مطالعات موسسه مک‌کنزی نشان داد

رشد 25درصدی اقتصاد به کمک «زنان»

رشد 25درصدی اقتصاد به کمک «زنان»

هیتر لانگ/گزارشگر

«آیا اقتصاد قوی‌تری می‌خواهید؟ به زنان فرصت بیشتری بدهید.» این‌ها صحبت‌های کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول است.

لاگارد چندی پیش در همایشی گفته بود: «نابرابری یعنی تبعیض جنسیتی.»

لاگارد معتقد است این قضیه به رشد اقتصادی آسیب وارد کرده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از موسسه مک‌کنزی، اگر زنان سهمی برابر با مردان در اقتصاد جهان داشته باشند می‌توان انتظار رشد اقتصادی 28 تریلیون دلاری (بیش از 25درصدی) را برای سال 2025 انتظار داشت

بسیاری از زنان در سرتاسر جهان تلاش می‌کنند تا میزان تحصیلات خود را بیشتر کنند، حساب‌های بانکی باز کنند، زمینی و ملکی برای خود خریداری کنند، اما برای همه این‌ها باید بجنگند؛ چرا؟ به این خاطر که یک زن به دنیا آمده‌اند.

لاگارد معتقد است این قضیه به رشد اقتصادی آسیب وارد کرده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از موسسه مک‌کنزی، اگر زنان سهمی برابر با مردان در اقتصاد جهان داشته باشند می‌توان انتظار رشد اقتصادی 28 تریلیون دلاری (بیش از 25درصدی) را برای سال 2025 انتظار داشت.

این رقمِ بسیار کلانی است، تقریباً برابر با مجموع اقتصاد ایالات متحده امریکا و چین است.

زنان راه درازی را در پیش دارند. حتی در اقتصادهای توسعه‌یافته نیز زنان دستمزد و حقوقی کمتر از مردان دارند. این در حالی است که همان کار را با همان مهارت‌ها انجام می‌دهند. آن‌ها هنوز با موانع بسیاری روبه‌رو هستند.

در امریکا زمانی‌که اوباما در سال 2009 به ریاست‌جمهوری رسید شکاف دستمزدهای زنان و مردان بین 77 سنت تا 1 دلار بود. اکنون این شکاف به 79 سنت رسیده است. اکنون حساب کنید چند سال طول می‌کشد تا این شکاف‌ها برطرف شود.

به کار گرفتن زنان در اقتصاد نه تنها به ارتقای بحث برابری جنسیتی کمک می‌کند بلکه اقدامی هوشمندانه در اقتصاد به شمار می‌آید.

کشورهایی مثل روسیه، ژاپن و امریکا در این زمینه باید پیشرو باشند.

اما اصلاح این شرایط به باور کارشناسان امر دشواری نیست. به اعتقاد لاگارد در مناطقی نظیر امریکا و اروپا شرایط کاملاً آماده است. می‌توان به راحتی ناقضان حقوق زنان را جریمه کرد.

لاگارد می‌گوید: «هسته مرکزی و محور اصلی این ماجرا، تغییر فرهنگی است.»

در برخی از کشورها زنان هنوز از بسیاری از حقوق اولیه خود نیز برخوردار نیستند. برخی از آن‌ها حتی نمی‌توانند نام خود را بنویسند چه برسد به اینکه حساب بانکی داشته باشند.

بررسی‌های بانک جهانی نشان می‌دهد در کشورهای در حال توسعه، تنها 25درصد از زنان به حساب بانکی و فعالیت‌های مالی دسترسی دارند.

از نظر لاگارد، اقتصاد پرو نمونه‌ای مهم است که موفق شده اقتصاد خود را به کمک زنان تغییر دهد و به گردش درآورد. این کشور در سال 1990 موفق شد قوانین ضد زن و محدودکننده حقوق زنان را بردارد. در این کشور 68درصد از زنان مشغول به کار هستند.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا