معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها:

منشا بسیاری از تخریبهای منابع طبیعی و محیط زیست خلأ یا ضعف قوانین است

منشا بسیاری از تخریبهای منابع طبیعی و محیط زیست خلأ یا ضعف قوانین است

به گفته منصوری منشا بسیاری از تخریبهای محیط زیست، خلا قانون مناسب یا تعارض قوانین با یکدیگر در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خبرگزاری تسنیم«پویا»، نشست گفتمان منابع طبیعی با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی عضو هیئت امنای دانشنامه اسلامی کشاورزی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سلاجقه رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در سازمان جنگلها و مراتع، منصوری معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری، محمد باقر صدوق از معاونان اسبق سازمان محیط زیست، پیش از ظهر دیروز در تالار امام خمینی(ره) پردیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد.


در ابتدای این نشست که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، محمد باقر صدوق از مدیران اسبق سازمان محیط زیست با اشاره به فراجناحی محیط زیست در کشور گفت: مساله محیط زیست خاص دولت خاصی نیست و نباید با این مساله سیاسی برخورد شود.


وی با انتقاد شدید از انحلال طرح بانک جامع اطلاعاتی محیط زیست و منابع طبیعی گفت: از مسائل اساسی سازمان محیط زیست، عدم تخصص کافی مدیران این سازمان است و مدیران سازمان دارای تخصص کافی درباره محیط زیست نیستند.


صدوق که سابقه چهار دوره مدیرکلی را در کارنامه خود دارد با انتقاد از عدم اجرای درست قوانین حوزه منابع طبیعی و کشاورزی و محیط زیست اظهار داشت: امنیت کشور ما به سلامت آب و خاک بستگی دارد و نباید حل مساله محیط زیست و منابع طبیعی به مسائل سیاسی و برجام گره زده شود.


منصوری معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم در این نشست با اشاره به نگاه همه جانبه نسبت به منابع طبیعی و محیط زیست گفت: نباید مساله محیط زیست و منابع طبیعی مجزا از مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره دیده شود.


معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر این که رسانه ها باید بیانگر مطالبات مردم باشد خاطر نشان کرد: رسانه ها باید توجه جدی به این نتیجه داشته باشند که کاری کنند تخریب محیط زیست و قطع درخت صورت نگیرد و نگاهشان پیشگیرانه و فرهنگ ساز باشد.


مهندس منصوری با اشاره به مسائل مالکیت به عنوان یکی از مسائل حوزه محیط زیست و منابع طبیعی گفت: عامل بسیاری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی قوانینی هستند که یا همپوشانی با قوانین دیگر دارد و یا این که قوانین با هم تعارض دارند.


در ادامه این نشست علی سلاجقه رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به لزوم تنقیح قانون و مقررات محیط زیست و منابع طبیعی خاطر نشان کرد: بیشترین حجم تخریب محیط زیست و منابع طبیعی به دلیل خلا قانونی و تعارض قوانین است که همین امر باعث سوء استفاده برخی افراد سودجو قرار گرفته است.


رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با انتقاد از عدم تخصص کافی بین مدیران سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اظهار داشت: برای حل مسائل محیط زیست و منابع طبیعی باید توجه به ریشه آن داشته باشیم و تا ریشه درمان نشود درد درمان نخواهد شد.


به گفته دکتر سلاجقه بخش منابع طبیعی و کشاورزی و محیط زیست از بخشهای فرابخشی و حاکمیتی است و باید دولت به این بخشها یارانه تخصیص دهد.


از دیگر سخنرانان این نشست حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسینی بود. عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام با اشاره به این که طبیعت جلوه جمال جمیل خداوند است اظهار داشت: اهمیت کشاورزی و محیط زیست و منابع طبیعی در اسلام به اندازه ای است که بیش از 1000 آیه قرآن کریم به این مسائل اختصاص یافته است.


این استاد دانشگاه با تاکید بر این که رسانه ها باید به مساله محیط زیست و منابع طبیعی پرداخته و آن را برای عموم مردم تبدیل به مطالبه عمومی کنند افزود: مهمترین مساله برای نجات طبیعت و محیط زیست، فرهنگ سازی است و این کاری است که رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم به عنوان اولین اقدام در منطقه حجاز انجام داد.


عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام با اشاره به این که توجه به مساله محیط زیست و منابع طبیعی بر دولت واجب عینی و دارای اولویت اول است اظهار داشت: وظیفه دولت این است که مساله منابع طبیعی و کشاورزی و منابع طبیعی بپردازد و همچنین لازم است رسانه ها را به این سمت و سو جهت دهند تا تبدیل به مطالبه عمومی مردم شود.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا