ترفند جالب یک بانک برای پرداخت تسهیلات با نرخ بالاتر

ترفند جالب یک بانک برای پرداخت تسهیلات با نرخ بالاتر

یکی از بانک ها و موسسات اعتباری از یک روش جالب برای دور زدن نرخ تسهیلات استفاده کرده است.

بانک مرکزی از ابتدای اسفند ماه سال جاری نرخ سود سپرده ها را در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری کاهش داد. 

این اقدام به این دلیل صورت گرفت که هزینه های بانک ها کاهش یافته که این منجر به کاهش بهای تمام شده پول در بانک ها می شود. در نهایت نیز پس از کاهش بهای تمام شده پول بانک ها و موسسات مالی و اعتباری نرخ های تسهیلات خود را کاهش می دهند. 

اما در حال حاضر با توجه به اینکه برخی بانک ها در سال های گذشته اقدام به سپرده پذیری بلندمدت (مثلا 5 ساله) با نرخ های بالا که گاها تا 27 درصد نیز می رسید کرده اند مطمئنا پرداخت تسهیلات با نرخ های جدید به هیچ عنوان به صرفه نیست. 

هم اکنون حداکثر نرخ سودی که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری برای پرداخت تسهیلات می توانند در نظر بگیرند 22 درصد برای عقود مشارکتی و 20 درصد برای عقود مبادله ای است بنابراین با توجه به بهای تمام شده پول بالا ، بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات از خود نشان نمی دهد. 

اما هستند برخی بانک ها و موسساتی که هر از گاهی روش های جالب توجهی برای دور زدن این نرخ ها ابداع می کنند. 

در تازه ترین این موارد یکی از بانک ها خصوصی در هنگام اعطای تسهیلات از مشتریان می خواهد که به عنوان مثلا تعداد مشخصی از اقساط پایانی خود را در ابتدای امر پرداخت کنند! 

تصور کنید 10 میلیون تسهیلات دریافت کرده اید با نرخ 22 درصد به مدت 3 سال و اقساط این تسهیلات نیز ماهیانه حدود 350 هزار تومان می شود. 

بانک مربوطه پس از واریز تسهیلات تعداد مشخصی از اقساط مثلا اقساط 30 تا 36 وام گیرنده را در همان ابتدا و پیش از اینکه مشتری بخواهد از تسهیلات استفاده کند از حساب برداشت می کند! 

با این روش به جای 10 میلیون تومان عملا 8 میلیون تومان به مشتری می رسد در حالی که باید سود 10 میلیون تومان را به بانک بپردازد، این ترفند باعث می شود نرخ واقعی تسهیلات به بیش از 27 درصد نیز برسد. معمولا بانک مرکزی نیز در برابر این گونه تخلفات بانک ها و موسسات مالی و اعتباری همواره سکوت می کند و عکس العملی را از خود نشان نمی دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا