گاردین تحلیل کرد

اردوغان یار وفاداری برای اتحادیه اروپا نخواهد بود

اردوغان یار وفاداری برای اتحادیه اروپا نخواهد بود

سیمون تیسدال/تحلیل‌گر

رجب طیب اردوغان با پذیرش مهاجران در خاک کشورش و کاهش ورود آن‌ها به اروپا، تا حدودی از دردسرهای اتحادیه اروپا کم کرده است.

البته رئیس‌جمهور ترکیه ثابت کرده که شریک مشکل‌دار و غیرقابل اعتمادی برای اروپاست، به ویژه از پنج سال پیش که آتشفشان مهاجران در خاک اروپا آغاز شد.

اردوغان که شرایط را از همه لحاظ به نفع خودش می‌بیند به راحتی تقاضاهایش را از اتحادیه اروپا مطرح کرده است. او در ابتدا تقاضای 3.3میلیارد یور از اتحادیه‌ای کرده است که خودش با مشکل رکود دست و پنجه نرم می‌کند. درخواست دیگر او نیز رفت‌وآمد آسان شهروندان ترکی به اروپا بوده است

اما اکنون نیاز اضطراری اروپا به کمک این یار بدعهد، بر هر چیزی سنگینی می‌کند. به این ترتیب اروپا در حال حاضر چاره‌ای ندارد جز اینکه اعتماد کند و ببیند در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

وزیر امور خارجه فرانسه چندی پیش اظهار کرده بود که ترکیه رفتاری غیرقابل قبول دارد. اما اعتراض او عملاً بی‌فایده بود. در واقع فرانسه تنها تلاش می‌کند مانند دیگر اعضای اتحادیه اروپا، خود را در اوج بحران اروپا نشان بدهد.

آلمان در میان کشورهایی است که با توجه به سیاست‌های باز آنجلا مرکل در مورد مهاجران و باز نگه داشتن مرزها اکنون با مشکل مواجه شده است.

دشمن‌های دیرینه ترکیه نظیر یونان و اتریش در اتحادیه اروپا نیز این روزها بدجوری چشم به این کشور دوخته‌اند.

اردوغان که شرایط را از همه لحاظ به نفع خودش می‌بیند به راحتی تقاضاهایش را از اتحادیه اروپا مطرح کرده است. او در ابتدا تقاضای 3.3میلیارد یور از اتحادیه‌ای کرده است که خودش با مشکل رکود دست و پنجه نرم می‌کند. درخواست دیگر او نیز رفت‌وآمد آسان شهروندان ترکی به اروپا بوده است.

اما در این بین پرسش بسیار مهمی در مورد امنیت ترکیه برای مهاجران مطرح است. عفو بین‌الملل ادعا کرده است که بسیاری از این مهاجران سوری توسط پلیس مورد شلیک یا ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند. به این ترتیب از نظر این سازمان، ترکیه به هیچ وجه جای امنی برای پناهندگان به شمار نمی‌آید.

اردوغان سیاستی مانند پوتین را برای حمایت از مهاجران سوری در پیش گرفته است. او در بسیاری از موارد جمعیت کرد را سرزنش کرده است و بسیاری از مواقع جنگ‌هایی را علیه کردهای ناحیه جنوب شرق انجام داده است. او معتقد است بسیاری از آن‌ها به دنبال استقلال هستند.

غیرقابل اعتمادی اردوغان از خود سوریه نیز به وضوح مشخص است چرا که او به راحتی به یاران و دوستان پیشین خود پشت کرده است.

به این ترتیب بعید می‌رسد او بتواند شریک و رفیق خوبی برای اتحادیه اروپا باشد.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا