نفت، پایدار نیست؟

چرا افزایش 42درصدی قیمت نفت، پایدار نیست؟

مت اگان/گزارشگر

قیمت نفت در سه هفته گذشته به شکلی باورنکردنی بیش از 42درصد افزایش یافته است.

قیمت‌ها در روز 11 فوریه پس از آنکه به کف 26 دلار در ازای هر بشکه رسید، روند صعودی را به صورت تدریجی آغاز کرد. امروز قیمت نفت به 37دلار در ازای هر بشکه رسیده است. این میزان افزایش قیمت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باعث صعود بازار بورس شده است.

در حال حاضر قیمت نفت از کاهش ترس در میان سرمایه‌گذاران و مذاکرات عربستان با روسیه، سود می‌برد اما این وضعیت بسیار شکننده است و به زودی تغییر خواهد کرد

اما با توجه به مازاد عرضه تاریخی که بازار نفت با آن مواجه است آیا می‌توان افزایش قیمت نفت را توجیه کرد؟ گلدمن‌ساکس سعی کرده است این امر را توجیه کند. به ادعای گلدمن‌ساکس افزایش اخیر قیمت کالاها ناپایدار است و دوامی نخواهد داشت.

این بانک سرمایه‌گذاری تأکید کرده‌ است که افزایش قیمت نفت بیش از آنکه بتواند سودی داشته باشد، ضرر خواهد رساند و به آینده آن آسیب وارد خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از گلدمن ساکس، بازار انرژی به قیمت‌های پایین‌ترین نیاز دارد تا بتواند دوباره به تعادل دست پیدا کند.

این دقیقاً مشابه اتفاقی است که سال گذشته رخ داد. در ماه مارس گذشته قیمت نفت به صورت ظاهری به حدود 43دلار در ازای هر بشکه رسید و حتی به 60دلار در ازای هر بشکه نیز رسید.

اما این افزایش قیمت‌ها، فریب‌دهنده بود و تنها تولیدکنندگان نفت را تشویق کرد همچنان به تولید نفت ادامه دهند. اما این مسئله تنها به افزایش نوسان و آشوب در بازار نفت کمک کرد.

به این ترتیب بر اساس تحلیل‌های گلدمن ساکس، افزایش قیمت نفت تنها باعث ایجاد مشکلات بیشتر و افزایش مازاد عرضه خواهد شد.

این درسی است که از طریق آزمون و خطای بسیار به دست آمده است.

در حال حاضر قیمت نفت از کاهش ترس در میان سرمایه‌گذاران و مذاکرات عربستان با روسیه، سود می‌برد اما این وضعیت بسیار شکننده است و به زودی تغییر خواهد کرد.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا